Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

MatsB
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 sep 2013, 11:11

Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Inlägg av MatsB »

Hej,

Jag arbetar med en skrift om företagets FLIR Systems optikhistoria (http://www.flir.com). Idag är företaget fr.a. känt för tillverkning av värmekameror, men den svenska delen av företagets historia omfattar mycket av det som skedde inom AGA-koncernen (Agema Infrared Systems, en avknoppning från AGA, köptes av den amerikanska koncernen FLIR Systems, Inc. i slutet av 90-talet).

AGA gjorde ett 1500 mm-objektiv till spaningskameran SKa 10 (SKa 10/150) för S 29C (Källa: Intern AGA-rapport från 1969 av Erik Niss (en optikchef inom AGA) och Ingemar Strandbergs essä "S 29C - fotospanaren" i Lennart Berns bok "Flygande Tunnan - en antologi"). Strålgångsmätningarna på detta objektiv var f.ö. något som gjordes på den första svenska datamaskinen, relämaskinen "BARK" - Binär Aritmetisk Relä-Kalkylator.

Min fråga till detta forum är om någon känner till mer tekniska detaljer om SKa 10/150, samt huruvida det finns något exemplar kvar. Jag tror eventuellt att så kan vara fallet på F11-muséet i Nyköping, men har inte fått det bekräftat ännu. Dock ser kameran i mitten av denna bild ut att ha ett mkt långt objektiv (det närmast kortare var 920 mm i SKa 10/92).

http://www.f11museum.se/nbilder/kamera_rum.jpg

Vänligen,
Mats Broberg
MatsB
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 sep 2013, 11:11

Re: Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Inlägg av MatsB »

Hej,

Jag har nu fått bekräftelse från F11-muséet att de har en spaningkamera SKa 10/150 i sina samlingar. Jag är dock tacksam för alla övriga upplysningar kring detta kamerasystem som någon forumist härinne kan ha.

Jag skulle även vilja komma i kontakt med Ingemar Strandberg som skrev essän i Lennart Berns bok, ang. några bildförfrågningar, så om någon har Ingemars kontaktuppgifter kan ni väl PM:a mig.

Vänligen,
Mats Broberg
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Inlägg av RobinW »

Jag ska till F11 museum imorgon och kan kolla i vårat arkiv vad som finns om Ska 10/150. vilken typ utav information är du intresserad utav?
MatsB
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 sep 2013, 11:11

Re: Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Inlägg av MatsB »

Hej,

Det är väldigt generöst av dig. Det jag fr.a. är ute efter är originalfoton där man ser en SKa 10/150, men även tekniska data, ritningar och instruktioner är intressant. De tekniska data jag har från AGA:s interna rapport är att upplösningen var 1:150 000, d.v.s. 0.1 meter från 15 000 meters avstånd. Om det stämmer så skulle denna kamera ha bättre upplösning än de kameror som satt i amerikanska U2 från samma tid, vilket fick mig att reagera. Har dock bara denna uppgift från en källa.

Jag hittade förresten dessa bilder på Arboga Elektronikhistorisk Förening, kanske är dem från ert arkiv? På den första bilden är det dock en SKa 10/92 tror jag, för SKa 10/150 gick så långt bak att lodkamerorna fick tas bort.

http://www.aef.se/flygvapnet/Bilder/S29 ... 01000p.jpg

På denna bild kan man se SKa 10/150 stående till vänster om flygplanskroppen.

http://www.aef.se/flygvapnet/Bilder/S29C%20kameror.jpg

Vänligen,
Mats Broberg
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Inlägg av RobinW »

ja det stämmer att 150cm objektivet tog upp all plats i kamerautrymmet. dock kunde man använda det kameran som "sköt" åt sidan ut genom det lilla runda fönster man kan se i sidan på S29or. ska se vad jag hittar.
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Inlägg av RobinW »

har tittat lite på F11museum men inte lyckats hitta några dokument om Ska10/150. möjligt att det finns fast jag inte vet var eller att det finns i "beskrivning S29C"
MatsB
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 sep 2013, 11:11

Re: Spaningskamera SKa 10/150 i SAAB S 29C

Inlägg av MatsB »

RobinW skrev:har tittat lite på F11museum men inte lyckats hitta några dokument om Ska10/150. möjligt att det finns fast jag inte vet var eller att det finns i "beskrivning S29C"
Jag besökte muséet och fick fina foton på kameran och fick även en del tryckt information. Jag tror jag har det jag behöver nu för att skriva min text.

Tack för hjälpen!

Vänligen,
Mats Broberg
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"