Rundflygningsförbudet 1947

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Rundflygningsförbudet 1947

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hur var det med rundflygningsförbudet 1947?

http://www.flyghistoria.org/kronologi/1940_1949.pdf

Säger i slutet av 1947
>>Rundflygningar förbjuds p.g.a. av brist på bensin. Rundflygbolagen protesterar. Ahrenbergsflyg inställer betalningarna och säger upp all personal >>

1947 var det något kärvt även i Sverige, elransonering (trädde i kraft 2/9-47 ,,, innebar att under vardagar mellan 7—21 var det inskränkningar med att använda el.) samt bla. blev det
Förbud för nöjesbilåkning på söndagar.

2/12-47 förbjuds passageraruppstigningar ./..förbud mot rundflygningar.
Sträng (statsråd) säger: ”för att undvika kritik från bilisterna sida, samt att dispenser inte kunde beviljas”

Tidningar säger att 21 flygbolag drabbas, de hade 127 plan varav 58 enbart användes för rundflygning. Ca 300 man drabbas.

3/12-47 avslås 3 framställningar om upphävande av förbudet mot rundflygningar .

5/12-47 vill försvarsministern försöka hindra att piloterna mister sina certifikat.
>>Tanken är att privatflygarna i militär regi skall få flyga den tid som fordras . Pilotföreningen föreslog att några av rundflygningsplanen , främst de sjöbaserade , uppställdes vid lämpliga flygflottiljer , och att piloterna där kan få uppehålla träningen på de ordinarie maskintyperna>>

Vad blev det av detta?
Hur länge varade förbudet?
Vidare upplysningar sökes.

mvh Bengt
Michael Gustafsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12

Re: Rundflygningsförbudet 1947

Inlägg av Michael Gustafsson »

Enligt Ett år i luften 1949 deklarerade statsrådet Sträng den 18/2-48 att nu kan även rundflygningen få sin ransonerade bensin.

Michael Gustafsson
Bengt Ekbladh

Re: Rundflygningsförbudet 1947

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar Michael Gustafsson för info.
Skall kolla senare vad som eventuellt pressen skrev.
mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Rundflygningsförbudet 1947

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Michael Gustafsson skrev:Enligt Ett år i luften 1949 deklarerade statsrådet Sträng den 18/2-48 att nu kan även rundflygningen få sin ransonerade bensin.
Michael Gustafsson
Hej.
Jag kollade tydligen dåligt på vår KRONOLOGI ÖVER FLYGET I SVERIGE.

Där står: 1948, 27 februari:
Regeringen meddelar allmän dispens från förbudet mot rundflygningar.

http://www.flyghistoria.org/kronologi/1940_1949.pdf

Lite olika datum, men ungefär samma tid .

Hur påverkade stoppet (ca 2-3 månader ) bolagen?
Vintertiden användes väl mest till underhåll av maskinparken, inte så många inbokade rundflygningar?
Det finns kanske några "ögonvittnen" .... Hur påverkade stoppet de olika bolagen?
Jag skrev::
>>Tidningar säger att 21 flygbolag drabbas, de hade 127 plan varav 58 enbart användes för rundflygning. Ca 300 man drabbas.>>

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Rundflygningsförbudet 1947

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hur var det med rundflygningsförbudet 1947 ? var frågan.
Tycker att det blivit fler (?)
Några påståenden:som setts i" blaskorna" då.

>>>1948 återinfördes ransonering av bensin; orsaken var brist på utländsk valuta.
1/11 1948 Åter bensinransonering.
1/9 1949 Bensinransoneringen hävs.
bensinransonering 1948-1949
1948...Bensinskatten höjs kraftigt och bensinpriset stiger från 39 till 69 öre per liter.
År 1947 och 1948 infördes bensinransonering under kortare tider. ….?
Bensinransonering från den 29 april kl. 19.00 (förbud mot helgtrafik upplöses)

bensinransonering (29/4 1948—12/11 1949)
12 november 1949 slopades bensinransoneringen.

Men hur påverkade det "rundflygningarna",,, finns några "minnen,... eller mer handfasta data"
Alltså hur påverkade rundflygningsförbudet det civila flyget?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"