5081/SE-AIP, Sk 15

74 + 21 st civila som inhyrdes i Flygvapnet
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

5081/SE-AIP, Sk 15

Inlägg av Leif Fredin »

5081
Sk 15
Typ: Klemm Kl 35B
Tillverkare: Klemm Leichtflugzeugbau GmbH, Böblingen, Tyskland
Tillverkningsnummer: 1642
Registrerat SE-AIP

Överlämnat till F 5 1942-04-02. Gångtid totalt 282:45 tim, antal landningar 1336 st. Motor typ HM 504A-2 nr 412-641. Gångtid totalt 610.10 tim
Registreringsnummer 5081 enligt FF skr Mi 136:32 daterad 1942-04-13
Märkning 5-194

Nödlandning 1943-03-16 vid Eslöv. Märkning 5-194
Total gångtid: 506.35 tim
Motor typ HM nr 641
Gångtid efter SÖ: 220 tim
Ff fanjunkare Å. Olsson oskadad
Orsak till nödlandning: Vevaxelbrott
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Brott å vevaxel mellan 1. och 2. cyl.
Beräknad reparationskostnad: 2.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på grund av vevaxelbrott.

Fanjunkare Olsson anförde i huvudsak följande:
att han som lärare i fpl Sk 15A nr 194 varit beordrad utföra ”Förberedande nödlandningsövn.”,
att han vid stigning för intagande av utgångsläge, på 300 m höjd hörde en kraftig detonation från motorn,
att fpl började skaka häftigt,
att han omedelbart kuperade motorn,
att han skakningarna fortsatte och att propellern gick runt med högt varv,
att han landade på en stubbåker.

Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Orsaken till vevaxelbrottet har ej kunnat utrönas.

Eslöv den 29/3 1943
Th. Stålhandske
Förhörsledare
G. Westerholm
Protokollförare

Beslut:
Nödlandningen har förorsakats av vevaxelbrott. Anmälan har gjorts till FF. Ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 9/4 1943
Åge Lundström
CFKS

F 5 verkstad 1943-03-17 för motorbyte
Klar 1943-04-05

Nödlandning 1943-04-15 vid Eslöv. Märkning 5-194
Total gångtid: 528.05 tim
Motor typ HM nr 6171
Total gångtid: 326.10 tim
Flygförare flygelev 51 Ruhne Lindström oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: Genomsjunkning på stor höjd.
Skador flygplan: Fjäderben, halvaxel samt propeller kassabla. Två spantrör samt diagonalrör i kroppen knäckta. Fanér och sprygelskador å h. vinge. En stålsprygel skadad i vingmittstycke. Motorplåt intryckt.
Skador motor: Avgasrör intryckt..
Beräknad reparationskostnad: 2.300:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
nödlandning efter starten på grund av motorstopp

Bilaga.

Protokoll över undersökning av haveriorsak.
Fpl nr 194/5081, typ Sk 15A, havererat den 15/4 1943.

Förgasare och filter voro undersökta innan undertecknad beordrades företag undersökningen. Av utsagor från furirerna 50 Johnsson och 2 Kallin framgick
att vid bortskruvandet av förgasarpluggen under huvudmunstycket något bränsle ej rann ut
att smuts ej fanns i det losskruvade munstycket
att filtren ej voro igensatta.
Flottörhuset öppnades och befanns fritt från partiklar som kunnat som kunnat täppa till munstycket samt f ö utan anm.
Motorstoppet synes sålunda hava förorsakats av bränslebrist i förgasaren. För att utröna orsaken härtill vidtogos följande åtgärder:
Efter montering av förgasaren och ny propeller provkördes motorn utan anm. cirka 15 min. på olika varvtal. Bränsletrycket var normalt. Härefter tappades huvudtanken genom sämskskinn, samtliga ledningar från tank till förgasare lossades och blåstes med tryckluft utan att någon nämnvärd förorening kunde fastställas. Bränslepumpen fungerade normalt vid provkörning av motorn samt vid lossad förgasaranslutning och rundtagning av propellern.
I kranläge mellan falltank och huvudtank stå båda kranarna öppna, vilket fastställdes därigenom att bränsle vid dylikt kranläge rinner från fall- till huvudtank.
Resultat: Motorstoppet har förorsakats av bränslebrist i förgasaren. Orsaken till denna bränslebrist har ej kunnat fastställas.

Eslöv den 19 april 1943.
H.- Enderlein
Flyging. 3.gr.

Flygelev 51 Lindström anförde i huvudsak följande:
att fpl 194 som han tog emot på parkeringslinjen var kuperat i och för tankning,
att bränslekran var stängd,
att han efter tankningen ställde bränslekran på huvudtank och startade motor med kranen i detta läge,
att han därefter körde fram till startlinjen och startade, fortfarande på huvudtank,
att motorn stoppade då han befann sig på c:a 20 m höjd och strax innanför fältgränsen,
att han försökte svänga tillbaka till fältet men att fpl sjönk igenom från stor höjd och satte sig i medvind omedelbart innanför fältgränsen varvid landningsstället slogs av,
att han innan han steg ur fpl kuperade och stängde bensinkranen

Uppläst och vidkänt:
Ruhne Lindström
Flygelev

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriorsaken framgår icke vare sig av besiktningen eller av förhöret.

Eslöv den 20/4 1943
Th. Stålhanske
Förhörsledare
Gunnar Westerholm
Protokollförare

Beslut:
Haveriet har förorsakats av att fpl sjunkit igenom på relativt stor höjd vid nödlandning på grund av motorstopp. Orsaken till motorstoppet har icke kunnat fastställas. Anmälan har gjorts till FF. Ingen synes kunna göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 1/6 1943.
Åge Lundström.
CFKS


Till CVV 1943-04-16 för haverireparation, liten översyn, motorbyte
Klar 1943-10-03

Nödlandning 1943-10-07
Motor typ HM nr 6353
Flygförare aspirant Hultén oskadad
Orsak till nödlandning: Felaktigt utförande av doseringsmunstycket under inloppsventilen till flottörhuset samt läckage hos flottören.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Överlämnat till KSAK 1944-10-06

Återgå till "Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D"