krigs flygplats nr 2

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

rene
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2013, 16:42

krigs flygplats nr 2

Inlägg av rene »

Hej
Jag har lite frågor om en hemlig flygbas (krigsflygpats nr 2) i Sövde som jag av en tillfällighet äger.
Jag är så klart mkt intresserad av dess historia och har fått tag i en del mtrl. För några år sen var en äldre man här och hälsa på han hette Gustaf Persson. Gustav var till åren kommen och var inte så informativ som jag önska:-). Men Gustaf hade varit förlagd här på fältet och han hade massor av foto på området. Men dom skulle han ge till någon som jag har glömt namnet på. Kan ni veta vem denna person kan vara.
Erling Norberg
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
Ort: Eskilstuna

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av Erling Norberg »

Hej

Jag var in och tittade på dina fina foton från Sövdefältet den 17 augusti. Du berättade också om Gustaf Persson och hans foton.
I SFF Bildarkiv finns bara två foton av Gustaf Persson men inget från Sövde.

Söker man på Sövde så får man fem foton på Amerikanska bomplan på Sövdefältet och fem foton på den kraschade Messersmitten.

Hoppas att någon som läser på SFF Forum vet något om Gustafs foton.

Har du kontaktat Bengt Hermansson på FLC (http://www.forcedlandingcollection.se/FLC2.html)?

Hälsn. Erling
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har för mig att Gustaf Perssons fotoarkiv blev skänkt till SFF efter hans död. Stämmer inte det Sven-Erik? I så fall är väl inte bilderna skannade eller i varje fall inte lagt ut i bildarkivet på hemsidan ännu...?!
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av Emil Lindberg »

Gustafs bilder har nog tagits om hand av Mikael Forslund. Några av Gustafs bilder förekommer nämligen i en artikel i Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr 1 1995, se http://i76.photobucket.com/albums/j7/li ... t21944.jpg

Lite info om fältet.

Enligt dokument från oktober 1944 fanns det vid fältet 11 st B-vallvärn (fpl B 18 el. likn), 1 st B-ladvärn (18 m bred port), 1 st expedition, 1 st flygtjänstbarack, 1 st förråd och 2 st förläggningsbaracker. Fältet hade då måtten 2200 x 1500 m.

Några av vallvärnen finns kvar (dock kraftigt igenväxta), bl.a väster och sydväst om baracklägret (numera äventyrs-camp med paintball, femkamp, m.m.). Mer uppåt flygfältet till, i skogen innan man kommer ut på fältet, finns en del kulsprutevärn och kraftigt överväxta luftvärnsställningar.

Den välvda fälthangaren som står i anslutning till själva flygfältet härrör från UOM vid Fält 1 Sjöbo/Björka.

På följande adress finns en intressant historia
http://www.sjobo.nu/evert/Messerschmitt_410.html
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Gustaf Perssons söner har donerat foton och diabilder till SFF, vilket vi är mycket tacksamma för. Jag har i sommar skannat ca 345 foton, mest diabilder från denna donation, i huvudsak från Linjeflygtiden. Förhoppningsvis skall dessa snart vara åtkomliga även via sökmotorn på nätet. Jag vet inte om det finns fler foton från donationen, i så fall blir de inskannade så småningom. Prova om några veckor och sök på Gustaf Persson i beskrivningsfältet eller som upphovsman, så får Ni träff på samtliga foton från donationen, som nu är skannade, om sökmotorn då hunnit bli uppdaterad. Tyvärr är jag beroende av hjälp för uppdateringen av sökmotorn och kan inte påverka när det kan göras. Det gäller en konvertering av accessregistret med MySQL och det sistnämnda programmet kan jag tyvärr inte.
PS: Enligt de uppgifter jag har, så stavade han sitt namn Gustaf och inte Gustav, om det nu är den fd Linjeflygkaptenen.
/Sven-Erik
rene
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2013, 16:42

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av rene »

Jag hade äran att träffa gustaf och hans fru för några år sen när dom va här och hälsa på i sövde. Tyvärr hade jag mycket att göra denna dag och var lite stressad samtigt som jag ville prata så mycket jag hann med. Det blev lite roligt för gustafs fru drog gustaf i kavajen hela tiden. och sa " gustaf stör inte den unga pojken ser du inta att han har mkt att göra" vilket jag tyckte va smickrande då jag var säkert 45år vid tillfället. Hur gammal blev gustaf och lever hans fru, jag fick en känsla av att dom kört bil hit kan de va möjligt isåfall ,beundransvärt.
rene
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2013, 16:42

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av rene »

Emil finns dessa dokument att tillgå isåfall var får man tag i dom, finns det andra dokument om basen???? underhåll dyl :?:
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 536
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av Lennart Berns »

Gustafs dokumentation är donerad till SFF arkiv och innehåller ca en hyllmeter pärmar i folioformat, innehållande bl a bilder från hans flygvapentid.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: krigs flygplats nr 2

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Som medlem i SFF har Du möjlighet att studera dokumenten på plats i SFF arkiv i Stockholm, efter överenskommelse med arkivansvariga. Samtliga foton kommer efter hand att bli inskannade och bli tillgängliga för medlemmar via hemsidan, där de finns lågupplösta. Önskas några högupplösta bilder, så kan vi tillhandahålla sådana om Du anger bild nr. Hur snart jag hinner skanna in bilderna vågar jag inte sia om, det finns totalt 10-20000 foton från flera olika donatorer som ligger för skanning.
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"