Modellnostalgi Linjeflyg Fokker F28-4000 Fellowship

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Modellnostalgi Linjeflyg Fokker F28-4000 Fellowship

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej i sommarvärmen,

För er alla som hade förmånen jobba/flyga med dessa härliga flygplan kommer här lite nostalgi i form av modellbilder.
Alla modellerna i skala 1/50.

Linjeflyg flög ju sina Fokker F28 i tre olika målningar.
Modell ett första målningen , målning två kallad "Olle Hedberg" målningen och målning tre , den sista skämtsamt kallad "Lasse Lindström" målningen på grund sina dubbel-L på fenan.

Flyghälsningar,
/Hans SFF-F
Bild

Bild
Thomas Åkerblad

Re: Modellnostalgi Linjeflyg Fokker F28-4000 Fellowship

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Vart tog F28:orna vägen? Skrotade eller vidaresålda?
LPI-Observer

Inlägg av LPI-Observer »

SAS tog väl över Linjeflygs kärror? Tveksamt om någon flyger ännu. Mvh David
Roger Andreasson

Inlägg av Roger Andreasson »

Kolla under rubriken Civilflygregistret, SE-DGA-DGX
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

http://www.linjeflyg.info/

Finns en hel del gammal info att hämta.

Hans SFF-F
Arne M

Inlägg av Arne M »

Hans O. Sandström skrev:Hej i sommarvärmen,

För er alla som hade förmånen jobba/flyga med dessa härliga flygplan kommer här lite nostalgi i form av modellbilder.
Alla modellerna i skala 1/50.

Linjeflyg flög ju sina Fokker F28 i tre olika målningar.
Modell ett första målningen , målning två kallad "Olle Hedberg" målningen och målning tre , den sista skämtsamt kallad "Lasse Lindström" målningen på grund sina dubbel-L på fenan.

Flyghälsningar,
/Hans SFF-F
Hej Hans!

För lite drygt fem år sedan hade du här i forumet en annan mycket trevlig Fokker F28-betraktelse (se denna länk http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=288) där du berättade om en sista resa ARN till JKG. Själv kan jag bidra med en resa Arlanda till Düsseldorf någon gång i mitten på 90-talet då SAS hade fått fel på en MD80 av någon version och istället tagit och satt in en SAS-målad tidigare LIN-maskin av F28-typen som ersättningsplan på sträckan.

Även en så pass lång resa som till Düsseldorf gick ju bra och jag hade trevligt ressällskap i form av den SAS-tekniker som flög med på resan och satt som en vanlig passagerare i kabinen i stolen bredvid mig. Och orsaken till det berodde på att SAS inte hade tillgång till någon ordnad service på flygplatsen i Düsseldorf för just denna plantyp. Det var då enklare att låta en tekniker åka fram och tillbaka Arlanda - Düsseldorf än att arrangera med Lufthansa eller någon annan operatör för detta ad hoc-tillfälle.

Den här teknikern var intressant också eftersom vi diskuterade de förhållandevis nya GSM-telefonernas eventuella negativa påverkan på flygplanets elektroniska instrument i cockpit. Och han hävdade att det inte var för att man skulle störa instrumenten som man åtminstone på den här tiden förbjöd användningen ombord för passagerarna. Utan orsaken skulle vara enligt denna SAS-tekniker att man på marschhöjd skulle täcka in för många olika sändarmaster och att det skulle förvirra för teleoperatörernas sändarnät med vidarekopplingen mellan masterna. Den här SAS-killen berättade att man testat praktiskt med påslagna GSM-mobiler inne i planets cockpit utan att det skapade några allvarliga störningar! Jag kommer ihåg det här samtalet speciellt för att jag bytt ut mina NMT-telefoner mot en ny Nokia GSM-modell! :-)
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Hej Arne,

Tack för trevligt svar och info!! Intressant inlägg från din sida!!
Linjeflyg var "duktiga" med underhållet på sina Rolls-Royce Spey som satt på Fokker F28-4000 Fellowship!
En mekaniker som jobbade på Rolls- Royce var imponerad av hur motorerna såg ut vid genomgångarna. Detta med jämförelse av hur t.ex Garuda Indonesia hanterade sina Fokker F28. De flög ju också ett stort antal.

Ha en skön helg i värmen!

Happy landings,
Hans SFF-F
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"