Segelflyg VM 1950

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

paddal

Segelflyg VM 1950

Inlägg av paddal »

Är det någon ute i landet som har filmer eller bilder från segelflyg VM 1950 i Örebro. Billy Nilsson som vann bodde i Örnsköldsvik under den här tiden. Och nu arbetar jag på att dokumentera Billys flygarliv, samt norra Ångermanlands flyghistoria.
Alf.J
Bengt Ekbladh

Re: Segelflyg VM 1950

Inlägg av Bengt Ekbladh »

paddal skrev:Är det någon ute i landet som har filmer eller bilder från segelflyg VM 1950 i Örebro. Billy Nilsson som vann bodde i Örnsköldsvik under den här tiden. Och nu arbetar jag på att dokumentera Billys flygarliv, samt norra Ångermanlands flyghistoria. Alf.J
Kanske ett Intetsvar, men i "Ett år i luften" 1951 finns uppgifter
om VM i Segelflyg 5-16/7 1950.
över 50 sidor!
Bla FV ställde upp med 9 st. Sk 12 med förare o mekaniker o annan personal "för starthjälp"!.
Bilder på Billy Nilsson är väl ca 4st.

Men det vet ju säkert Alf.J redan, beträffande filmer finns det säkert någon som har.

Tillägg:
1951 16/7 satte ju Billy Nillsson hastighetsrekord i en Weihe på triangelbanan: Ålleberg-Tråvad-Landsbrunn-Ålleberg::52,4km/tim

mvh Bengt
paddal

Re: Segelflyg VM 1950

Inlägg av paddal »

Ett år i luften årg 50-51-52-53 har jag redan, och en del foton från Ö-vik och Olofsfors med Billy. Det skulle vara kul att hitta rörliga bilder från VM samt svart- vita orginal bilder med bra kvalitè, inför en framtida tryckning.
Alf.J
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"