Flygplansvrak i Vättern utanför Hästholmen, Omberg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bergwall

Flygplansvrak i Vättern utanför Hästholmen, Omberg

Inlägg av Bergwall »

Hej,
Jag var idag på en paddeltur längs en liten bit av Vätterns östra strand med utgångspunkt från Hästholmen, Omberg. Lite söder om Hästholmen hade Luftvärnet (och något annat vapenslag) ett övningsområde som sedan många år är naturreservat och golfbana. Utanför det gamla övningsområdet ska det enligt ortsbefolkningen ligga ett vrak av ett bogserflygplan som av misstag blev nedskjutet.

Vid ett besök i en liten muséeinrättning vid hamnen kunde jag på några bilder se B 3:or vid Hästholmens flygfält, men det var också en bild på en Fokker C VE, troligtvis SE-ALU (man kunde bara se SE-AL och ett halvt U?). ALU havereade vid Lämnegård, Skönnarmo så det kan knappast vara den. Vet någon mer om den olyckliga nedskjutningen eller vad det är för typ av flygplan och individ?

Hälsningar
Robert
Bergwall

Re: Flygplansvrak i Vättern utanför Hästholmen, Omberg

Inlägg av Bergwall »

Hej igen,
Efter några sekunder med rätt sökord på google fann jag:
http://www.flyghistoria.org/images_minn ... holmen.htm

Hälsningar
Robert
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !
ja det där stämmer med haverirapporten , slog ner bara 75 meter från land !
Men det är över 50 meter djupt nästan ända in till stranden där !!!
så den ligger kvar med piloten kvar ombord !
(idag är det ju många som dyker med Nitrox gas till såna djup !borde inte vara svår att hitta !)

märkligt att spanaren inte är med på inskriptionen på berget !!
men det är klart ....han tillhörde ju I17, det var inte så noga med en arme kille ! :?

Men om du hört om ett störtat Bogserplan , så gäller det troligen en Caudron , SE-AKZ.
den havererade 19/9 1943 , SW Hästholmen efter att dragit ett skjutmål utanför Stora Lunds skjutplats ,

den tillhörde Björkvalls flyg och båda ombord omkom

Jag har haverirapporten ,och där konstasteras att bogserwiren sannolikt lagt sig på höjdrodret och orsakat haveriet
under de svägar som planet gjorde efter skjutningen ,
det var ca 20,30 som detta hände ,och skjutningen skedde med hjälp av
LV strålkastare.
Det blåste 15 m/sek ! så först nästa dag kunde man gå ut och leta !
vrakrester flöt iland ,och vid draggningar fick man upp målet och wiren som fortfarande var fäst i vraket,
men det verkar varit 76 meter ! djupt där ! så även det vraket och besättningen är kvar i Vättern !
Bergwall

Inlägg av Bergwall »

Hej,
Det var intressant Klas! Då stämde det med bogsermaskinen också, jag trodde inte det var så många haverier i närheten av samma plats. Jag reagerade också på att man inte skrev ut spanarens namn, men det är nog mycket som har förändrats på sjuttio år. Det vore hur som helst roligt om man i framtiden kunde plocka upp vad som finns kvar. Det är f.ö. otroligt bra sikt i Vättern, lugna dagar är det sjutton meter säger de. Dessvärre kanske instresset är svagt då inget av flygplanen är direkt känt i folkmun, dessutom finns det redan en Fokker C VE på Malmen.

Tack för informationen.

Häslningar
Robert
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"