Emblem F 1 Sk 16 och seriefigurer J 20
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Emblem F 1 Sk 16 och seriefigurer J 20
Hej
Jag har förgäves letat efter närbilder på det lilla emblem som fanns på vissa Sk 16 från F 1, t.ex 16077 bild 002-1076312. Någon som har en vettig bild att bidra med, eller i alla fall peka på en?
Likaså seriefigurerna som skall ha funnits på J 20 motorkåpor. Finns det verkligen inga relativt tydliga bilder på dessa?
/Anders
Jag har förgäves letat efter närbilder på det lilla emblem som fanns på vissa Sk 16 från F 1, t.ex 16077 bild 002-1076312. Någon som har en vettig bild att bidra med, eller i alla fall peka på en?
Likaså seriefigurerna som skall ha funnits på J 20 motorkåpor. Finns det verkligen inga relativt tydliga bilder på dessa?
/Anders
Re: Emblem F 1 Sk 16 och seriefigurer J 20
Seriefigurer å motorkåpor J 20 ?AndersN skrev:Hej.......
Likaså seriefigurerna som skall ha funnits på J 20 motorkåpor.
/Anders
Förekom det?
Enda jag hittar är namnet "BERIT" på luftintaget,dvs ovan nr. 9
alltså 2309 som för övrigt har "spökmärknet".
Bild finns i "J 20 Ett av våra Italienska jaktplan / 1993 sid 57.
Ingen bild,elller närbild , men en liten "hint" till oss andra .AndersN skrev:Hej
Jag har förgäves letat efter närbilder på det lilla emblem som fanns på vissa Sk 16 från F 1, t.ex 16077 bild 002-1076312. Någon som har en vettig bild att bidra med, eller i alla fall peka på en? /Anders
Antar AndersN..reffererar till tex Bilden i
Flygvapnets Sk 16 //P Liander sid 151 ?
Den visar 16077 ... F1-77... fotad 1967.
Bildtext bla...
""Notera det lilla divisionsmärket på nosen ovanför luftintaget""
Är det det du frågar efter?
Japp, där fanns den visst också, i färg t.o.m...Tack för det!Bengt Ekbladh skrev:Ingen bild,elller närbild , men en liten "hint" till oss andra .AndersN skrev:Hej
Jag har förgäves letat efter närbilder på det lilla emblem som fanns på vissa Sk 16 från F 1, t.ex 16077 bild 002-1076312. Någon som har en vettig bild att bidra med, eller i alla fall peka på en? /Anders
Antar AndersN..reffererar till tex Bilden i
Flygvapnets Sk 16 //P Liander sid 151 ?
Den visar 16077 ... F1-77... fotad 1967.
Bildtext bla...
""Notera det lilla divisionsmärket på nosen ovanför luftintaget""
Är det det du frågar efter?
Insåg sen att det är nog en variant av fladdermusen från F 1 helt enkelt. Jag nöjer mig med det.
/Anders
På s49 i samma bok skymtar något som enligt bildtexten är hunden Daisy på blå D. Så visst förekom det, men propagandafotograferna fanns tydligen bara på plats när televerksblixtarna fanns påmålade....Bengt Ekbladh skrev:Seriefigurer å motorkåpor J 20 ?AndersN skrev:Hej.......
Likaså seriefigurerna som skall ha funnits på J 20 motorkåpor.
/Anders
Förekom det?
Enda jag hittar är namnet "BERIT" på luftintaget,dvs ovan nr. 9
alltså 2309 som för övrigt har "spökmärknet".
Bild finns i "J 20 Ett av våra Italienska jaktplan / 1993 sid 57.
Hyser inget större hopp om att hitta några bilder på dessa, frågan har ju varit uppe förut.
/Anders
- Emil Lindberg
På J 20 F10-?H fanns på motorkåpan en seriefigur(?) hängades i fallskärm. Hör med Leif Fredin om du söker mer info
-
Hej!
En bild på J 20 blå H är publicerad i Flyghistoriskt Månadsblad nummer 9 1980 sidan 127.
Samma bild som förkommer i ”J 20 Ett av våra Italienska jaktplan” sidan 49 är publicerad i Flyghistoriskt Månadsblad nummer 1-2 1977 sidan 10.
Finns tillgängliga i pdf i föreningens ”Fotoarkiv och publikationer”
Leif Fredin
En bild på J 20 blå H är publicerad i Flyghistoriskt Månadsblad nummer 9 1980 sidan 127.
Samma bild som förkommer i ”J 20 Ett av våra Italienska jaktplan” sidan 49 är publicerad i Flyghistoriskt Månadsblad nummer 1-2 1977 sidan 10.
Finns tillgängliga i pdf i föreningens ”Fotoarkiv och publikationer”
Leif Fredin
Hej och tusen tack!
Tidningen fanns som tur var i original ett telefonsamtal bort. Blir lite enklare att jobba med än en monokrom PDF.
/Anders
Tidningen fanns som tur var i original ett telefonsamtal bort. Blir lite enklare att jobba med än en monokrom PDF.
/Anders
Lite från ett inlägg på forumet::
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=969
samt
””I Kronmärkt står det på sidan 130 om kända fall med J 20 2div. med påmålade seriefigurer.
Blå-A - Adamsson,
Blå-B - Kapten Bölja,
Blå-E - Elvira,
Blå-G - Gyllenbom,
Blå-K - 91:an Karlsson,
Blå-P - Pluto.
Med tillägg:
>>De flesta målades dock över ganska snart, på order av Flottiljchefen>>
Andra källor säger:
Blå-D ”Daisy”..(Blondies Vovve)
Samt Blå-H, som verkar varit 2314, F10-14 när den senare hamnade på skolan i Västerås.
Tyvärr än så länge väldigt få foton på denna tydligen rätt kortvariga företesele.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=969
samt
””I Kronmärkt står det på sidan 130 om kända fall med J 20 2div. med påmålade seriefigurer.
Blå-A - Adamsson,
Blå-B - Kapten Bölja,
Blå-E - Elvira,
Blå-G - Gyllenbom,
Blå-K - 91:an Karlsson,
Blå-P - Pluto.
Med tillägg:
>>De flesta målades dock över ganska snart, på order av Flottiljchefen>>
Andra källor säger:
Blå-D ”Daisy”..(Blondies Vovve)
Samt Blå-H, som verkar varit 2314, F10-14 när den senare hamnade på skolan i Västerås.
Tyvärr än så länge väldigt få foton på denna tydligen rätt kortvariga företesele.