Haveri vid Laholm

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Haveri vid Laholm

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Har fått en fråga med påståendet att det skulle ha inträffat ett haveri i närheten av Linberedningsverket i Laholm med ett eller två flygplan någon gång 1941-1945.
Är det någon som har uppgifter när det kan ha inträffat, flygplantyp m.m.?

Sven-Erik
Martin Hellberg

Re: Haveri vid Laholm

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Jag vet inte var Linberedningsverket låg men detta är ett haveri i området vid den aktuella tiden i alla fall. Platsen anges som 6 km sydväst om Knäred.
Du skrev inget om nationalitet eller om det var ett civilt flygplan det skulle ha handlat om.

Martin Hellberg, Backamo

http://www.forcedlandingcollection.se/R ... LL947.html
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tiden stämmer med Lancasterhaveriet, men det är inte detta haveri, som faktiskt inträffade mer än 10 km från Laholms stad. Det som sagts om haveriet är att det skulle ha skett på fälten i närheten av Linberedningsverket som låg i nordöstra delen av Laholm, alltså inte mer än högst ett par km från centrum. Den som frågat bodde i närheten och var 7-10 år när det hände. Han vet inget om nationalitet, typ eller om någon omkom, så det är tyvärr inte mycket att gå på.
Det finns lokaltidningar att gå igenom, men det är ett antal årgångar, så om någon kan ge tips här är det tacksamt.

/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det ända jag hittar i närheten av Laholm är också
Lancasterhaveriet.(nämnda tid)
Hittar inga fallskärmsräddningar eller haveri med dödsfall i Flygvapnet.

Återstår , enligt mig, är någon eller några nödlandningar.
Är det det kan det ta lite tid.
mvh Bengt
Martin Hellberg

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej igen!

Jag hörde mig för med en bekant som bor i Laholm. Hon sökte information och hittade några haverier i Laholmstrakten.
Tidpunkten och platsen för de fyra hon fick fram stämmer inte riktigt med de som efterfrågas men jag nämner de hon fick fram som inträffat i trakten av Laholm.

Den första är "Skummeslövs-Mustangen". En P-51B som havererade 1944-04-15.

Den andra är den tidigare nämnda Lancastern som havererade natten mellan 29 och 30 april 1944.

Den tredje var en J 28 som skulle ha havererat vid något som kallades "Såghuset" öster om Laholm 1953-04-09. Min bekant sa att hon uppfattat de som att det hade krockat och frågan är om det varit ytterligare ett flygplan inblandat i detta haveri.
Utifrån uppgifterna drar jag slutsatsen att detta haveri gäller 28292, F 10 blå Johan som flögs av kadetten H. O. Ohlsson som räddade sig i fallskärm.

Det fjärde haveriet skulle också ha varit en J 28. Haveriet skulle ha inträffat 1961 vid Knäred. Mer om det har jag inte fått fram i nuläget.

Som sagt, tid och plats stämmer ju inte riktigt med det som efterfrågas men jag nämner det ändå ifall någon är intresserad.

Martin Hellberg, Backamo
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Haveriet med J 28 vid Såghuset ligger ca 4 km sydöst om den platsen som det skulle varit. Detta haveri jag själv ett speciellt personligt minne av, var knappt 6 år gammal och reste ensam med bussen från landet där vi bodde in till Laholm. Någon av mina föräldrar satte mig på bussen, bad chauffören hålla ett öga på mig under resan och i Laholm mötte min farmor mig. Men på vägen passerade vi platsen där flygplanet en eller två dagar tidigare slagit ned. Busschauffören stannade bussen och tog mig med något 100-tal meter över fältet till kratern där det endast låg fragment utspridda. En mycket spännande upplevelse för en 6-åring, en händelse som jag aldrig glömmer.

1954-06-17 kolliderade två J 29 Tunnan över Knäred. Var dessa flygplan slog ned vet jag däremot inte.

Angående haveriet vid Linberedningsverket har frågan kommit upp via en person, som när det inträffade 1941-1945 skulle ha varit 7-10 år. Nu håller några Laholmare på att skriva en årsbok om Laholm och är intresserade av vad det kan vara för haveri. De har sökt men inte funnit något själva. Med åren kan ju också minnet av en händelse för så många år sedan förändras, speciellt om det hände vid 6-7 års ålder.
En annan händelse, som det kanske skulle kunna kopplas till, är den 21 augusti 1948, när ett polskt 2-sitsigt flygplan med 3 flyktingar landade vid Laholm och detta inträffade inte så långt från Linberedningsverket.
/Sven-Erik
JoelK

Inlägg av JoelK »

Hej!
Såg ert inlägg.
Om ni inte redan har löst det där med flygplanet vid Laholm kan jag berätta att det var en Avro Lancaster och kraschade vid Hjörneredssjön.
Det kom från det polska basen i Faldingworth (i England) men alla ombord var engelsmän.
Vid nedslaget total havererade maskinen men alla ombord klarade livhanken genom fallskärmshopp.
Och fördes till Främby för internering tills 1945 då alla kunde återvända till England.
Alla överlevde dessutom kriget en ombord lever fortfarande.

MVH Joel
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack Joel för Ditt svar. Denna Lancaster är väl känd. Men mellan Hjörnered där den slog ned och Linberedningsverket i utkanten av Laholms stad är det ca 10 km och haveri i fråga skulle ha skett i närheten av just Linberedningsverket enligt den uppgift som jag fått.
Men frågan är om det verkligen var ett haveri eller nödlandning. Frågan får anses fortfarande vara olöst. Själv har jag inte hunnit gå igenom alla tidningar från dessa år.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"