Kombinerade landningsställ

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SEH

Kombinerade landningsställ

Inlägg av SEH »

Hejsan,

Jag har en kanske lite knivig fråga. Tyska Junkers i Dessau ska runt 1930 ha uppfunnit ett kombinerat skid- och hjullandningsställ som förutspåddes få stor betydelse på flygrutten Königsberg-Leningrad/Moskva. Är det någon kunnig person som vet mer om det här?

Flyghälsningar
SEH
Michael Gustafsson

Re: Kombinerade landningsställ

Inlägg av Michael Gustafsson »

Tanken var att man skulle kunna ha linjen öppen även under vintern, och slippa byta landningsställ under resan. Skidorna kunde hissas upp under färd.
Testades i början av 1930, men fungerade förmodligen inte så bra då man inte fortsatte att använda det.
Finns beskrivet i "Soviet Aircraft and Aviation 1917-41", och "The World's First All-Metal Airliner Junkers F 13" där det också finns en bild.

Michael Gustafsson
SEH

Inlägg av SEH »

Tack så jättemycket för svar och info. Mycket uppskattat. Verkar som att åtminstone den första boken är en aning svår att få tag i. Men nu har jag i alla fall något att gå på. Tack än en gång.
SEH

Inlägg av SEH »

Nu har jag fått fatt på boken om F13. Där finns mycket riktigt en bild. Det är Günther Ott som står angiven för bilden så jag antar att det är han som skrivit just det här avsnittet i boken som handlar om Sovjetunionen. Vet någon vilka kontaktuppgifterna till Ott är?

Ha en fortsatt skön sommar!
Jan Gaude

Inlägg av Jan Gaude »

Lennart Andersson har säkert kontaktuppgifter till Ott. Du kan nå Lennart på hans hemsida, så kan han säkert hjälpa dig.
http://z-bok.se/

Mvh / Jan Gaude
(som också är lycklig ägare till båda böckerna... ;-) )
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"