Vilka är TeamM?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
TilleTeamM
Kontakt:

Vilka är TeamM?

Inlägg av TilleTeamM »

Med anledning av en nylig händelse, som bygger på en missuppfattning huruvida TeamM är kommersiella och tjänar mycket pengar på sina flygfilmer eller inte, så känner jag att jag vill förtydliga vilka vi är och hur TeamM:s flygfilmsproduktion går till. För att inlägget inte ska blir för långt så ska jag försöka att ge kort men relevant information. Jag vill även uppmuntra er att ställa egna frågor, gärna kritiska sådana, till oss här i forumet. Och jag ska försöka svara på dessa så ärligt och möjligt jag kan.

TeamM består av Bertil Malmström och Kenneth Malmström, båda medlemmar i SFF. Båda heter Malmström, men de är inte släkt med varandra. "M:et" i TeamM står för de bådas gemensamma efternamn. TeamM är återkommande skribenter i Svensk Flyghistorisk Tidskrift, där gör de intervjuer med och porträtt av piloter och flygorganisationer inom svenskt militärt och historiskt flyg. Bertil och Kenneth har i över 20 år producerat 18 filmer på temat svenskt militärt och historiskt flyg, och filmer om flygflottiljer. I TeamM finns dessutom Lars Persson-Tille som arbetar som fotograf, redigerare och 3D-animatör, Tomas Jacobsson (GoPro-ansvarig) och Karsten Runerheim som är videoredigerare.

Några frågor:

F: Är TeamM kommersiella?
S: Ja, så långt vi har möjlighet att tjäna pengar på våra flygfilmer så gör vi detta! Vi har dock, utom i två fall, aldrig haft någon budget att arbeta med. All den tid och energi vi lägger på filmerna har varit egen. Två undanta har funnits, och det var filmerna ”Kristianstad Air Show 2006” och ”Göteborg Aero Show 2008” i vilka Kristianstads Kommun och företaget Biltema gick in med marknadspengar för att få exponering. Kristianstads Kommun marknadsförde sig i filmen genom att gå in med 6 000:- i projektet och Biltemas andel i ”Göteborg Aero Show 2008” kan och vill jag inte nämna p g a att vi inte kommenterar andra företags affärer (Kristianstads Kommuns ekonomi är offentlig handling).

F: Erbjuder TeamM företag annonsutrymme i sina filmer?
S: Ja det gör vi. Men än så länge är det endast BILTEMA och Kristianstads Kommun som gått in med pengar i våra flygfilmsprojekt. Det finns lite gråzoner här, och dessa består i att många föreningar, klubbar, enskilda personer samt organisationer på olika sätt ger oss tillgång till videomaterial och stillbilder, och som vi kan använda i våra filmer. Som tack ger vi dessa ”credit” i eftertexterna samt en DVD av den färdiga filmen. Om vi får möjlighet att filma med våra GoPro-kameror i cockpit under någon flygning så erbjuder vi även piloten eller organisationen detta videomaterial gratis. Så gjorde vi även på Göteborg Aero Show i år.

F: Är TeamM ett företag?
S: Nej, TeamM är en skön företeelse och sammanslutning av filmare som har ett underliggande intresse av flyg i allmänhet och svenskt militärt och historisk flyg i synnerhet. TeamM finns inte registrerat överhuvudtaget! Företaget bakom TeamM, dvs. det företag som står för videotekniken, materialförbrukning, administration av webbutiken på http://www.teamm.se, dvs. alla utgifter som uppstår innan en film är färdig för försäljning, är produktionsbolaget Add Film & Media AB i Lund.

F: Hur tjänar TeamM pengar då?
S: På filmförsäljning! Ett kort och ärligt svar, men det är så det har varit sedan starten i början av 90-talet, med undantag för ovanstående filmer. Vi har inga andra intäkter när det gäller våra filmer. Vi säljer från egen webbutik, http://www.teamm.se, och har även återförsäljare som exempelvis SFF, Flygvapenmuseum i Linköping och diverse andra flygrelaterade klubbar och organisationer.

Sedan säljer vi även filmer till detaljhandeln via en grossist, men marginalen/lönsamheten i denna försäljning per
DVD är låg. Fördelen med sådan försäljning är den större volym vi säljer till detaljhandeln. Varje filmförsäljning ger oss möjlighet att arbeta under kommande flygsäsong.

F: Lägg av - ingen budget... - man kan väl inte göra filmer som era utan budget?
S: Se er omkring nästa gång ni besöker en svensk flygdag, och titta även på butikshyllorna ute i detaljhandeln. Hur många professionella filmteam ser ni, och hur ofta hittar man svenskproducerade DVD-filmer i vanliga butiker?

INGA! Ja, förutom TeamM:s då, så klart. Och det finns en orsak till detta! Ingen kan tjäna tillräckligt med pengar på att producera svenska flygfilmer, för att göra det till en bärande affärsidé… Om man kunde tjäna bra med pengar på att producera flygfilmer i Sverige så LOVAR jag er att ni skulle få se många fler filmteam, liknande TeamM, på flygdagarna i Sverige.

F: Men hur går då ekonomin ihop för TeamM?
S: Det gör den inte. Men så länge ”motorerna” i TeamM – Bertil och Kenneth – samt Tomas och jag själv har drivet och det stora intresset att göra dessa filmer så kommer vi att fortsätta med det. Bertil och Kenneth är pensionärer, och får ingen ersättning för det arbete de gör. Tomas kör till vardags lastbild, och inte heller han får någon lön för det arbete han gör. Jag själv får lön från den anställning jag har, men inte så att det på långa vägar täcker det arbete jag gör under flygsäsongen. Bertil, Kenneth och Tomas betalade mig 100 kronor för bilkörningen mellan Lund och Göteborg i helgen…

Det finns emellertid i personerna bakom TeamM en kombination som är svårslagen, och detta är den ENDA orsaken till att vi fortsätter att producera flygfilm:

Bertil Malmström har en enorm energi och ett driv som är svårslaget! Han har ett genuint intresse för svenskt militärt och historisk flyg, och har dessutom arbetat som professionell filmare i många år.

Kenneth Malmström har även han ett genuint intresse för svensk militärt och historiskt flyg, och han och Bertil brukar bolla idéer inför våra filmer.

Tomas Jacobsson har ett genuint intresse för svensk militärt och historiskt flyg, och han har på senare år även blivit ansvarig för våra GoPro-kameror, samt fotograferar med sin stillbildskamera.

Lars Persson-Tille, dvs. jag själv, arbetar som professionell filmare och redigerare. Det är även jag som har hand om den obefintliga ekonomin, samt försöker se möjligheterna att få några som helst intäkter.

Denna kombination av personer är - skulle jag vilja hävda – UNIK. Detta utan att tala allt för mycket i egen sak, hoppas jag. De föreningar, piloter, klubbar och organisationer som dessutom ställer upp på intervjuer och att vi får filma med våra olika videokameror både utanför och inuti deras flygplan, gör att vi faktiskt kan producera våra flygfilmer. Utan deras medverkan hade det aldrig gått!

Jag hoppas att detta gett er en någorlunda bild över vilka TeamM är, hur vi arbetar och under vilka omständigheter. Jag välkomnar både kommentarer och kritiska frågor.

Hälsar en nu UV-bränd fotograf från Göteborg!
/Tille, TeamM
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Re: Vilka är TeamM?

Inlägg av Christer Sidelöv »

TilleTeamM skrev:

F: Är TeamM kommersiella?
S: Ja, så långt vi har möjlighet att tjäna pengar på våra flygfilmer så gör vi detta!

F: Är TeamM ett företag?
S: Nej. TeamM finns inte registrerat överhuvudtaget! Företaget bakom TeamM, dvs. det företag som står för videotekniken, materialförbrukning, administration av webbutiken på http://www.teamm.se, dvs. alla utgifter som uppstår innan en film är färdig för försäljning, är produktionsbolaget Add Film & Media AB i Lund.

F: Hur tjänar TeamM pengar då?
S: På filmförsäljning! Ett kort och ärligt svar, men det är så det har varit sedan starten i början av 90-talet, med undantag för ovanstående filmer. Vi har inga andra intäkter när det gäller våra filmer. Vi säljer från egen webbutik, http://www.teamm.se, och har även återförsäljare som exempelvis SFF, Flygvapenmuseum i Linköping och diverse andra flygrelaterade klubbar och organisationer.

Sedan säljer vi även filmer till detaljhandeln via en grossist, men marginalen/lönsamheten i denna försäljning per
DVD är låg. Fördelen med sådan försäljning är den större volym vi säljer till detaljhandeln. Varje filmförsäljning ger oss möjlighet att arbeta under kommande flygsäsong.
Hmmm...... som jag tyder texten så tjänar alltså TeamM själva glatt sina pengar på att sälja DVD-filmer men finns inte registrerat någonstans överhuvudtaget, inte ens som enskild firma! Med andra ord kan alltså TeamM inte heller då vara momsregistrerat och då undrar jag spontant hur det kan vara moms på försäljningen och vart den pålagda momsen tar vägen och hur den redovisas?
Användarens profilbild
TilleTeamM
Kontakt:

Inlägg av TilleTeamM »

Hej Christer,

Ja, det framgår kanske inte av texten när det gäller försäljningen. Alla utgifter och alla intäkter
från filmförsäljningen redovisas enligt konstens alla regler av Add Film & Media, som är
ett aktiebolag.

Momsen redovisas alltså till skatteverket.

Vad jag menade med att "...TeamM inte finns redovisat någonstans" är att TeamM som företeelse
är enbart en grupp flygintresserade personer. Företaget bakom TeamM är alltså Add Film & Media
i Lund.

Tack för din kritiska fråga Christer.
/Tille, TeamM
Användarens profilbild
TilleTeamM
Kontakt:

Inlägg av TilleTeamM »

Jo, och en sak till... När det gäller Add Film & Media AB så ska jag kanske förtydliga en sak.

Detta företag lever alltså inte på att producera flygfilmer, utan på att producera beställningsfilm, reklamfilm,
instruktionsfilm, informationsfilm etc. för företag i regionen.

Att företaget ställer upp på flygfilmerna beror på en fantastiskt god kontakt mellan TeamM och Add Film & Medias
ägare! Detta ska också läggas till den "unika kombination" som jag skrivit om ovan, och som möjliggör att vi kan
producera dessa flygfilmer.

Det var det hela.
/Tille, TeamM
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"