Sk 14 nr 677

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Sk 14 nr 677

Inlägg av Leif Fredin »

677
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 104
Godkänt 1939-07-28
Levererat till F 5 1939-08-01
Märkning 5-77
Märkning 5-177 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Överlämnat till F 6 1940-04-23 som lån
Återlämnat till F 5 1940-09-20
Formation 1940-09-21.
Märkning 5-86 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Verkstad 1940-10-01. Liten översyn.
Formation 1940-10-28
Till CVM; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1943-12-10, klar 1944-03-27
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-9
Överlämnat till F 13 1944-09-19 som lån
Återlämnat till F 20 1944-09-30
Till CVM 1946-03-18 för liten översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 15353.
Anmäld klar 1946-06-07. Motor typ WwE3 nr 15349 inmonterad.
Till F 16 1946-06-14.
Till F 8 flottiljverkstad för reparation, liten översyn. Påbörjad 1948-09-22, klar 1949-02-07
Överlämnat till F 8 1949-02-07

Totalhaveri 1950-08-08 vid F 8. Ground-loop vid landning på permanent bana. Kraftig uppbromsning förorsakade rundslagning vid ganska hög hastighet.
Gångtimmar totalt 1968.10 tim. Efter LF 213.35 tim.
Motor typ WwE3 nr 18706. Gångtimmar totalt 811.15 tim. Efter SM 213.35 tim.
Ff kapten Sten Gustaf Gustafson oskadad
Fs kapten Gösta Napoleon Herbert Hellström lindriga kontusioner i huvudet, kände smärtor i bröstet och i ryggen.
Ur protokoll och skaderapport
Rundslagning vid landning.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid rundslagning efter landning å permanent bana uppstod följande skador.
Överbyggnaden, främre delen, intryckt
Motorfundamentet stukat
Propeller kass.
Propelleraxel stukad
Oljetank kass.
Naca-kåpan kass.
Radiomast kass.
Fena och sidroder kass.
Höger hjul punkterat
Samt diverse mindre skador på motor och fpl.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl kommer troligen att föreslås till kassation.
Beslut: Haveriet har förorsakats av felmontering av vänster broms, varigenom vänster hjul bromsat i landningen. För att parera detta, har ff ansatt höger broms. På grund av punktering på höger hjul och kvarstående verkan på vänster har fpl bromsats upp så hårt, att det gått på nosen och fortsatt över på rygg.

Kasserat 1950-09-30
Senast redigerad av Leif Fredin den 09 mar 2016, 19:05, redigerad totalt 2 gånger.
Bengt Ekbladh

Re: Sk 14 nr 677

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sk 14 677

>>Totalhaveri 1950-08-08 vid F 8. Ground-loop vid landning på permanent bana. Kraftig uppbromsning förorsakade rundslagning vid ganska hög hastighet.
Ff kapten Sten Gustaf Gustafson oskadad
Fs kapten Gösta Napoleon Herbert Hellström lindriga kontusioner i huvudet, kände smärtor i bröstet och i ryggen.
Kasserat 1950-09-30>>

1950-08-08 vid F 8 Ground-loop-tendens...rundslagning..ev. felmonterad broms..
Sk 14 677 hade då 2183,20 timmars ggt och motor nr. 18706 var uppe i 1024,50 ggt.
Kostnaden beräknades till 20000:-
Påskrift : "kommer troligen att föreslås till kass".....och så blev det ju..(Kasserat 1950-09-30)
Bengt Ekbladh

Re: Sk 14 nr 677

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif Fredin skrev: Sk 14 677
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 104
Godkänt 1939-07-28
Levererat till F 5 1939-08-01
Märkning 5-77
......
Återlämnat till F 20 1944-09-30
Till CVM; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-10-15 (?), klar 1948-06-14
Till F 8 flottiljverkstad för reparation, liten översyn. Påbörjad 1948-09-22, klar 1949-02-07
Överlämnat till F 8 1949-02-07
.....
Kasserat 1950-09-30
Sk 14 677 råkar 1948-07-03 ut för nödlandning efter motorstopp ( WwE3 15348) med följande resultat:
Slår runt,huv krossas, fena skadas, sidoroder krossas + diverse skador...(3650:-)
Platsen var: 3 km ssv Hohultsslätt, vid järnvägen Växjö--Oskarshamn

Insänt från F8...677 redan då i Barkarbys "hängd"?
Skriv svar

Återgå till "Sk 14, North American NA 16-4M"