Thor Solberg Flyg AB

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan H Vold

Thor Solberg Flyg AB

Inlägg av Jan H Vold »

Noen som kan hjelpe med dato, evt årstall når selskapet ble etablert i Malmö ?
Gjerne også det samme for avdelingskontoret på Bromma.

mvh Jan
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Thor Solberg Flyg AB

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Jan H Vold skrev:Noen som kan hjelpe med dato, evt årstall når selskapet ble etablert i Malmö ?
Gjerne også det samme for avdelingskontoret på Bromma.

mvh Jan
Kan inte hjälpa dig med när kontoren på Bulltofta respektive Bromma existerade, men ge dig en indikation:

- Solberg Cessna Flyg AB, Malmö, verkar ha etablerat sig som Cessna-agent runt årsskiftet 1960/61. I februari 1962 ändrades namnet till Solberg Flyg AB.

- I april 1967 tillkännagavs att Sverigeagenturen för Cessna skulle överföras till Saabs Norrköpingsavdelning (Thor Solberg hade avlidit ett par månader tidigare).

Där är tidspannet; 1961-67.

Under tiden 1964-67 såldes Cessna i Stockholm av Delta Aviation AB, det vill säga inte av Solberg.

Bild
Jan H Vold

Inlägg av Jan H Vold »

Takker for hjelpen.

Leser pt en bok om "Flypioneren Thor Solberg"

Her står det at Solberg tidlig i 1964 var i forhandlinger om salg av virksomheten i Sverige.
Samtidig som hans flyskole på Jarlsberg i Norge ble avviklet.

mvh Jan
LN-BFT

Inlägg av LN-BFT »

Thor Solberg ser altså ut til å ha avviklet i Stockholm 1964,men det er flere indikasjoner på at virksomheten fortsatte på Bulltofta fram imot hans død tidlig 1967.
Solbergs flyskole på Jarlsberg ble ikke avviklet 1964; den var i full drift fram til Solbergs død og ble gradvis overtatt av Øivind Skaunfelt ( som allerede drev Norsk Flytjeneste/ Den Norske Luftfartsskole på Torp)
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

LN-BFT skrev:Thor Solberg ser altså ut til å ha avviklet i Stockholm 1964,men det er flere indikasjoner på at virksomheten fortsatte på Bulltofta fram imot hans død tidlig 1967.
Solbergs flyskole på Jarlsberg ble ikke avviklet 1964; den var i full drift fram til Solbergs død og ble gradvis overtatt av Øivind Skaunfelt ( som allerede drev Norsk Flytjeneste/ Den Norske Luftfartsskole på Torp)
Verksamheten fortsatte på Bulltofta en bit in på 1967, det stämmer LN-BFT. Men detta med en Stockholms-avdelning av Solberg Flyg AB är dock jag tveksam till. Det enda flygplan som jag känner till som har varit registrerat på Solberg Flyg med en Stockholms-adress är Norseman SE-CGM. Det importerades åt AB Norrlandsflyg från Norge under lite speciella omständigheter (därav gissar jag anledningen till att det var en Stockholms-adress).

Delta Aviation AB i Stockholm var en dealer direkt under Cessna, även om Solberg Flyg i grund och botten hade Sverige-agenturen för märket. När Delta etablerades på Bromma så var det med Solbergs "godkännande". Åtminstone tror jag att det är så det ligger till :-)

Bild
Jan H Vold

Inlägg av Jan H Vold »

Takker for korreksjonene.

Denne boka, som egentlig ikke er en "flybok" inneholder en del feil og motstridende opplysninger.
Det ser ut til at det var virksomheten på Bromma som var i salgsforhandlinger i 1964.
Senere i boka blir det klart at flyskolen på Jarlsberg (som LN-BFT bemerker) ble drevet til 1966.

mvh Jan
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Enligt uppgifter från en kontakt så gav Solberg jobbet till Bengt Karlsson att starta upp Cessna-försäljningen på Malmö/Bulltofta. Han flyttade 1960 tillbaka till Sverige efter att ha arbetat några år hos GM i New York eller New Jersey. Bengt kom senare att jobba hos Nyge, Sydaero och egna Business Aircraft Sales Sweden AB. Har kontaktuppgift till honom, Jan - om vill du forska vidare i detta skicka mig ett mail.
Paul R Compton

Inlägg av Paul R Compton »

Hej Jan! Jag har forskat i mina egna filer och dokument och se att under tiden 1963-64 hade Solbergflyg AB en filial i Stockholm med adress Flygplatsinfarten 2, Bromma. Om bolaget hade ett kontor eller bara en brevlåda vet inte jag 100%, men jag antar att det var ett kontor därför de 'hälsar' potentiella och befintliga kunder välkomna i olika brev jag har läst. Som du vet, var bolaget även aktivt på Skå flygfältet som deras brevhuvud och mallar avslöjar.
Ett antal Cessnor hade köpts/sålts via Stockholms bolaget t.ex SE-CXO, CYU & EAZ och några andra typer som SE-CGM (Norseman) och SE-CNC (Champion Traveler), men med få undantag blev de slutligen registrerade officiellt till Solbergflyg AB i Malmö.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Bild
Flygplatsinfarten 2, Bromma. Det var även här som AB Stockholms Aero (ASA-flyg) hade sitt huvudkontor.
Jan H Vold

Inlägg av Jan H Vold »

Beklager sent svar, har fått ny PC (med Windows 8), og ikke helt fått W8 og nettleser til å fungere sammen.
Men takker for responsen på mitt innlegg.

Nå blir det sommer og tiden blir knapp, så videre "forskning" på emnet må vente til senere.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"