61009, Sk 61A

I tjänst 1971-2001
Antal i Flygvapnet: 58 st
Antal i Armén: 20 st, betecknades FPL 61. Kvarvarande 15 flygplan överfördes till Flygvapnet 1989.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

61009, Sk 61A

Inlägg av Lars Larsson »

61009
Sk 61A
Typ: Beagle B 125 Bulldog
Tillverkad av Scottish Aviation (Bulldog) Limited,Prestwick,South Ayrshire,Storbritannien
c/n: BH 100-109
Tillverkningsår: 1971

Ex: G-AZAN

1971-11-11 Till F5 Kod F5-09
1971-11-16 Godkänd
1993-05-10 Haveri
? Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:

? Flygkroppen till FMHS,Halmstad som undervisningsobjekt.
Mirage2000
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 mar 2008, 19:46

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Mirage2000 »

Is this not in Götene?
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Klas Andersson »

Yes ! it is in Götene

efter att skolan i Halmstad tydligen använt den för utbildning i plåtreparationer
(tyvärr så lagade man inte haveriskadorna !?)

så skänktes den till någon yrkesskola i Göteborgstrakten , troligen var den redan då mest ett tomt skal ?
några år senare så skulle den till skroten igen ! själva flygkroppen räddades och blev stående några år igen !
när den sen definitivt skulle bort ,så hamnade den i Götene :-)

jag har tidigare frågat om den här ?
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4426
Jag är fortfarande nyfiken på vad som hänt med den ?
hela landningstället verkar ha slitits bort ?

http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... 7929581177

HPIM1944.JPG
HPIM1945.JPG
HPIM1949.JPG
HPIM1984.JPG
HPIM3262.JPG
Mirage2000
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 mar 2008, 19:46

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Mirage2000 »

Thank´s a lot, Klas for the confirmation :)
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Henrik Bergman »

Den har jag övat plåtreparationer på.
Min reparation syns på kroppens kronmärke :D

/Henrik Bergman, Vargön
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Klas Andersson »

:D Åren går ! men singeringen syns fortfarande !! vi får ge den utförda reparationen ett stort MVG :D
men som sagt ,synd man inte övade på att laga de äkta skadorna !
(Jag har nog även ett annat objekt som du kan få komma och öva på för att hålla kunskaperna vid liv ! :lol: :lol: )
IMG_5349.JPG
IMG_5351.JPG
Bengt Ekbladh

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

61009, Sk 61A


...FRÄD:s rapport.
"93-05-28 Las, Kr, Wb, Ejd, Mattson Q91
Lyft av en SK 61, som nödlandat två km från Ba 29 början på F5, Ljungbyhed.
Fpl var helt intakt utom en skuren motor. Lyftband var anbringade i vardera vinge samt motorinfästningen.
Vid upplyftning hängde fpl snyggt med något “nos ner“ vilket medförde en lugn hemtransport utan konstigheter.
30 m lyftband användes och vinden gjorde att rotorvinden ej påverkade hänglasten.
Fpl avlämnades utanför tekniska enheten på F5, Ljungbyhed. Flygtid, lyft 15 min. /Wb"

Haverit var alltså 1993-05-10
Bengt Ekbladh

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

61009, Sk 61A

Om det "mindre?" haveriet med 61009, Sk 61A, 10 maj 1993 vid Svedje, 9 km söder om flottiljen , med ett flygplan SK 61 ur Jämtlands flygflottilj, F 4/Se NN
….
Haverirapp.
https://www.havkom.se/assets/reports/RM ... 61-F-4.pdf
OBServerade att planet betecknas Flygplan SK 61D nr 614009 tillhörande F 5, utlånat till F 4/Se NN.
Ja skrivfel kunde hända även då...(jag gör det ibland!)

""Lite om "nödlandningen" Under insväng till final på ostlig kurs blev farten låg i förhållande till vald sättpunkt och stallvarningslampan flimrade till. Föraren sänkte nosläget något och påbörjade utfällning av klaff på ca 10 m höjd under svag högersväng. Han upplevde att flygplanet ”stallade” ned i marken från ca 2 m höjd med några graders högerbankning och med en fart av 120-130 km/tim. Sättningen skedde av spåren i åkermarken att döma med höger huvudställ och vingspets varefter nosen slog i så hårt att hans huvud slungades framåt och hjälmen åkte ned över ögonbrynen. Landstället vek sig och därefter kanade flygplanet rättvänt på buken 45 m.

Efter haveriplatsundersökning demonterades motorn varefter bärgning av det sammanhängande flygplansskrovet skedde med hjälp av en helikopter 3. Flygplanet fördes till ett hangarutrymme på flottiljen för fortsatt undersökning.

misstänkt felaktiga bränslemängdregulatorn ….ja läs vidare...
Bengt Ekbladh

Re: 61009, Sk 61A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ursäkta..
Jag skrev::OBServerade att planet betecknas Flygplan SK 61D nr 614009 tillhörande F 5...
….
4.an motsvarar ju D i serien...Glömt lite...,flyg vidare.
Skriv svar

Återgå till "SK 61, Beagle B 125 Bulldog"