5081
Sk 15
Typ: Klemm Kl 35B
Tillverkare: Klemm Leichtflugzeugbau GmbH, Böblingen, Tyskland
Tillverkningsnummer: 1642
Registrerat SE-AIP
Överlämnat till F 5 1942-04-02. Gångtid totalt 282:45 tim, antal landningar 1336 st. Motor typ HM 504A-2 nr 412-641. Gångtid totalt 610.10 tim
Registreringsnummer 5081 enligt FF skr Mi 136:32 daterad 1942-04-13
Märkning 5-194
Nödlandning 1943-03-16 vid Eslöv. Märkning 5-194
Total gångtid: 506.35 tim
Motor typ HM nr 641
Gångtid efter SÖ: 220 tim
Ff fanjunkare Å. Olsson oskadad
Orsak till nödlandning: Vevaxelbrott
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Brott å vevaxel mellan 1. och 2. cyl.
Beräknad reparationskostnad: 2.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på grund av vevaxelbrott.
Fanjunkare Olsson anförde i huvudsak följande:
att han som lärare i fpl Sk 15A nr 194 varit beordrad utföra ”Förberedande nödlandningsövn.”,
att han vid stigning för intagande av utgångsläge, på 300 m höjd hörde en kraftig detonation från motorn,
att fpl började skaka häftigt,
att han omedelbart kuperade motorn,
att han skakningarna fortsatte och att propellern gick runt med högt varv,
att han landade på en stubbåker.
Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Orsaken till vevaxelbrottet har ej kunnat utrönas.
Eslöv den 29/3 1943
Th. Stålhandske
Förhörsledare
G. Westerholm
Protokollförare
Beslut:
Nödlandningen har förorsakats av vevaxelbrott. Anmälan har gjorts till FF. Ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 9/4 1943
Åge Lundström
CFKS
F 5 verkstad 1943-03-17 för motorbyte
Klar 1943-04-05
Nödlandning 1943-04-15 vid Eslöv. Märkning 5-194
Total gångtid: 528.05 tim
Motor typ HM nr 6171
Total gångtid: 326.10 tim
Flygförare flygelev 51 Ruhne Lindström oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: Genomsjunkning på stor höjd.
Skador flygplan: Fjäderben, halvaxel samt propeller kassabla. Två spantrör samt diagonalrör i kroppen knäckta. Fanér och sprygelskador å h. vinge. En stålsprygel skadad i vingmittstycke. Motorplåt intryckt.
Skador motor: Avgasrör intryckt..
Beräknad reparationskostnad: 2.300:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
nödlandning efter starten på grund av motorstopp
Bilaga.
Protokoll över undersökning av haveriorsak.
Fpl nr 194/5081, typ Sk 15A, havererat den 15/4 1943.
Förgasare och filter voro undersökta innan undertecknad beordrades företag undersökningen. Av utsagor från furirerna 50 Johnsson och 2 Kallin framgick
att vid bortskruvandet av förgasarpluggen under huvudmunstycket något bränsle ej rann ut
att smuts ej fanns i det losskruvade munstycket
att filtren ej voro igensatta.
Flottörhuset öppnades och befanns fritt från partiklar som kunnat som kunnat täppa till munstycket samt f ö utan anm.
Motorstoppet synes sålunda hava förorsakats av bränslebrist i förgasaren. För att utröna orsaken härtill vidtogos följande åtgärder:
Efter montering av förgasaren och ny propeller provkördes motorn utan anm. cirka 15 min. på olika varvtal. Bränsletrycket var normalt. Härefter tappades huvudtanken genom sämskskinn, samtliga ledningar från tank till förgasare lossades och blåstes med tryckluft utan att någon nämnvärd förorening kunde fastställas. Bränslepumpen fungerade normalt vid provkörning av motorn samt vid lossad förgasaranslutning och rundtagning av propellern.
I kranläge mellan falltank och huvudtank stå båda kranarna öppna, vilket fastställdes därigenom att bränsle vid dylikt kranläge rinner från fall- till huvudtank.
Resultat: Motorstoppet har förorsakats av bränslebrist i förgasaren. Orsaken till denna bränslebrist har ej kunnat fastställas.
Eslöv den 19 april 1943.
H.- Enderlein
Flyging. 3.gr.
Flygelev 51 Lindström anförde i huvudsak följande:
att fpl 194 som han tog emot på parkeringslinjen var kuperat i och för tankning,
att bränslekran var stängd,
att han efter tankningen ställde bränslekran på huvudtank och startade motor med kranen i detta läge,
att han därefter körde fram till startlinjen och startade, fortfarande på huvudtank,
att motorn stoppade då han befann sig på c:a 20 m höjd och strax innanför fältgränsen,
att han försökte svänga tillbaka till fältet men att fpl sjönk igenom från stor höjd och satte sig i medvind omedelbart innanför fältgränsen varvid landningsstället slogs av,
att han innan han steg ur fpl kuperade och stängde bensinkranen
Uppläst och vidkänt:
Ruhne Lindström
Flygelev
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriorsaken framgår icke vare sig av besiktningen eller av förhöret.
Eslöv den 20/4 1943
Th. Stålhanske
Förhörsledare
Gunnar Westerholm
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har förorsakats av att fpl sjunkit igenom på relativt stor höjd vid nödlandning på grund av motorstopp. Orsaken till motorstoppet har icke kunnat fastställas. Anmälan har gjorts till FF. Ingen synes kunna göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 1/6 1943.
Åge Lundström.
CFKS
Till CVV 1943-04-16 för haverireparation, liten översyn, motorbyte
Klar 1943-10-03
Nödlandning 1943-10-07
Motor typ HM nr 6353
Flygförare aspirant Hultén oskadad
Orsak till nödlandning: Felaktigt utförande av doseringsmunstycket under inloppsventilen till flottörhuset samt läckage hos flottören.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga
Överlämnat till KSAK 1944-10-06
5081/SE-AIP, Sk 15
74 + 21 st civila som inhyrdes i Flygvapnet
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier