Red Bull Air Race - Stockholm

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jag misstänker starkt att Red Bull Air Race gör sig bättre på TV än i verkligheten. Precis som ishockey; en kamrat på jobbet fick med mig till Globen för att se Luleå (Plannja?) mot Färjestad. Man såg inte alls så bra som på TV; visserligen fick man se repriser uppe på jumbotronen i taket och tjej-hejaklackar med plymer och orgel-trudelutter men, nej. Ganska platt.

Sedan är säkert Red Bulls arrangörsteam proffisga. Och sådan racing som när Gabor Varga omkom handlar det inte om. Så var det väl en rysk pilot som skadades svårt vid en olycka i Japan; vet ej vid vilken race/show det var.

Ett klipp från webben från en person som arrangerat flygdagar på Tullinge så han kan antas veta:

Sedan finns det skräcken också. Svenske piloten Gabor Varga deltog i en annan air racing cirkus, Aero Grand Prix, med blev påflugen vid en tävling på Malta den 10 september 2006 och omkom. Med tragisk tydlighet visar detta att det handlar om små marginaler inom airracing. En stor skillnad är dock att vid Aero GP så flyger många plan samtidigt i samma bana och i tre olika grener. I Red Bull Airracing flyger planen ett och ett i en väl definierad bana.

Om vi får ett av dessa arrangemang till Stockholm hoppas jag att det blir Red Bull. Deras säkerhetstänkade och allmänna organisation verkar vara i ordning. Jag tror inte att Stockholm skulle klara en olycka till vid en flyguppvisning. Den 8 augusti 1993 gick det ju bra trots allt, men efter det har det inte varit några flyguppvisningar över Riddarfjärden.
.

Lars S
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Kontakt:

Inlägg av Bengt Bergholm »

Att det inte skulle vara lika bra i verkligheten som på TV, nja, jag vill nog säga emot det. Jag var på RBAR i London förra sommaren (staden som t.o.m ändrade lagar för att kunna ta emot evenemanget) och det är en upplevelse och en mycket professionell produktion. Sen är det givet att man inte kan få alla de bilder inifrån planen och andra närbilder på samma sätt som i sin TV även om även sådana bilder visas på stora skärmar.

Jag tror nog precis som Olof att hade man varit ute i lite bättre tid och möjligen gjort ett bättre förarbete så hade det kunnat gå bättre. Som det såg ut nu så var det ju bara polisen som satte sig emot och om man hade haft tid att överklaga deras beslut så hade det kanske gått. Men jag tycker det är proffsigt av dom att ha satt en deadline när de måste avbryta, en anständighetsgräns och en gräns för när mer pengar inte ska plöjas ner i något som är så osäkert.

Skit är det dock att det ska va så förbannat krångligt med myndigheter och regler i det här landet och att man inte kan ta en minimal kalkylerad risk någon gång. Vi får hoppas att de gör ett nytt försök till nästa år. Annars kanske öresundsregionen får en chans att återigen visa framfötterna... de skulle nog inte ha några problem att säga ja till en sådan PR-möjlighet.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jo visst! Även om jag ju inte vet om svenska ämbetsmän skulle vara bättre eller sämre än andra länders dylika att hejda eller att prata förstånd med ivriga medborgare.

Tänk hur svårt det är för oss vanliga utanför-ställda vanliga people att få klart för sig vad det hela handlar om. Liksom vad gäller U-båtar, Palme-mordet, tsunami-katastrofen, Estonia-förlisningen med mera. I viss mån DC-3-nedskjutningen och prestige därikring. Som SFF Kronologi-skrivare är jag ju intresserad av att hitta någon kort och hyggligt sann formulering.

Kommer också att tänka på Axel Oxenstiernas uppmanande/tröstande/sarkastiska ord till sin son när denne skulle bege sig till ett delikat förhandlingsuppdrag för rikets räkning: An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur (Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs.)

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"