SE 01 deltager i Red Flag Nellis

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

SE 01 deltager i Red Flag Nellis

Inlägg av Emil Lindberg »

Flygvapnets internationella insatsstyrka Stridsflygenhet 01, SE 01, ska under sommaren deltaga i en av världens största flygövningar, Red Flag 08-3 som går av stapeln på Nellis AFB.

F 21 ansvarar för SE 01, men personalen kommer även från F 7, F 17, FMTS/FMHS (Halmstad) och övriga Försvarsmakten.

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-m ... =headlines
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Emil.

Jag blir dock lite konfunderad då nedanstående nyss (2008-06-10) meddelats::

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41305

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41304

Bengt
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Bengt Ekbladh skrev:Tack Emil.

Jag blir dock lite konfunderad då nedanstående nyss (2008-06-10) meddelats::

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41305

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41304

Bengt
Läser man texten så blir man kanske inte så konfunderad.

"Stridsflygenhet 01 avvecklas som snabbinsatsförband ".

Från 10 dagars beredskap till 90 dagars insatsförband.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Red Flag 08-3

Inlägg av Emil Lindberg »

På följande sida kan ni under "Red Flag 08-3" se vilka flygplanstyper, förband/divisioner och nationaliteter som de svenska JAS 39 kommer att samöva med.

http://www.dreamlandresort.com/info/flag_units.html
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

SE 01 deltager i Red Flag

Inlägg av Emil Lindberg »

Sedan några dagar är vi på plats på Nellis AFB utanför Las Vegas. Ca 40 grader celsius ute.... Lite ovant för en annan som är van vid vanlig halvtaskig sommar.

Här är några artiklar om hur överresan gick till, med mera.

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41525

http://www.flygvapnet.mil.se/index.php? ... s&id=41539

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41548

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41549

http://www.nellis.af.mil/news/story.asp ... 756&page=1
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Uj 40C och sol är inte så kul om man ska jobba samtidigt. Är det därför kärrorna är något äldre och inkörda ? Såg på några bilder att nato balk flyttats till läge 2... blir det alltså bombkast därifrån då bränsle behövs på läge 3?
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

SE 01 Red Flag

Inlägg av Emil Lindberg »

Karl Persson skrev:Uj 40C och sol är inte så kul om man ska jobba samtidigt. Är det därför kärrorna är något äldre och inkörda ? Såg på några bilder att nato balk flyttats till läge 2... blir det alltså bombkast därifrån då bränsle behövs på läge 3?
Om kärrornas ålder (antar att du avser deras relativt låga nummer) har något att göra med klimatet har jag ingen aning om.

NATO-balk har inte flyttats till Balk 2, eftersom att NATO-balk i Balk 2 resp. 3 är två olika balkar (detsamma gäller svenska balkar). Vi har helt enkelt införskaffat NATO-balk 2 och monterat dit. På så sätt kan vi bära fälltankar i Balk 3 och GBU-12 i Balk 2 samtidigt.
Jämför med bilder under ombaseringen till Alaska-övningen och bilder från själva övningen.
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Om kärrornas ålder (antar att du avser deras relativt låga nummer) har något att göra med klimatet har jag ingen aning om.

NATO-balk har inte flyttats till Balk 2, eftersom att NATO-balk i Balk 2 resp. 3 är två olika balkar (detsamma gäller svenska balkar). Vi har helt enkelt införskaffat NATO-balk 2 och monterat dit. På så sätt kan vi bära fälltankar i Balk 3 och GBU-12 i Balk 2 samtidigt.
Jämför med bilder under ombaseringen till Alaska-övningen och bilder från själva övningen.
Tänkte på att jag sett åtminstonde ett par av maskinerna i både UAE och Indien tidigare.

Ps. Menade inte att fysikt "flytta" balkar utan sett rent operativt då man från Flygvapnet och FMV's håll tidigare gått ut i media med att det är balk 3 som ska användas för GBU-12.

Men det är väl kostnadskäl.
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Lufttankning?

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Hej!

Intressant läsning! En fråga dock. Varför nyttjas inte Gripens förmåga att lufttanka? Brist på utbildning? Kan förstå varför inte detta görs på väg till "The states" men väl över gränsen torde det väl det gå alldeles utmärkt, eller?

Hälsningar
Nicklas
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Lufttankning?

Inlägg av Emil Lindberg »

Nicklas Lennartsson skrev:Hej!

Intressant läsning! En fråga dock. Varför nyttjas inte Gripens förmåga att lufttanka? Brist på utbildning? Kan förstå varför inte detta görs på väg till "The states" men väl över gränsen torde det väl det gå alldeles utmärkt, eller?

Hälsningar
Nicklas
Läs längst ner på denna länk, så kanske du förstår varför

http://www.lss.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41356
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Tack!

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Tack! Då förstår jag..

Hälsningar
Nicklas
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"