Hej!
I Brommaboken finns en förteckning över de olika civila och militära flygplanstyper som besökt Bromma sedan 1936.
Det tvåsitsiga skolflygplanet Miles Master och målbogseraren Miles Martinet, båda från RAF, var två av de militära flygplanstyperna. När ägde besöket/n rum? Finns det foton? Serienummer?
Svensk Flygtjänst köpte f ö ett antal Martinet, men fanns det något reellt intresse från Flygvapnets sida för Master?
M V H
Jan Forsgren
RAF Miles Master och Martinet, Bromma 1945/46?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
- Ort: finland,Sibbo
Kan det vara nån av de här, Stocholmsbilderna börjar ungefär vid no:80
h:aw
http://www.flightglobal.com/imagearchiv ... ivil&Image
Om det inte funkar har jag klåpat.
h:aw
http://www.flightglobal.com/imagearchiv ... ivil&Image
Om det inte funkar har jag klåpat.
ägare till en Ranger 440
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Miles Martinet
I Brommas landningsjournal anlände en Miles Martinet till Bromma den
10/5 1946. Serienummer RG906. Den kom närmast från köpenhamn.
Förmodligen visades den upp för Svensk Flygtjänst.
Den 13/5 fortsätter den till F8, nu angiven som en Master!! (Förmodligen
felskrivet av den som förde journalen) Återkom senare samma dag.
Vilket ärende på F8 som föranledde detta korta besök är oklart!
Den 16/5 startade den mot Köpenhamn kl 1004.
För den som har tid är Brommas landningsjournaler en guldgruva.
De förvaras i frihamnen, men vill man läsa dem måste man beställa
några dagar i förväg, för att de skall transporteras över till Stadsarkivet
på Kungsklippan. MVH Tommy Clementzlor
10/5 1946. Serienummer RG906. Den kom närmast från köpenhamn.
Förmodligen visades den upp för Svensk Flygtjänst.
Den 13/5 fortsätter den till F8, nu angiven som en Master!! (Förmodligen
felskrivet av den som förde journalen) Återkom senare samma dag.
Vilket ärende på F8 som föranledde detta korta besök är oklart!
Den 16/5 startade den mot Köpenhamn kl 1004.
För den som har tid är Brommas landningsjournaler en guldgruva.
De förvaras i frihamnen, men vill man läsa dem måste man beställa
några dagar i förväg, för att de skall transporteras över till Stadsarkivet
på Kungsklippan. MVH Tommy Clementzlor