UAV:n….Stealth?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

UAV:n….Stealth?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

UAV:n…kontra Stealth?

Hur är det, med de numera allt mer ”populära” UAV:na
Har de flesta stealth-signatur?
Är de pga. sin storlek mycket svåra att se på moderna radarsystem?
PS frågan gäller rent generellt och alltså inte ev. specifika Svenska system.

Har storleken här en betydelse?
Fångar tex.”Giraffen” upp en uav?
Mvh Bengt
jrunfeldt
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 apr 2013, 11:02

Re: UAV:n….Stealth?

Inlägg av jrunfeldt »

Generellt kan sägas att inget flygetyg som är propellerdrivet har stealthegenskaper, eftersom själva propellerdisken blir en utmärkt radarreflektor. Det betyder att även om exempelvis MQ-9 Reaper har de typiska vinklade ytorna som känns igen från andra stealthflygplan, så blir den avslöjad av sin propeller. Det betyder också att det inte är någon idé att försöka göra en stealth-hkp, eftersom rotorn förstör alltihop.
Jag har en uppgift skvalpande i bakhuvudet om att på ett vanligt allmänflygplan som en Cessna 172 eller Piper Cherokee så står den roterande propellern för 75% av radarsignaturen. På en Reaper som har ungefär samma storlek och är stealth-utformad, borde propellerdisken stå för en bra bit över 90% av radarsignaturen.
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: UAV:n….Stealth?

Inlägg av Olle Ekwall »

Kommentaren om radarsignatur och propellerdisk, gäller denna även om propellern är av trä eller galasfiberarmerad plast?
Att en propeller av metall eller kolfiber ger karftig radarreflektion, fårstår jag, men om den är helt av elektriskt isolerande material borde väl reflektionen bli svag?
Bengt Ekbladh

Re: UAV:n….Stealth?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar jrunfeldt

Och hur försvarar man sig effektivt tro?
jrunfeldt
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 apr 2013, 11:02

Re: UAV:n….Stealth?

Inlägg av jrunfeldt »

Olle Ekwall skrev:Kommentaren om radarsignatur och propellerdisk, gäller denna även om propellern är av trä eller galasfiberarmerad plast?
Att en propeller av metall eller kolfiber ger karftig radarreflektion, fårstår jag, men om den är helt av elektriskt isolerande material borde väl reflektionen bli svag?
Jag har inga belägg för det, men jag skulle utgå från att på ett hastigt roterande föremål som en propeller så räcker det med den tunna duralremsan som ska skydda framkanten från hagel och sand.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"