Bildfråga, styrspak

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Bildfråga, styrspak

Inlägg av paddal »

Torgny Söderströms efterlämmnade material.
Torgny Söderströms efterlämmnade material.
Hej! Besökte en loge utanför Örnsköldsvik i lördags, som ett led i mina efterforskningar av dokument från norra Ångermanlands FK;s verksamhet på 50-talet. Hittade då väskan på bilden som innehöll klubbtidningar och flygdags program från 1950. Så är frågan till vilken flygplantyp hör styrspakarna? Och propellernavet , kan det vara till en Klemm 35, för det havererade två sådana på Olofsfors.
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga, styrspak

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Bild av det bakre förarrummet i en Sk 15A finns i Kontakt 94.
Överdelan av spaken liknar mycket av vad som visas.

Du skriver att det havererade två sådana (Klemm 35) på Olofsfors
Menar du alltså civila plan?
SE-AND havererade 1947-05-13 utanför Olofsfors,vilket annat plan menar du?
Bengt
paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bildfråga, styrspak

Inlägg av paddal »

Hej Bengt!
Du har rätt det var en Klemm (SE-AND) som havererade på Olofsfors, och den andra(SE-BGK) havererade på Bergsjöns is utanför Ö-vik 1949-12-29. Båda ägdes av NÅFK. Finns haverirapporten kvar om SE-BGK, och var kan jag läsa den?
MVH
Alf.J
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Bildfråga, styrspak

Inlägg av Mats Averkvist »

Äldre civila haverirapporter finns på Riksarkivet - Arninge. http://www.riksarkivet.se
Du kan antingen resa dit och läsa den eller beställa en kopia. Du bör i båda fallen ha registrering och haveridatum.
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga, styrspak

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Bilder på SE-AND haveriet finns här.

http://gustavsviksflygfalt.se/text/bjar ... maling.htm

Observera länken till..
<< Artikel i tidningen "Flyg" 1947 nr 14 sid 8, 9 och 27, signerad Lars Braw. Numret är daterat 10-23 juli, så reportaget gjordes troligen i juni. Av upphovsrättsskäl kan vi inte visa eller skriva av tidningsartiklar exakt utan tillstånd. Men vi kan återberätta innehåll och visa bilder som är tagna före 1969.>>

Inte exakt men bra återgivet om man kollar Flyg 14/1947.

mvh Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 29 jul 2013, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga, styrspak

Inlägg av Bengt Ekbladh »

I Rust- und Betriebsanweisung KL 35D.. utgiven 7/1940, 3.e Ausgabe
Finns ritning till de 2 spakarna i Klemmen och dina bilder stämmer bra mot bokens.
Den högra , kortare satt i ”förarrummet” och den längre i Beobachterraum
Ser inget speciellt om propellernavet tyvärr.

Lite om SE-BGK.

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=7&t=3588

SE-BGK
Typ: Klemm Kl35D
c/n: 1852
Tillverkad år 1940

Fd (5072 FV Sk15B kod F8-55, F8-72, F4- , försett m. huv)
Haveri 1948-04-03 Gullänget
Registrerad 1948-04-15 Norra Ångermanlands Flygklubb, Örnsköldsvik
Haveri 1949-12-29 På isen på sjön Bergvattnet, Örnsköldsvik
Avvreg 1950-03-15 Totalhaveri
paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bildfråga, styrspak

Inlägg av paddal »

Hej!
I dag har jag fått kontakt med en åkeriägare, som städade bort kroppen till SE-BGK. Piloten som havererade ägde en bilverkstad på den tiden utanför Husum, och han parkerade vraket vid sin verkstaden. Här fick kroppen stå fram till ca 1999-2000, i 50 år. Men vi har ju styrspakarna kvar och en del foton.
MVH
Alf.J
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"