En Heinkel He114 ska ha lokariserats av dykare i en sjö i Rumänien. Enligt uppgift ska det finnas flera He114 vrak i sjön. Vore trevligt med S 12 på FvM tycker jag, men det lär väl förbli en dröm? Vad hände förresten med den He115 som FvM visade intresse för under förre museichefens tid?
http://www.ww2aircraft.net/forum/aviati ... 33830.html
Nämns även här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_114
Med vänlig hälsning
Martin Persson
Heinkel He114 återfunnen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mikael Olrog
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12
Re: Heinkel He114 återfunnen
Hej,
Den He 115 som hittades i forna Sovietunionen lär ha transporterats till Paris men eventuellt har den återbördats till Ryssland eller Baltikum. Det har varit knäpptyst om den de senaste 5-10 åren.
Rumänien har problem med att ta hand om de Flygplan som de redan har på museum, den Ar 196 som står utomhus sedan många år far mycket illa. Förhoppningsvis bärgas inte He 114 av Rumänerna då de antagligen inte varken har pengar eller kompetens att omhänderta den på ett ordentligt sätt - åtminstone inte förnärvarande under rådande ekonomiska situation. Ett bärgande utan korrekt omhändertagande leder bara till destruktion inom sinom tid. Om någon annan intressent får möjlighet att bärga den skulle det kunna vara en attraktiv lösning men det är antagligen mycket få som har pengar eller engagemang till att göra detta framgångsrikt. Det är en en-motorig sjöflygplan av "ringa" betydelse, endast ett fåtal byggdes och den deltog inte i några nämvärda krigshandlingar. De svårigheter som uppstått med att få den Fw 189 som lokaliserades i Ryssland färdigrestaurerad är ett exempel på de utmaningar som möter projekt som inte är mer glamorösa "jaktflygplan".
Självklart skulle jag bli glad om någon motbevisade mig, bärgade planet och restaurerade det! Undrens tid är inte förbi.
MVH
/Mikael
Den He 115 som hittades i forna Sovietunionen lär ha transporterats till Paris men eventuellt har den återbördats till Ryssland eller Baltikum. Det har varit knäpptyst om den de senaste 5-10 åren.
Rumänien har problem med att ta hand om de Flygplan som de redan har på museum, den Ar 196 som står utomhus sedan många år far mycket illa. Förhoppningsvis bärgas inte He 114 av Rumänerna då de antagligen inte varken har pengar eller kompetens att omhänderta den på ett ordentligt sätt - åtminstone inte förnärvarande under rådande ekonomiska situation. Ett bärgande utan korrekt omhändertagande leder bara till destruktion inom sinom tid. Om någon annan intressent får möjlighet att bärga den skulle det kunna vara en attraktiv lösning men det är antagligen mycket få som har pengar eller engagemang till att göra detta framgångsrikt. Det är en en-motorig sjöflygplan av "ringa" betydelse, endast ett fåtal byggdes och den deltog inte i några nämvärda krigshandlingar. De svårigheter som uppstått med att få den Fw 189 som lokaliserades i Ryssland färdigrestaurerad är ett exempel på de utmaningar som möter projekt som inte är mer glamorösa "jaktflygplan".
Självklart skulle jag bli glad om någon motbevisade mig, bärgade planet och restaurerade det! Undrens tid är inte förbi.
MVH
/Mikael
Re: Heinkel He114 återfunnen
Det ligger nog mycket i det som du skriver Mikael. Rumänerna saknar säkert resurser för att sköta en restaurering själva. Att bärga planet från 5 meters djup borde dock inte vara något problem? Heinkel He114 fanns ju i rumänsk tjänst men vad jag förstår så är det här en Luftwaffe He114. Det finns nog ett ringa internationellt intresse för He114 som säger, men för svensk del så är det ju bara positivt...
Ps Den Ar196 som du nämner står väl dock utställd i Bulgarien om jag inte minns fel?
Med vänlig hälsning
Martin
Ps Den Ar196 som du nämner står väl dock utställd i Bulgarien om jag inte minns fel?
Med vänlig hälsning
Martin
- Jan Holmqvist
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13
Re: Heinkel He114 återfunnen
Vet de vilket W.nr flygplanet har?
Kanske är det ett av de svenska som konfiskerades och flög i tysk märkning.
Se första bilden här. Ett exempel med svenskt individnummer/kod 45 i m/37 vid motorkåpan.
http://www.militaryimages.net/photopost ... e-114.html
Förmodligen i svensk originalmålning olivgrön / lj. blågrå och inte tyskt RLM 70/71/65 alt. RLM 72/73/65.
Allt enl. flyghistorisk revy om S 12. "Målning i samma färg som He 115 dvs olivgrön"
Alltså inte "ubåtsgrågrön" som S 12 målades i när de väl levererades till Sverige
Kanske är det ett av de svenska som konfiskerades och flög i tysk märkning.
Se första bilden här. Ett exempel med svenskt individnummer/kod 45 i m/37 vid motorkåpan.
http://www.militaryimages.net/photopost ... e-114.html
Förmodligen i svensk originalmålning olivgrön / lj. blågrå och inte tyskt RLM 70/71/65 alt. RLM 72/73/65.
Allt enl. flyghistorisk revy om S 12. "Målning i samma färg som He 115 dvs olivgrön"
Alltså inte "ubåtsgrågrön" som S 12 målades i när de väl levererades till Sverige
Quintus 72 - SFF Blekinge
- Mikael Olrog
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12
Re: Heinkel He114 återfunnen
Du har rätt Martin!