Ett stående inslag i gamla militärflygares berättelser om sin elevtid på F 5 är oron för att bli skild från flygutbildningen. Detta hade högst reella orsaker, eftersom uttagningssystemen inte klarade av att göra all nödvändig sållning redan vid antagningen.
Min första fråga är: Vem kunde ta beslutet om skiljande från flygundervisning? Hade varje flyginstruktör den befogenheten, eller var det nödvändigt att gå genom skolledningen? Och i det senare fallet, kunde skolledningen skilja en elev från utbildningen utan att konsultera aktuell lärare, eller rentav mot lärarens inrådan?
Andra frågan är: Hur fick eleven i allmänhet reda på att han skilts från utbildningen?
Jag har bläddrat och letat i SFF:s bok "Flyget på Ljungbyhed 1926-1996" utan att hitta svar på någondera frågan. Jag har försökt hitta relaterade uppgifter på nätet, men gått bet där med. Så finns det någon därute (kanske nån gammal flyglärare) som sitter inne med svaren, skulle jag bli tacksam om vederbörande ville dela med sig av sina minnen i frågan.
Hur gick det till på F 5?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Hur gick det till på F 5?
Nog måste det väl finnas uppgifter om detta ?jrunfeldt skrev:Ett stående inslag i gamla militärflygares berättelser om sin elevtid på F 5 är oron för att bli skild från flygutbildningen. Detta hade högst reella orsaker, eftersom uttagningssystemen inte klarade av att göra all nödvändig sållning redan vid antagningen.
Min första fråga är: Vem kunde ta beslutet om skiljande från flygundervisning? Hade varje flyginstruktör den befogenheten, eller var det nödvändigt att gå genom skolledningen? Och i det senare fallet, kunde skolledningen skilja en elev från utbildningen utan att konsultera aktuell lärare, eller rentav mot lärarens inrådan?
Andra frågan är: Hur fick eleven i allmänhet reda på att han skilts från utbildningen?
Jag har bläddrat och letat i SFF:s bok "Flyget på Ljungbyhed 1926-1996" utan att hitta svar på någondera frågan. Jag har försökt hitta relaterade uppgifter på nätet, men gått bet där med. Så finns det någon därute (kanske nån gammal flyglärare) som sitter inne med svaren, skulle jag bli tacksam om vederbörande ville dela med sig av sina minnen i frågan.
Eller är det fortfarande lite tabu att prata om att inte FV. kunde urskilja sökanden som ville bli piloter men som senare under utbildningen visade sig inte platsa?
Vad finns i tryck?....Memoarer?
Alltså varför blev X inte pilot... vem petade honom?
mvh Bengt
Förmodligen "chefen" efter rapport från flygläraren.
Sam
Sam
-
Kan tipsa om boken: Biggles i folkhemmet : historien om ett flygvapen och dess officerskår
av Sören Jansson
Den kan kanske ge lite svar på dina frågor.
Mycket bra och läsvärd bok.
av Sören Jansson
Helt klart en läsvärd bok::Lars Forsberg skrev:Kan tipsa om boken: Biggles i folkhemmet : historien om ett flygvapen och dess officerskår
av Sören Jansson
Exempel.
Första gallringen kom ofta efter ett antal månader, : lördagen blev man uppkallad till skolchefen
för att få veta att det inte blev någon permission utan att man enbart skulle hem.
Det skedde ofta efter soloflygningen.
Sedan var det stora utgallringar efter de större ”stegen” i utbildningen