16007
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-800
Ex: 42-12553(USAAF),FH166(RCAF)
1947-04-22 Till F5 Kod F5-7
1947-06-07 Godkänd
? kod F5-007
1956-12-20 Till F11 kod F11-07
? kod F11-71
1970-09-01 Kasserad
16007, Sk 16A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 16007, Sk 16A
16007
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-800
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12553)
Ex RAF Harvard IIB FH166
Till CVA 1947-01-10. Gångtid 608 tim. Motor typ Wp nr 22849. Gångtid 608 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-03-20
Klar 1947-04-22
Levererat till F 5 1947-04-22. Motor typ Wp nr 22849.
Godkänt 1947-06-07.
Märkning 5-7
Till CVV 1947-12-18 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-12-20
Klar 1948-05-05.
Till CVV 1949-12-21 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-12-22
Vid CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-01-02.
Inmontering klar 1950-01-05.
Nödlandning 1950-03-30
Gångtimmar totalt 1163 tim. Efter LF 0 tim.
Motor typ Wp nr 13806. Gångtimmar totalt 1160 tim. Efter SM 0 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
I samband med pågående kontrollflygning med rubr fpl tvingades ff p g a plötsliga motorstörningar nödlanda å CVA flygfält.
Nödlandningen genomfördes utan skador å personal och materiel.
LF klar 1950-04-11.
Haveri under marktjänst 1951-12-05 vid F 5 Ljungbyhed
Motor typ Wp nr 21067.
Vid uppkörning av motorn efter varmkörning lättade fpl stjärt från marken, varvid propellerbladen skrapade i betongplatta och deformerades.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-06-27
Klar 1952-10-28.
Till CVV för 600 tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1955-08-27
Klar 1955-09-24.
Överlämnat till F 11 1956-06-02 som lån jämlikt fo B 48/56.
Till F 11 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1960-02-06
Klar 1960-03-09.
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1965-08-25
Klar 1965-10-11
Kasserat 1970-09-21 med motor typ WP nr 12145. Fpl med motor har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn.
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-800
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12553)
Ex RAF Harvard IIB FH166
Till CVA 1947-01-10. Gångtid 608 tim. Motor typ Wp nr 22849. Gångtid 608 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-03-20
Klar 1947-04-22
Levererat till F 5 1947-04-22. Motor typ Wp nr 22849.
Godkänt 1947-06-07.
Märkning 5-7
Till CVV 1947-12-18 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-12-20
Klar 1948-05-05.
Till CVV 1949-12-21 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-12-22
Vid CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-01-02.
Inmontering klar 1950-01-05.
Nödlandning 1950-03-30
Gångtimmar totalt 1163 tim. Efter LF 0 tim.
Motor typ Wp nr 13806. Gångtimmar totalt 1160 tim. Efter SM 0 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
I samband med pågående kontrollflygning med rubr fpl tvingades ff p g a plötsliga motorstörningar nödlanda å CVA flygfält.
Nödlandningen genomfördes utan skador å personal och materiel.
LF klar 1950-04-11.
Haveri under marktjänst 1951-12-05 vid F 5 Ljungbyhed
Motor typ Wp nr 21067.
Vid uppkörning av motorn efter varmkörning lättade fpl stjärt från marken, varvid propellerbladen skrapade i betongplatta och deformerades.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-06-27
Klar 1952-10-28.
Till CVV för 600 tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1955-08-27
Klar 1955-09-24.
Överlämnat till F 11 1956-06-02 som lån jämlikt fo B 48/56.
Till F 11 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1960-02-06
Klar 1960-03-09.
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1965-08-25
Klar 1965-10-11
Kasserat 1970-09-21 med motor typ WP nr 12145. Fpl med motor har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn.