TP 84 , 84001

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

TP 84 , 84001

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vad är på gång med TP 84 , 84001?
Ett rykte säger att ”hon” skall pensioneras?

Något för ett museum?
Skall planet ersättas med ett nytt?

Nedan några ibland motsägelse /felaktiga uppgifter.

84001 4039 382C-8B C-130E February 1964
40546 / 84001

0546 (c/n 382-4039) It appears that this plane was retained by Lockheed and then leased to the Swedish AF as SE-XZBT Feb 1965, and eventually purchased by Swedish AF Sep 1965 and serialled 84001.
Upgraded to C-130H standard in 1987
In the Biafra War 1968 ,84001 was hired by the Red Cross and flew, painted all white, under the civil registration SE-XBT
The first Hercules to arrive in Sweden on March 4, 1965 was C-130 E1 serial 4039, it got the Swedish Air Force serial 84001.

Någon som har mer info?
Bengt
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Rolf Larsson »

Bengt Ekbladh skrev:In the Biafra War 1968 ,84001 was hired by the Red Cross and flew, painted all white, under the civil registration SE-XBT
Bengt
När jag såg maskinen i augusti 1968 var den inte vitmålad utan helt metallic , märkt 71 på fenan och med två röda kors på vit botten och med reg. SE-XBT.
Bengt Ekbladh

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vad är på gång med TP 84 , 84001?....var frågan/påståendet !
Ett rykte säger att ”hon” skall pensioneras?

Något för ett museum?
Skall planet ersättas med ett nytt?
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Har inte hört något om detta "rykte" på länge. Trots att jag jobbar med C-130 Hercules.
Just nu finns det inga beslut på något, därför finns det ingen anledning att spekulera.

Vi får se vad som händer i framtiden...

/Henrik Bergman, Vargön
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild

Den amerikanska identiteten för flygplanet var 64-0546 (USAF s/n).
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

En bild från Rolf Larsson på 84001 som SE-XBT som han tog på Bromma 25 augusti 1968.
Enligt Rolf var den inte vitmålad när han såg den men han vet inte
om den blev det senare.
84001 som SE-XBT på Bromma 25 augusti 1968. Foto Rolf Larsson
84001 som SE-XBT på Bromma 25 augusti 1968. Foto Rolf Larsson
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Sven-Erik Jönsson skrev: Enligt Rolf var den definitivt inte vitmålad när han såg den men han vet inte
om den blev det senare.
Visst blev den det. Rollades med vit färg på Fernando Poo.

Bild
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Rolf Larsson »

Fredric Lagerquist skrev:
Visst blev den det. Rollades med vit färg på Fernando Poo.

Bild
Bra Fredric , då blev det bekräftat
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Daniel S »

I SFT 4/10 berättas det att flygplanet flögs civilmärkt och metallrent förutom de röda korsen på flygkroppen(som på Rolf Larssons bild) till Fernando Poo i augusti 1968, och hur sedan all tillgänglig vit färg på Fernando Poo inhandlades för vitmålningen. Vitmålningen ska ev. ha beordrats av Röda Korset, och utfördes på plats under befäl av flygplanmästare/färdmekanikern.
84001 kom hem till Sverige efter avslutat uppdrag fortfarande vitmålad 29 oktober 1968, och kan ha varit vitmålad så länge som till april 1972.
Därefter var den metallren tills den blev grönmålad 1975.
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Fredrik Lager »

Vid F 8 Kamratförenings fredagslunch i fredags höll fd chefen för transportflygenheten vid F 7, Per-Erik "Pepe" Brolén föredrag om TP 84 i internationell tjänst.

Enligt honom så ska 84001 pensioneras, och det lät dessutom som om det skulle hända relativt snart även om han inte nämnde någon tidsplan.

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av eralehm »

Hur många timmar har planet totalt, någon som vet på ett ungefär?

/Leif
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

19074 tim (2013-10-29)

Henrik Bergman
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av eralehm »

Hmm, det blir omkring 385 timmar per år sedan tillverkning, eller drygt en timme per dag. Får väl anses som en respektabel utnyttjandegrad för ett militärt flygplan i fred.

/Leif
Bengt Ekbladh

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Det kanske redan nu finns någon som kan teckna 84001:s ..förhistoria?
Hon är väl ännu i full "going strong"...

I Svenska militära flygplan och helikoptrar finns ställe att dokumentera vad planet hittills "varit med om".
Vem tecknar dess hittillsvarande äventyr?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: TP 84 , 84001

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild
Ännu en bild på 84001, denna gång efter hemkomsten från Biaftraliften. Hittade den i F 1 kamratförenings facebookgrupp.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"