UAV:n…kontra Stealth?
Hur är det, med de numera allt mer ”populära” UAV:na
Har de flesta stealth-signatur?
Är de pga. sin storlek mycket svåra att se på moderna radarsystem?
PS frågan gäller rent generellt och alltså inte ev. specifika Svenska system.
Har storleken här en betydelse?
Fångar tex.”Giraffen” upp en uav?
Mvh Bengt
UAV:n….Stealth?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: UAV:n….Stealth?
Generellt kan sägas att inget flygetyg som är propellerdrivet har stealthegenskaper, eftersom själva propellerdisken blir en utmärkt radarreflektor. Det betyder att även om exempelvis MQ-9 Reaper har de typiska vinklade ytorna som känns igen från andra stealthflygplan, så blir den avslöjad av sin propeller. Det betyder också att det inte är någon idé att försöka göra en stealth-hkp, eftersom rotorn förstör alltihop.
Jag har en uppgift skvalpande i bakhuvudet om att på ett vanligt allmänflygplan som en Cessna 172 eller Piper Cherokee så står den roterande propellern för 75% av radarsignaturen. På en Reaper som har ungefär samma storlek och är stealth-utformad, borde propellerdisken stå för en bra bit över 90% av radarsignaturen.
Jag har en uppgift skvalpande i bakhuvudet om att på ett vanligt allmänflygplan som en Cessna 172 eller Piper Cherokee så står den roterande propellern för 75% av radarsignaturen. På en Reaper som har ungefär samma storlek och är stealth-utformad, borde propellerdisken stå för en bra bit över 90% av radarsignaturen.
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: UAV:n….Stealth?
Kommentaren om radarsignatur och propellerdisk, gäller denna även om propellern är av trä eller galasfiberarmerad plast?
Att en propeller av metall eller kolfiber ger karftig radarreflektion, fårstår jag, men om den är helt av elektriskt isolerande material borde väl reflektionen bli svag?
Att en propeller av metall eller kolfiber ger karftig radarreflektion, fårstår jag, men om den är helt av elektriskt isolerande material borde väl reflektionen bli svag?
Re: UAV:n….Stealth?
Jag har inga belägg för det, men jag skulle utgå från att på ett hastigt roterande föremål som en propeller så räcker det med den tunna duralremsan som ska skydda framkanten från hagel och sand.Olle Ekwall skrev:Kommentaren om radarsignatur och propellerdisk, gäller denna även om propellern är av trä eller galasfiberarmerad plast?
Att en propeller av metall eller kolfiber ger karftig radarreflektion, fårstår jag, men om den är helt av elektriskt isolerande material borde väl reflektionen bli svag?