Första provflygning Airbus A350

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Första provflygning Airbus A350

Inlägg av Lennart Berns »

Första flygningen med Airbus A350 kommer att äga rum i morgon förmiddag, 14 juni. Den kommer att följas i realtid på www.A350XWBFirstFlight.com. A350 är Airbus svar på Boeings Dreamliner och är en av kandidaterna när/om SAS väljer att skaffa nytt, bränslesnålare långdistansflygplan. Likt Dreamliner är A350 till stora delar byggd i komposit.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Första provflygning Airbus A350

Inlägg av Hans O. Sandström »

Tack Lennart!

Här kommer en mycket sevärd/intressant video på den första lyckade flygningen! En mycket vacker airliner!
http://www.youtube.com/watch?v=eWtPA8v-xeQ

Trevlig helg flygentusiaster!

Hans SFF-F
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Första provflygning Airbus A350 – vacker fågel :-)

Inlägg av Arne M »

Hans O. Sandström skrev:Tack Lennart!

Här kommer en mycket sevärd/intressant video på den första lyckade flygningen! En mycket vacker airliner!
http://www.youtube.com/watch?v=eWtPA8v-xeQ

Trevlig helg flygentusiaster!

Hans SFF-F
Ett mycket vackert och smäckert plan; men jag förvånas alltid av ett sådant här stort plan kan ha så förhållandevis små och smala vingar. Vi får hoppas att Airbus slipper en massa barnsjukdomar typ Boeings problem med litiumbatterierna till Dreamlinern, B787. Men när det gäller batterierna valde ju AB bort litiumlösningen redan på ett tidigare stadium i konstruktionen av A350 till förmån för visserligen tyngre batterier av mer traditionellt slag men mer säkra och helt utprovade. Det var nog mycket vist gjort nu med facit i hand för Boeings Dreamliner! Men det kan ju istället dyka upp andra problem, peppar peppar!

Jag läste någonstans att dagens provflygning hade tagit ca fyra timmar. Är det inte ovanligt lång tid för en jungfruflygning (maiden flight)? Och jag noterade att man fällde in landställen efter ett tag. Jag vill minnas att man vid tidigare första provflygningar valt att flyga en kortare tur och aldrig fälla in ställen. Så hur är det egentligen med rutinerna nu för tiden? Anses det så mekaniskt säkert att man fäller in ställen för att redan göra första flighten till ett riktigt testpass? Eftersom man ligger efter i tidsplanen så kanske det behövs att det här första planet snabbt kan sättas in i ordinarie testprogram. Totalt ska man ju ha fem plan som ska hårdtestas nu det närmaste året!
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Första provflygning Airbus A350

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Arne,

Många kloka ord och frågor från din sida! Önskar jag kunde svara på allt (undrar också) , vi får väl fråga Bengt-Olov Näs en man som är mycket kunnig när det gäller Airbus och den civila biten!
Säkert en person som "sitter inne" med en del av dina frågor/undringar!

Allt gott!

Hans
SFF-F
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Första provflygning Airbus A350

Inlägg av Bengt Bergholm »

Någon som vet vad det var för "vimpel" som var fäst i toppen av fenan på den? Verkar ha varit likadant på andra modeller de provflugit. Bara ett jippo med en Airbus-flagga eller nån funktion för att kontrollera något aerodynamiskt?
Knut Övrebö
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 jun 2013, 06:20

Re: Första provflygning Airbus A350

Inlägg av Knut Övrebö »

Hej Bengt

Det ser onäkligen litet konstigt och "low tech" ut att släpa runt på en vimpel, men det finns ett syfte."Vimpeln" i fenan är en tryck-mätutrustning för flygutprovning.
Hastighet och höjd på flygplan räknas fram ur uppmätt statiskt och dynamiskt tryck. Men dessa mätsensorer och då speciellt statiska trycket är behäftade med vissa mätfel till följd av lokala strömningsfält kring flygplanet. Under flygprov kartläggs dessa mätfel, kallade "platsfel" och korrigeringsfaktorer läggs till tryckdata för att piloten skall få korrekta data. (kallas då givetvis platsfelskorrektion). Men hur mäter man korrekta tryckdata under provflygning så man vet vad man skall kalibrera emot? Jo, genom att mäta trycket i friströmmen en bra bit bakom flygplanet och dess vak.
Därför släpas en kabel utrustad med tryckgivare efter flygplanets fena så att den kommer högt upp ovan vaken. Och för att denna inte skall fladdra stabiliseras den med en tratt i ändan liknande de som används för lufttankning ("drogue and hose"-tankning).
Detta är vanlig mätutrustning för alla civila trafikflygplan.
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Första provflygning Airbus A350

Inlägg av Bengt Bergholm »

Hej Knut, tack för en ingående beskrivning. Jag är ATPL-utbildad pilot så fartmätningen är jag väl insatt i, men även på civila plan (Saab 340, 2000), åtminstone i svunnen tid så satte man ju pitotrör på noskonen, ibland rätt långa sådana för att just komma i ostörd luft. Man har alltså ändrat det till en bit bakom istället.
NACE
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:05
Ort: Jonstorp
Kontakt:

Re: Första provflygning Airbus A350

Inlägg av NACE »

Hej Hans,
Tack för förtroendet, men det finns nog folk på Saab som vet mer om flygprov. På följande länk till Flightglobal.com finns lite mer om första flygningen http://click.e.flightglobal.com/?qs=84d ... 3b60c90394

Det är nog inte konstigt att den tog 4 timmar. Det gäller ju att samla in så mycket data som möjligt och med länk till marken kolla den teoretiska modellen,

Beträffande vingen så är den till ytan ganska stor, men med större spännvidd än A330/340 och mer svept för högre cruise speed. A330/340 är ju lite långsammare än Boeing´s 777 & 747, vilket varit en nackdel för Airbus, men A350 ska matcha Boeing nu. 787-8 som är i trafik är ett mindre flygplan än A350-900, t.o.m. något mindre än A350-800 den mindre av A350 versionerna. 787-8 är faktisk bara lite större än 767-300ER, vilken den egentligen är ämnad att ersätta. Jämförelser blir inte rättvisa om man inte tar hänsyn till lastkapaciteterna (passagerare och frakt).

När det gäller barnsjukdomar som operatörerna brottas med verkar det vara ofrånkomligt, men samtidigt ett jätteproblem för flygbolagen som blir "testflygare" i förlängningen av certificerings programmen. Märkligt att med dagens simulerings och test möjligheter allvarliga snags dyker upp gång på gång.

Bästa hälsningar
Bengt-Olov
P.S. Jag såg premiärflygningen (videon) hos BOEING i Seattle. Dom var också nyfikna, men ville inte visa sig imponerade D.S.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"