SAAB Lansen VS A-4 Skyhawk & F-8 Crusader

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Andreas Kahr
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11

SAAB Lansen VS A-4 Skyhawk & F-8 Crusader

Inlägg av Andreas Kahr »

Tjena.

Hur stod sig SAAB Lansen prestandamässigt mot amerikanska A-4 Skyhawk & F-8 Crusader från samma tids epok? Samtliga 3 modellerna blev operativa mellan 1955 och 1959 i olika versioner.

Alla 3 modellerna kom att tjänstgöra i mer än 40 år. A-4 Skyhawk används fortfarande av bla Brasiliens flotta.

MvH Andreas
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Tjena Andreas!

Hur de tre prestandamässigt stod sig mot varandra? Dessa tre plan var framtagna för helt olika uppgifter och var och en var förträffliga på var sitt sätt. Papper, påse, sten.

Lansen för sin centrala roll i vårt invasionsförsvar under Kalla kriget, och som ett bra allvädersjaktplan fast det snart blev onödigt att vara två ombord så då tog Draken snart över.

"Heinemanns hot-rod" Skyhawk en "kommersiell framgång" med 3000 ex tillverkade och snillrik konstruktion: Heinemann opted for a design that would minimize size, weight and complexity. The result was an aircraft that weighed only half of the Navy's specification and had a wing so compact that it did not need to be folded for carrier stowage. The diminutive Skyhawk soon received the nicknames "Scooter," "Bantam Bomber", "Tinker Toy Bomber", and, on account of its nimble performance, "Heinemann's Hot-Rod". (Man kommer att tänka på MiG 21.}

"Interceptorn" F-8 Crusader "det sista riktiga kanon-jaktplanet", bästa "kill ratio" i Vietnam även om de allra flesta segrarna mot MiG:ar gjordes med robot. Togs fram i en oerhört snabb version (M=2,6 demonstrerades) men förlorade mot Phantom. Drygt 1200 tillverkade ; vissa yttre drag och säkert annat levde ju vidare i A-7. Kunde flyga även om man glömde fälla ut vingarna, läser jag. Ett webbcitat om en upphottad prototyp: Max speed was never determined, as the canopy would overheat and begin turning opaque at about 2.6 mach; test pilots felt that mach 3.0 was easily attainable, based on the acceleration still evident at 2.6. The Super Crusader lost out in a flyoff with the F-4, which had 2 engines and a crew of 2. Pilots who flew both thought the F-8U-3 was a delight to fly, while the F-4B was "trucky".

Lars S, i all hast och utan att ge ett rakt svar men som gluttat i Wikipedia o d förstås

P S. Jag gluttade på några "prestandatabeller" för attack-Lansen och Skyhawk. Lansen var större men kunde inte ta samma bomblast (eller last plus bränsle) som Skyhawk; den orkade väl inte upp. Fartmässigt var de väl ungefär lika. Säkert har Urban Fredriksson mer att säga i ämnet.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"