SE-FAK, Piper PA-18-150 Super Cub

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-FAK, Piper PA-18-150 Super Cub

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-FAK
Typ: Piper PA-18-150 Super Cub
c/n: 18-8479
Tillverkad år 1967

Fd N4299Y
Interrimregistrering 1967-03 AB Nyge-Aero, Nyköping
Registrerad 1967-04-10 S Lindblad, Vårgårda
1972-06 Borås Segelflygklubb, Borås (ersatt av SE-GRV)
1978-04 R Rydingstam, Marstrand
1981-04 B Stomberg, Bergsjö
?? ?? LA-Air, Larssons Airservice HB, Rimforsa
1998-01-28 S-E & I M Larsson, Rimforsa (ersatt av SE-GCY)
1998-03-18 K S Moll med f:a Reklam Amphibian i Norrköping, Norrköping
2000-05-16 AirCo Flying Service/Tradonor AB, Bromma
Avreg 2000-07-10 Sålt till Portugal, reg CS-DCY (Torres Vedras 2000-05-06 som SE-FAK)
SE-FAK på Säve 1974-05-05. Foto: Leif Fredin
SE-FAK på Säve 1974-05-05. Foto: Leif Fredin
SE-FAK, Nyköping maj 1993. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-FAK, Nyköping maj 1993. Foto: Sven-Erik Jönsson
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: SE-FAK, Piper PA-18-150 Super Cub

Inlägg av Håkan_Olsson »

Sven-Erik Jönsson skrev: ?? ?? LA-Air, Larssons Airservice HB, Rimforsa
SE-FAK registreades förmodligen på LA-Air någon gång under första halvåret 1984 om inte minnet och flygdagboken sviker mig totalt. Maskinen var då utrustad med ett STOL-kit med enorma nedsvepta vingspetsar som gjorde att start och stigprestanda blev spektakulära.
Paul R Compton
Inlägg: 4095
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-FAK Piper PA-18-150 Super Cub>PA-18-150S

Inlägg av Paul R Compton »

SE-FAK hade två ägare 19670410. Vid inregistrering AB Nyge-Aero, Nyköping och därefter S Lindblad, Vårgårda, samma dag.

Source credit: LFV Centralarkivet
Senast redigerad av Paul R Compton den 08 sep 2023, 21:55, redigerad totalt 2 gånger.
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: SE-FAK, Piper PA-18-150 Super Cub

Inlägg av Håkan_Olsson »

Paul,
Tyvärr så har jag inga bilder på den överhuvudtaget. Det såg litet komisk ut med STOL-kit monterad. Det är den enda maskin som jag kommit i luften med oavsiktligt när jag en gång taxade litet snabbare än normalt. :-)
Den var svår att landa i sidvind pga den låga stallfarten, skevroderverkan försvann nästan helt och det var väldigt lätt att släpa de nedsvepta vingspetsarna i marken om man inte såg upp.

Håkan
Skriv svar

Återgå till "SE-FAA -- SE-FZZ"