Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 feb 2008, 18:43
Ort: Stockholm/Österskär
Kontakt:

Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Micke »

Hej
följande notis i Österåkers hembygdsförenings häfte ”Milstolpen” väckte mitt intresse eftersom det bokstavligen hände på min tröskel.

<Flygolyckor: Under 1940-talet drabbades Österåker av två allvarliga flygolyckor. Ett svenskt bombplan av typen B 18 från Västmanlands flygflottilj störtade 1946 alldeles intill Tuna anhalt på Roslagsbanan. De båda flygarna omkom. En av motorerna, som landade på gården till Österskärs Järn & Färg, var ytterst nära att träffa en skolklass.
1949 inträffade ytterligare en flygolycka med militära plan. Två J 22-or störtade i Gillmyraskogen 500 meter från Domarudden. Den ene av flygarna räddade sig med fallskärm men den andra påträffades död invid resterna av sitt plan.>
Olyckan med J22-planen känner jag till sedan tidigare men B18-haveriet var nytt för mig.

I”Årskrönika 1946” i ”Svensk flygkalender1947” står följande notering:
<21/5 Vid ett militärt flyghaveri vid Åkersberga dödades fänrik P.B.R Hallquist och korpral A. B Enmarker>

En titt i Kontakt 47s temanummer Saab 18 ger följande trolig individ: B 18B 18227 Totalhaveri 460521.

Ev skulle det kunna vara B(S) 18A 18141 F1 Blå D Totalhaveri 460522. Jag vet inte hur exakt datumangivelserna är i Kontakts lista över samtliga B18.

Någon som har mer info kring detta haveri, länk till ev tidningsnotis etc eller som kan bekräfta vilken individ det rörde sig om?

Mvh

Micke
Micke Axelsson
Bengt Ekbladh

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Beträffande 18141, F1-blå D…1946-05-22 sägs::
Ett plan B 18A….((var nog ingen S 18A än))..råkade strax efter start från fältet..( F1)..ut för motorkrångel på ena motorn.
Under försök till nödlandning förlorade planet fart så att det icke kunde manövereras och störtade till marken.
Kad. Hedblom och vpl. Persson avled vid nedslaget.
Signalisten fur. Reutne skadades.
Platsen var strax norr om Hässlö/F1.
Motorer inmonterade var nr. 1189 och 1183

En dag tidigare = 1946-05-21-havererade B 18B 18227 F1-ur 1:a div.
Under samövning mellan ett jakt- och ett bombförband gjorde ett jaktplan ett fingerat anfall mot en B 18B.
Bombplanet gjorde en kraftig upptagning för att undgå anfallet.
Härvid bröts planet itu, störtade till marken och fattade eld.
Fänr. Hallqvist och korp. Enmarker omkom.
Motorr ombord var. Nr. 2074 och 2076
Platsen anges till Åkersberga nära Österskär.
Orsaken anges till>> konstruktionsfel, överskriden hållfasthet i spant, ev. ”knyckiga” undanmanövrar>>

Det J 22 haveri du nämner är väl:
Det som hände 1949-03-15 när 22256 och 22275 (F8-röd B o blå U) kolliderade i luften 500m nv Dvärgsjön, 6 km n Österskär.
Tiden var 14,25.

Ovanstående är från tidningsuppg.,ant från krigsarkivet och div. böcker. Har tyvärr ingen scanner , men det du skrev om nedslaget av ena motorn var intressant,kan du scanna lite ur ”Milstolpen” tro?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 feb 2008, 18:43
Ort: Stockholm/Österskär
Kontakt:

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Micke »

Tack Bengt för dina uppgifter.
Då stämmer datumrapportering i Kontak 47s lista över B(S) 18 åtminstonde för dessa två individer.
Uppgiften att det var under en samöving med jakt som planet förolyckades är ny för mig och lägger till ett nytt pespektiv. Var det jakt från F8, F18 var väl inte "igång" så tidigt 1946?

Tyvärr inget ytterligare i "Milstolpen" än vad jag redan kopierat in i texten tidigare:
<Flygolyckor: Under 1940-talet drabbades Österåker av två allvarliga flygolyckor. Ett svenskt bombplan av typen B 18 från Västmanlands flygflottilj störtade 1946 alldeles intill Tuna anhalt på Roslagsbanan. De båda flygarna omkom. En av motorerna, som landade på gården till Österskärs Järn & Färg, var ytterst nära att träffa en skolklass.
1949 inträffade ytterligare en flygolycka med militära plan. Två J 22-or störtade i Gillmyraskogen 500 meter från Domarudden. Den ene av flygarna räddade sig med fallskärm men den andra påträffades död invid resterna av sitt plan.>

Jag håller med om att uppgiften om motorn som nästan träffade en skolklass är intressant och jag tycker det låter som något som är taget från en tidningsartikel/notis.

Mvh

Mikael
Micke Axelsson
Bengt Ekbladh

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Datumrapporteringar i Kontakt-nummren stämmer nog mycket bra generellt sett.

>>Jag håller med om att uppgiften om motorn som nästan träffade en skolklass är intressant och jag tycker det låter som något som är taget från en tidningsartikel/notis.>>
Skulle vara värt att kolla vad tex. Norrtälje Tidningar sa om saken?

>>Var det jakt från F8, F18 var väl inte "igång" så tidigt 1946?>>
F18 fick ju sina första J 22 i maj 1947 (10 st.) samt att många stod förrådsuppställda på F10 och F15, så F18 plan var det inte.
Om det var F8 jakten är ju frågan.
Lite anmärkningsvärt är så få plan F8 hade då.
Av de 50 J9 var 25 utlånade till F11 och i övrigt hade man ca 25 J 22.
Men man höll ju även på med lite ”J21 övningar”,,,5 st. var hemma just i maj, så det var väl vad ena divisionen höll på med??
I sammanhanget ”sägs det ju” att F8 inte klarade av J 21 utan de sändes till Göteborg.
Hur det var vet jag inte, men lite anmärkningsvärt är det väl att inte F8 utrustades med Tveskjärten, ::Nytt plan och uppgift att försvara Huvudstaden….!
Finns andra uppgifter om detta är jag ”idel öra”.

….ursäkta utvikningen…Andra motståndare i närhet var ju F16:s Mustanger !
Angående B 18B haveriet finns nog orsaker att återkomma.
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

I Arbetarbladet finns en längra skildring om B 18B 18227 haveriet.

Bla.att efter att stjärten brutits loss hamnade flygkroppen i trädgården hos folkskolläraren Frans Andersson
Åkersbergavägen 31.
Beträffande motorn så var det mycket nära att träffa flera elever och bla svimmade en av.
En del är också namngivna.

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej igen.
Notisen Micke nämner finns i Österåkers hembygdsförenings häfte ”Milstolpen” Nummer 2/96.
Det är säkert samma som Arbetarbladet skrev.
Kunde inte ta en kopia då kopiatorn just nu var kaputt.
Häftet finns säkert på biblan i Åkersberga eller annat i närheten.
Kanske finns det bilder, det fanns inga sådanna i tidningen

2/96
Åkar-Pelle
"Åkers Kanal" 125 år
Carl Mossberg död
Tore Rydin död
Hembygdens år, festligheter 6 juni
Evert Lööfs memoarer 2: om "Davida"
Flygolycka, 50-årsminne

http://www.milstolpen.org/artiklar.htm

http://milstolpen.org/agaria/encyclopedia_ef.pdf
Milstolpen 2/96
Flygolyckor Under 1940-talet drabbades Österåker av två allvarliga flygolyckor. Ett svenskt
bombplan av typen B 18 från Västmanlands flygflottilj störtade 1946 alldeles intill Tuna anhalt på
Roslagsbanan. De båda flygarna omkom. En av motorerna, som landade på gården till Österskärs
Järn & Färg, var ytterst nära att träffa en skolklass. 1949 inträffade ytterligare en flygolycka med
militära plan. Två J 22-or störtade i Gillmyraskogen 500 meter från Domarudden. Den ene av
flygarna räddade sig med fallskärm men den andra påträffades död invid resterna av sitt plan.

Mvh Bengt
MagnusS
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 feb 2008, 20:00

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av MagnusS »

Bengt Ekbladh skrev:I Arbetarbladet finns en längra skildring om B 18B 18227 haveriet.

Bla.att efter att stjärten brutits loss hamnade flygkroppen i trädgården hos folkskolläraren Frans Andersson
Åkersbergavägen 31.
Beträffande motorn så var det mycket nära att träffa flera elever och bla svimmade en av.
En del är också namngivna.

mvh Bengt
Jo, B18 haveriet har jag hört talas om. Min pappa som är uppvuxen i Åkersberga blev vittne till hela händelseförloppet. Den aktuella dagen skulle det vara trafikutbildning i Åkersberga Centrum (nåja, 1946 var det inte så stort) för skolklasser. Min pappas klass hade bara hunnit till Päronkröken i Margretelund de såg hur B18 störtade. Senare blev trafikutbildningen inställd då poliserna blev omdirigerade på haveriet. Han har pekat ut var delarna trillade ner några gånger och verkar stämma med tidningsklippen ni hänvisar till.
Har för mig att ha läst och även pappas minnebild att det var J22:or (från F8?). Står det inte i haverisammanställningen i B18 boken (Flyghistorisk revy)??
Bengt Ekbladh

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

[quote="MagnusS
Har för mig att ha läst och även pappas minnebild att det var J22:or (från F8?). Står det inte i haverisammanställningen i B18 boken (Flyghistorisk revy)??[/quote]

Nä det gör det inte.
Om vi tittar vilka jaktplan det skulle kunna vara (maj-1946) så är det så här::

F3 / Malmen hade av 9 st. S 22 endast 3 st. insattsberedda.
F8/Barkarby hade 18 st. J 22 klara (av totalt 25,, alla lånade från F9, F10 och F13)
F9 /Säve hade 38 st. J 22 beredda (av 61 på uppbörd)…21110 o 21112 nylevererades o snart kom J 21 från F8 !
F10 /Ängelholm hade av 57 J 22 på uppbörd bara 36 klargjorda.
F13 /Norrköping ”väntade” ju på Vampire, så av 51 st J 22:or var bara 23 klar för insats.
F16 /Uppsala hade 28 st. Mustanger /J 26 tillgängliga.

Alltså i princip var det J 22:or som var tillgängliga vid övningar.(+ Mustangen från F16)
Snart kom ju J 21, och Vampen som förstärkning.

För att vara säker är det bara att läsa Haverirapporten, för där står absolut vilka förband som deltog.

Någon som har den…??

Mvh Bengt
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Leif Fredin »

Ang haveriet 1946-05-21 med B 18B nr 18227 vid Åkersberga så står det i Flyghistorisk Revy nr 31 (SAAB 18) på sidan 135: ”Haveriet inträffade under samövning mellan bfpl ur 1/F 1 och jfpl ur 2/F 8.”

Leif Fredin
MagnusS
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 feb 2008, 20:00

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av MagnusS »

Leif Fredin skrev:Ang haveriet 1946-05-21 med B 18B nr 18227 vid Åkersberga så står det i Flyghistorisk Revy nr 31 (SAAB 18) på sidan 135: ”Haveriet inträffade under samövning mellan bfpl ur 1/F 1 och jfpl ur 2/F 8.”

Leif Fredin
Japp, samt J22!

Se utdrag:
"18227
1946-05-21, Åkersberga, nära Österskär. Haveriet inträffade under
samövning mellan bfpl ur 1IF1 och jfpl ur 2/F8. Vid en brant
undanmanöver i samband med ett anfall av fpl J 22
bröts bfpl stjärtparti av på ca 1000 m höjd varpå en mycket hård
självupptagning skedde. Härvid bröts vänster vinge av och vänster
motor slets loss. Fpl gick in i ryggspinsliknande rörelse. Vid anslaget
mot marken totalhavererade fpl och tog eld. Troligen till
följd av luft- och masskrafter har besättningen inte kunnat lämna
fpl utan omkom vid nedslaget. - Haveriorsaken var att ff under
övning i luftstrid sannolikt utfört kraftiga undanmanövrer i form
av svängar och upptagningar. Därvid har stabilisatorns
främre infästning brustit och hela stjärtpartiet brutits loss. Brottet
på stabilisatorinfästningen orsakades av att kroppsspantet vid
stabilisatorinfästningen pga konstruktionsfel höll endast 75% av
föreskriven hållfasthet för tryck last . Spanten tycks ha deforme•
rats av stora nedåtriktade krafter, vilket försämrat hållfastheten
mot uppåtriktade draglaster. Spantet tycks inte ha blivit hållfasthetsprovat
vid fpl konstruktion; sådant provprotokoll har inte
kunnat återfinnas. (ff: fk/FFSU, fsig: k)"

/Magnus
Bengt Ekbladh

Re: Flygolycka Åkersberga Österåker 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Jag beställde en kopia ur ”Milstolpen” Nummer 2/96 och fick den nyligen.
Nedan en avskrift::
>>Dystert 50-årsminne.
Skolklass i fara vid flyghaveri.
En fruktansvärd flygolycka, som av allt att döma krävt flera människoliv, inträffade i dag på förmiddagen mellan Åkersberga och Österskär. Det var en B 18 som gick i bitar i luften. Delar av flygplanet slungades ut på ett stort område omkring Tuna samhälle, och själva flygkroppen hamnade i trädgården hos folkskolläraren Frans Andersson, Åkersbergavägen 31.
Så beskrevs olyckan i lokaltidningen för 50 år sedan.
Planet störtade 21 maj 1946.
Senare blev det klart att två unga flygare hade omkommit. Men en hel skolklass från Tuna skola var i fara då barnen var på väg till en trafikdag i Åkersberga.
Flygplandelar regnade ner runt omkring dem. En av motorerna slog ner alldeles intill eleven Gun Nyman , den andra på gården till Österskärs järnhandel. En bit av en vinge föll ett stycke från eleven Hans Mattsson och läraren Thor Elfström. Stjärtpartiet fastnade i en trädkrona.
Hemvärns-Kalle, K.G. Johansson, och hans mannar fick rycka ut och vakta planet en svenskbyggd tvåmotorig bombare .
Det var turbulent i luften ovanför Åkersberga den dagen. Flygvapnet hade stridsövning .
Två jaktplan hade gått till anfall mot bombplanet, som bröts mitt itu då det gjorde en undanmanöver >>>

En Bild finns i häftet, bildtext::
Det tog eld i planet efter kraschen och folk i området hämtade vatten i hinkar för att släcka(foto KG Johansson)

Ja det var vad som stod i Milstolpen.
Så beskrevs olyckan i lokaltidningen….Vilken tidning var lokal i Åkersberga ?
Där kan andra bilder finnas, någon med kännedom?

Men det kanske inte finns mer intresse i frågan?

Mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"