Bildfråga

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bildfråga

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

När och var har man flugit med Anfänger i modern tid?

Bild
Gissar att detta foto, som Johnnes Thinesens tagit, är från omkring 1990.
Kan det vara Ålleberg?, terrängen är lik.
Vem flyger? Tacksam för hjälp med identifiering

/Sven-Erik Jönsson
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Ålleberg känns som stället, ja :-)

Två Anfänger har iordningställts för flygning under 90-talet:

SE-SMG Anfänger I, reg 1991

SE-SMI Anfänger II, reg 1994
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Går man på SVS sajt och tar sig fram till bilderna från veterandagarna 1997 ser man en Anfänger i luften.

Förra sommaren hängde man upp en nyrenoverad Anfänger under museitaket och det finns en bild av planet halvvägs ute i friska luften och med Rolf Algotson"i" planet. Säkerligen ingen flygning med denna individ (Anfängern alltså).

Inget svar men kan ju vara kul ändå.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Anfänger SE-SMI hängde 2002 i taket i en hangar på Ekeby i Eskilstuna.

Bild

I samband med "för-VM" 2005 till 2006 års segelflyg-VM på Ekeby flögs Eskilstuna Flygklubbs SG-38 flitigt som framgår av tidningsartikeln http://www.ekuriren.se/hermes/article/E ... 3-A_1.html.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Googling ledde till att Anfänger SE-SMG fanns i Västerås.

Tittade på mina fotografier och kom fram till att det måste vara SE-SMG som maj 2006 hängde i taket i den stora hangaren på Hässlö, Västerås.

Utsnitt ur två foton:
Bild

Bild

Att läsa om individen: http://www.flygmuseum.com/flygplanen/anfanger.htm

När det begav sig hade glidflygplan ingen SE-S...-registrering, utan dessa registreringar är ett senare tids påfund.

Lars S
Användarens profilbild
Kenneth Johansson
Kontakt:

En fundering...

Inlägg av Kenneth Johansson »

...hur kunde man veta vilken hastighet man flög i med Anfängern? Eftersom det ju inte fanns några instrument så gällde "seat of the pants" och vinddraget som indikatorer på hastighet m.m. Men hur kunde man, som flyglärare, överföra denna kunskap till nybörjaren? Hur graderar man vinddraget i ansiktet t.ex.? Det är ju viktigt att känna till vid vilken flygplanet slutar flyga och börjar falla, alltså stallhastigheten. Men hur mycket eller litet blåser det i ansiktet då? Naturligtvis lär man sig det rätt fort, men första gången vet man ju inget, eller?

Kenneth, som bara flugit 8 ggr EK! :D
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

SE-SMG
Luftfartygstyp ANFÄNGER 1
Tillverkningsnr 20
Tillverkningsår 1936
Max startvikt (kg) 195
Luftvärdig tom 1995-12-31
Registreringsdatum 1991-05-30

Registrerad ägare
VÄSTERÅS FLYGANDE MUSEUM
HASSLÖGATAN 4
72131 VÄSTERÅS
Från och med 1991-05-30

SE-SMI
Luftfartygstyp ANFÄNGER II
Tillverkningsnr 1
Tillverkningsår 1943
Max startvikt (kg) 230
Luftvärdig tom 2001-12-31
Registreringsdatum 1994-08-23

Registrerad ägare
ESKILSTUNA FLYGKLUBBS VETERANKLUBB UVARNA
BOX 140 53
63014 ESKILSTUNA
Från och med 1994-08-23

Det ser ut att vara den sistnämnda, SE-SMI, på bilden i det första inlägget. Den började livet 1943 som SE-54 hos Tranås flygklubb...
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Den gamla segelflygutbildningen där man aldrig hade en lärare i planet, inleddes ju med diverse balansövningar vid stillastående (eventuellt) samt sedan rutschning på marken där farten gradvis höjdes tills man kom lätt. Så en viss vana att bedöma hastigheten fick ju flygeleven.

Detta kan Robert W och säkert några andra berätta mer om. Hur man måste komma ihåg vad läraren sagt - och förstås lyssna på honom. Det är många som haft egna kloka teorier om hur sidroderpedalerna funkade - min lärare berättade att han hade svårt att stå emot en elevs argument att det egentligen borde vara tvärtom mot vad det är.

Jag har för mig att segelflygutbildning med enbart EK försvann helt ungefär i mitten på 50-talet.

Lars S, vars första EK i en Bergfalke skedde i kvällens dunkel så att han knappt kunde läsa av fart- och höjdmätare
Senast redigerad av Lars Sundin den 16 jun 2008, 11:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Krister Lindblad
Kontakt:

Inlägg av Krister Lindblad »

Lars Sundin skrev:I samband med "för-VM" 2005 till 2006 års segelflyg-VM på Ekeby flögs Eskilstuna Flygklubbs SG-38 flitigt som framgår av tidningsartikeln http://www.ekuriren.se/hermes/article/E ... 3-A_1.html.
En SG-38 som far runt Ekeby finns även förevigad här: http://www.youtube.com/watch?v=V5RZmYQMqj0

Jag har en bekant som lärde sig segelflyga på SG-38 någon gång på 40-talet. Han brukar säga att han ännu idag minns den första höjdstarten på Ekeby med skräckblandad förtjusning. :cool:

Anfängern -SMI tror jag inte är flygduglig längre.

mvh / Krister
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Krister Lindblad skrev: ...
En SG-38 som far runt Ekeby finns även förevigad här: http://www.youtube.com/watch?v=V5RZmYQMqj0

mvh / Krister
Skoj film. Bogserade man upp med bilen? Filmen erinrar mig att man flyger ju mycket på ljudet, åtminstone i ett segelflygplan med huv, vilka de är de enda jag känner till. Samt hur spaken känns. Samt nosläget, vilket ju dock saknades på SG 38 och Anfänger.

Jag kan inte låta bli att lägga ut en skanning ur Jonas Björnstams/Ingmar Jonassons bok om ÖSFK; det är en artikel Stig Kernell skrev någon gång på 40-talet om när han var en 16-årig test-pilot på "Södertäljemodellflygarnas" Anfänger 1938 på Stigtomta.

http://larssundin.ownit.nu/Kernell_test ... a_flax.jpg

Lars S, avdelning kringinformation
Användarens profilbild
Krister Lindblad
Kontakt:

Inlägg av Krister Lindblad »

Lars Sundin skrev:
Krister Lindblad skrev: Skoj film. Bogserade man upp med bilen?
Lars S, avdelning kringinformation
Stämmer bra det. Det är en gammal SAAB med en bakåtvänd stol i bagaget.

mvh / Krister
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"