29645
SAAB A 29B
Levererad 55-01-11 till F7, kod : Gul N
Godkänd 55-01-28
Totalhaver vid F7 56-01-23
Kasserad 56-04-12
Länkar nedan till Haverirapporten
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... _29645.pdf
Data nedan förmedlade av Bertil Andersson
29645, A 29B Tunnan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 29645, A 29B Tunnan
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.645
Levererat till F 7 1955-01-11
Godkänt 1955-01-28
Tillbud 1955-07-26
Motor typ RM2 nr 5649
Ff fänrik i FV reserv Nils Rune Klitte, FFSU oskadad
Under divflygning på 8000 m höjd lämnade ff i fpl 2 förbandet p g a syrgasbrist och återfick medvetandet på 3000 m. Fpl överbelastades till 11,5 g.
Efter 15 min flygning på 1000 m steg div till c:a 8000 m. Ff märkte efter en kort stund att han ej kunde se förbandschefen tydligt och hade svårighet att hålla platsen i formeringen. För att undvika kollision med övriga fpl tog ff spaken åt sig och lämnade förbandet. Ff vakande upp på 3000 m i 10° plané. Hastighet M-25 km/t. När ff fått förbindelse med förbandschefen fick han order att landa. Landning u a.
Under stigningen kontrollerade ff syrgastillförseln. Efter uppvaknandet på 3000 m märkte ff att syrgasslangen lossnat från syrgasmasken. Solhätta användes ej. Solstrålningen var kraftig. Temperaturen i kabinen hög. Huvtätningen ej tillslagen.
En ff i div har sett fpl lämna förbandet med en brant sväng, därefter rotera knappt två varv i mycket brant spiral och sedan gå ur.
Ff har ej slagit till huvtätningen och förmodligen ej kontrollerat syrgasslangens fastsättning tillräckligt noggrant utan flugit på 8000 m i 5 min utan extra syrgastillförsel. Syrgasbristen plus förhållandet att ff ej använt solhättan kombinerat med hög kabintemperatur har snabbt gjort ff omtöcknad eller medvetslös. Vid flygning över 3000 m bör huvtätningen alltid slås till.
Solhätta är anbefalld vid all flygning.
Skadornas omfattning
Veckbildning på fplkroppen, tanköverbyggnaden och höjdrodret samt mindre veckbildning på höger skevningsroder.
F 7 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-08-01, klar 1955-08-17
Tillhörde 2.div, överförd till 3.div 1955-11-30
Totalhaveri 1956-01-23 vid F 7 skjutmål vid Såtenäs. Märkning 7-gul N
Kasserat 1956-04-12 med motor typ RM2 nr 5081
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.645
Levererat till F 7 1955-01-11
Godkänt 1955-01-28
Tillbud 1955-07-26
Motor typ RM2 nr 5649
Ff fänrik i FV reserv Nils Rune Klitte, FFSU oskadad
Under divflygning på 8000 m höjd lämnade ff i fpl 2 förbandet p g a syrgasbrist och återfick medvetandet på 3000 m. Fpl överbelastades till 11,5 g.
Efter 15 min flygning på 1000 m steg div till c:a 8000 m. Ff märkte efter en kort stund att han ej kunde se förbandschefen tydligt och hade svårighet att hålla platsen i formeringen. För att undvika kollision med övriga fpl tog ff spaken åt sig och lämnade förbandet. Ff vakande upp på 3000 m i 10° plané. Hastighet M-25 km/t. När ff fått förbindelse med förbandschefen fick han order att landa. Landning u a.
Under stigningen kontrollerade ff syrgastillförseln. Efter uppvaknandet på 3000 m märkte ff att syrgasslangen lossnat från syrgasmasken. Solhätta användes ej. Solstrålningen var kraftig. Temperaturen i kabinen hög. Huvtätningen ej tillslagen.
En ff i div har sett fpl lämna förbandet med en brant sväng, därefter rotera knappt två varv i mycket brant spiral och sedan gå ur.
Ff har ej slagit till huvtätningen och förmodligen ej kontrollerat syrgasslangens fastsättning tillräckligt noggrant utan flugit på 8000 m i 5 min utan extra syrgastillförsel. Syrgasbristen plus förhållandet att ff ej använt solhättan kombinerat med hög kabintemperatur har snabbt gjort ff omtöcknad eller medvetslös. Vid flygning över 3000 m bör huvtätningen alltid slås till.
Solhätta är anbefalld vid all flygning.
Skadornas omfattning
Veckbildning på fplkroppen, tanköverbyggnaden och höjdrodret samt mindre veckbildning på höger skevningsroder.
F 7 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-08-01, klar 1955-08-17
Tillhörde 2.div, överförd till 3.div 1955-11-30
Totalhaveri 1956-01-23 vid F 7 skjutmål vid Såtenäs. Märkning 7-gul N
Kasserat 1956-04-12 med motor typ RM2 nr 5081