SE-FAK
Typ: Piper PA-18-150 Super Cub
c/n: 18-8479
Tillverkad år 1967
Fd N4299Y
Interrimregistrering 1967-03 AB Nyge-Aero, Nyköping
Registrerad 1967-04-10 S Lindblad, Vårgårda
1972-06 Borås Segelflygklubb, Borås (ersatt av SE-GRV)
1978-04 R Rydingstam, Marstrand
1981-04 B Stomberg, Bergsjö
?? ?? LA-Air, Larssons Airservice HB, Rimforsa
1998-01-28 S-E & I M Larsson, Rimforsa (ersatt av SE-GCY)
1998-03-18 K S Moll med f:a Reklam Amphibian i Norrköping, Norrköping
2000-05-16 AirCo Flying Service/Tradonor AB, Bromma
Avreg 2000-07-10 Sålt till Portugal, reg CS-DCY (Torres Vedras 2000-05-06 som SE-FAK)
SE-FAK, Piper PA-18-150 Super Cub
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: SE-FAK, Piper PA-18-150 Super Cub
SE-FAK registreades förmodligen på LA-Air någon gång under första halvåret 1984 om inte minnet och flygdagboken sviker mig totalt. Maskinen var då utrustad med ett STOL-kit med enorma nedsvepta vingspetsar som gjorde att start och stigprestanda blev spektakulära.Sven-Erik Jönsson skrev: ?? ?? LA-Air, Larssons Airservice HB, Rimforsa
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-FAK Piper PA-18-150 Super Cub>PA-18-150S
SE-FAK hade två ägare 19670410. Vid inregistrering AB Nyge-Aero, Nyköping och därefter S Lindblad, Vårgårda, samma dag.
Source credit: LFV Centralarkivet
Source credit: LFV Centralarkivet
Senast redigerad av Paul R Compton den 08 sep 2023, 21:55, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: SE-FAK, Piper PA-18-150 Super Cub
Paul,
Tyvärr så har jag inga bilder på den överhuvudtaget. Det såg litet komisk ut med STOL-kit monterad. Det är den enda maskin som jag kommit i luften med oavsiktligt när jag en gång taxade litet snabbare än normalt.
Den var svår att landa i sidvind pga den låga stallfarten, skevroderverkan försvann nästan helt och det var väldigt lätt att släpa de nedsvepta vingspetsarna i marken om man inte såg upp.
Håkan
Tyvärr så har jag inga bilder på den överhuvudtaget. Det såg litet komisk ut med STOL-kit monterad. Det är den enda maskin som jag kommit i luften med oavsiktligt när jag en gång taxade litet snabbare än normalt.
Den var svår att landa i sidvind pga den låga stallfarten, skevroderverkan försvann nästan helt och det var väldigt lätt att släpa de nedsvepta vingspetsarna i marken om man inte såg upp.
Håkan