Sven-Erik Jönsson skrev:Det finns ett talesätt; "Man skall aldrig säga aldrig". Kort sikt var det säkert den sista, men om vi skall se lång tid framöver, då skulle jag nog gissa att människan finner på ännu mer effektiva och snabba sätt att resa, även i luften. Utvecklingen av flyget har ju inte hållit på mer än 110 år, var är vi om 100, eller 200 år eller ännu längre fram - det skulle vara intressant att se in i framtiden, men så långt lär varken Du eller jag få se eller få vara med om.
/Sven-Erik
Du har förstås helt rätt i att man aldrig ska säga aldrig om någonting; vi har helt enkelt inte den absoluta kunskapen för att kunna bedöma framtiden på ett säkert sätt! Samtidigt så är förstås just talesättet 'man ska aldrig säga aldrig' en slags språklig lustig retorisk motsägelse.
Men det som fick mig att fundera på det här med supersoniska trafikflygplan var den samstämmiga åsikten hos SkyNews-folket (experter och andra intervjuade) att vi inte skulle få någon motsvarighet till Concorde i vår livstid. Tekniskt borde det väl knappast vara en omöjlighet att konstruera en Concorde 2.0 så det måste handla om andra faktorer som gör denna plantyp mindre sannolik, speciellt ekonomiska sådana och diverse miljöskäl.
Samtidigt som det kanske är färre affärsmän och rockmusiker vilka anser sig behöva hasta över 'pölen' på lite drygt 3 timmar så borde det finnas andra intressanta reserelationer för en SST typ från USA till Asien (Kina, Japan etc.) och vice versa eller EU till motsvarande destinationer. Eller kanske mellan Europa och Australien/NZ vilka är så tidsmässigt långa flygningar att det även för vanligt folk är så tröttsamt att man gärna skulle ha ett snabbare alternativ till dagens jumboplan.
Men denna goda cigarr är förstås underkastad alla vanliga ekonomiska och tekniska lagar så det ser nog dystert ut om man realistiskt ska kunna hoppas på överljudsflyg igen inom överskådlig framtid! Men man ska förstås 'aldrig säga aldrig'!
PS. Hur går det med de skissade 'raketflygplan' vilka skulle kunna nå i princip alla platser på jordklotet inom någon timme? Finns det några trovärdiga kända projekt som inte bara är någon/några ingenjörers våta konstruktörsdrömmar?! Någon som vet vad som finns på ritborden hos Boeing, Airbus eller NASA?