Fråga om japanskt flygplan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Åke Karlsson

Fråga om japanskt flygplan

Inlägg av Åke Karlsson »

Hej

I ett seriealbum med Yuko Tsuno från 1979 förekommer det ett japanskt fyrmotorigt amfibieflygplan eller flygbåt som skulle vara under utprovning. Jag har för mig att det kallades för Shin maeva eller något ditåt. Existerar detta flygplan, jag har googlat utan resultat? Tecknaren Roger Leloup är mycket noggrann med detaljerna, så långt det är möjligt, så jag tror inte att det är en fantasiskapelse så jag vill veta mer.
Bengt Ekbladh

Re: Fråga om japanskt flygplan

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Vilken tidsepok skildrar detta seriealbum?
1970-tal eller 1930-40-tal?
Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Jomenvisst finns detta flygplan - Shin Meiwa US-1 och den relativt nya ersättaren US-2.

Bild
Åke Karlsson

Inlägg av Åke Karlsson »

Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Vilken tidsepok skildrar detta seriealbum?
1970-tal eller 1930-40-tal?
Bengt
1970-talet. Albumet heter på svenska Livsfarlig vind.
Åke Karlsson

Inlägg av Åke Karlsson »

Fredric Lagerquist skrev:Jomenvisst finns detta flygplan - Shin Meiwa US-1 och den relativt nya ersättaren US-2.

Bild
Tackar, kul att få veta mer.
Åke Karlsson

Inlägg av Åke Karlsson »

Tänkte bara visa ett par inskannade bilder från seriealbumet där planet presenteras. Jag misstänker att Leloup har haft en modell tillhands för att teckna av. Det har han gjort en gång tidigare med ett modell-lok där även felaktigheter på modellen kommit med.

Bild

Bild

Till namnet, Shin meiwa eller på kanji 新明和.Ser ni inte tecknen får ni installera östasiatiska tecknen i datorn. Jag försökte mig på en översättning men den blev inte helt rätt upptäckte jag när jag kontaktade en japanolog. Det första tecknet 新shin var lätt, det betyder ny. 明mei har många betydelser bl.a klarhet. Det sista 和wa har också många betydelser bl.a harmoni. Så en översättning skulle kunna bli Ny harmonisk klarhet, om man nu skall översätta. Det finns dock en betydelse till som så ofta med japanskan. Meiwa är också namnet på den period i Japans historia när kejsarinnan Go-Sakuramachi satt på tronen 1764 - 1772. Man kan nog anta att flygplanet fått sitt namn av vördnad för kejsarinnan med tillägget ny.

Edit: jag kan ju också nämna att texten på stjärtroten, dvs 海上自衛隊, betyder kaijōjieitai vilket i sin tur kan översättas med Japans maritima självförsvarsstyrkor. Det som blev kvar av Japans flotta efter förlusten i WWII.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"