SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10006
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
SE-EKK
Typ: Beechcraft A23 Musketeer II
c/n: M-720
Tillverkad år 1965
Interrimregistrering 1965-03-31 Travelair Scandinavia AB, Norrköping
Registrerad 1965-07-12 Linköpings Flygklubb, Linköping
Haveri 1966-12-16 Ottfjället, Jämtland, markkollision under flygning från Luleå
Avreg 1981-02-09 Totalhaveri.
Foto saknas i SFF arkiv.
Typ: Beechcraft A23 Musketeer II
c/n: M-720
Tillverkad år 1965
Interrimregistrering 1965-03-31 Travelair Scandinavia AB, Norrköping
Registrerad 1965-07-12 Linköpings Flygklubb, Linköping
Haveri 1966-12-16 Ottfjället, Jämtland, markkollision under flygning från Luleå
Avreg 1981-02-09 Totalhaveri.
Foto saknas i SFF arkiv.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
En film om flygplanet finns här:
http://csp.picsearch.com/video?auth=LPU ... KRZDhmPalD
Martin Hellberg, Backamo
http://csp.picsearch.com/video?auth=LPU ... KRZDhmPalD
Martin Hellberg, Backamo
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
Mycket intressant! Kunde inte tänka mig att vraket finns kvar. Jag segelflög i Ottsjö några gånger för 30-40 år sedan och har senare varit uppe på berget till fots och har läst om haveriet. Det fanns väl tankar om att man tagit fel på en radiofyr/rundradiosändare när man ställt in radiokompassen.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
Hans.
Re: SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
OM SE-EKK haveri...16 /12 1966
http://www.lfk.se/?tag=haveri
Långt ner...från .1/8 2014
Om resterna sägs...Från början låg kroppen upp och ned och vingarna en bra bit från övriga flygplanet. Motorn, som är för tung för att flytta, ligger fortfarande kvar ca 50 meter bortanför och på en högre höjd än resten av flygplanet.
…
Haverirapporten::
http://www.lfk.se/wp-content/uploads/20 ... SE-EKK.pdf
http://www.lfk.se/?tag=haveri
Långt ner...från .1/8 2014
Om resterna sägs...Från början låg kroppen upp och ned och vingarna en bra bit från övriga flygplanet. Motorn, som är för tung för att flytta, ligger fortfarande kvar ca 50 meter bortanför och på en högre höjd än resten av flygplanet.
…
Haverirapporten::
http://www.lfk.se/wp-content/uploads/20 ... SE-EKK.pdf
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10006
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
David Hjortsberg har vänligen bidragit med dessa foton tagna den 29 augusti 2020 vid haveriplatsen. Vid haveriet hamnade flygplankroppen upp och ned, vingarna ett antal meter från kroppen. Ett minnesmärke finns sedan 2014 placerat vid flygplansvraket.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-EKK, Beechcraft A23 Musketeer II
Jag tog fram kartan/flygfotona från Eniro och fann efter en del strövande något som nog är vraket. Ungefär mitt i denna bild.
https://larsan13.files.wordpress.com/2020/09/vrak.jpg
Den som är kunnig i karthantering och vet latitud och longitud 63 11´N och 12 58´ O för haveriplatsen enligt haverirapporten kan nog lägga in den i en karta; den ligger ganska så mitt emellan Väster- och Östertoppen.
Jag har segelflugit några år i Ottsjö, den första gången var i mars 1967, och haveriet hade då inträffat några månader tidigare (december 1966).
https://larsan13.files.wordpress.com/2020/09/vrak.jpg
Den som är kunnig i karthantering och vet latitud och longitud 63 11´N och 12 58´ O för haveriplatsen enligt haverirapporten kan nog lägga in den i en karta; den ligger ganska så mitt emellan Väster- och Östertoppen.
Jag har segelflugit några år i Ottsjö, den första gången var i mars 1967, och haveriet hade då inträffat några månader tidigare (december 1966).