Flyginstrument - identifiering

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Flyginstrument - identifiering

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Skriver detta på uppdrag av Ingmar Lind, ref. till hans inlägg med fråga den 28 maj i år.

Ingmar Lind, Siljansnäs flygklubb önskar hjälp med identifiering av två flyginstrument som klubben nyligen erhållit som gåva.

Med instrumenten följde ett brev, som sannolikt har med dessa instrument att göra, (två sidor, se nedan). Ingmar Lind har bifogat kommentarer till namn och uttryck i brevet, se text under bilder på brev.

Bild
Fartmätare, S .SMITH & SONS Ltd, LONDON
No 56.615

Bild
Höjdmätare

Bild

Bild
Kommentarer och förklaringar till uttryck i brevet ovan:
”Bäste bror” var farbror till Nils-Gunnar och hette Erik Storerkers, arbetandes i Linköping som konstruktör i det företag som senare skulle bli SAAB. Konstruerade även flygplanet ”Molnbyggen”, sedermera donerat till Arlandasamlingarna.
Flygklubben = Leksands Flygklubb, verksam mitten på 1930-talet. Sommartid flottörer, vintertid skidor på sjöarna Molnbyggen och Siljan.
”Maskinen” avses antingen Aeronca C3 SE-AGM (havererad sommaren 1938) eller den av Skeks inköpta Dietrich-Gobiet SE-ACL.
Sven Prosell = en av fyra flygintresserade bröder, ordförande i Leksands FK, VD i järnaffären Nils Eriksson & Co (tel Leksand 3!), numera NECO i Leksand. Byggde fpl ”Molnbyggen”.
Räntor = inälvor
Baksmälla = utombordsmotor
Hansson = jämtländska flygläraren Anton ”Skeks” Hansson, Handöl.
Salig Harald ”Mille” Millgård, Blge,
Nils = Nils Storerkers, Björsgrop = Ytteråkerö, Häradsbygden, Leksand


Vore roligt om vi kunde få mer klarhet om just dessa instrument.

/Sven-Erik

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"