17110
SAAB B17B
Version : B-BL
Levererad 42-05-04 till FC
Godkänd 42-05-12
Till F7 , 42-06-28 , Kod : 10
Totalhaveri i Vänern vid Vilsbäcksholmen 42-08-06
Kasserad 42-12-28
Jag har gjort några sporadiska sökningar på den förmodade platsen ,men inget hittat
17110 , B17B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 17110 , B17B
Totalhaveriet i Vänern vid Vilsbäcksholmen 1942-08-06 med B17B 17110 F7-10
var väl 1:a totalhaveri med -17 i förbandstjänst... sen följde ju tyvärr många fler.
Nu vet jag inte vattendjupet vid Vilsbäcksholmen , men det skulle förvåna om man inte gjorde allt
för att få upp allt/det mesta?
Hittar hittills inte så mycket mer men motorn My XXIV 694 var redan 1942-05-08 inmonterad i 17110.... insänt av CVM när ”nått” kan ha hänt vid F4 / Östersund .
Där ser man att motorn hade 12 ggt medan 17110 hade 8,5 timmar.
(varit före dess inmonterad i annat plan 3,5 timmar eller ?)
Undrar vad ”den riktiga haverirapporten" säger?”
Mvh Bengt
var väl 1:a totalhaveri med -17 i förbandstjänst... sen följde ju tyvärr många fler.
Nu vet jag inte vattendjupet vid Vilsbäcksholmen , men det skulle förvåna om man inte gjorde allt
för att få upp allt/det mesta?
Hittar hittills inte så mycket mer men motorn My XXIV 694 var redan 1942-05-08 inmonterad i 17110.... insänt av CVM när ”nått” kan ha hänt vid F4 / Östersund .
Där ser man att motorn hade 12 ggt medan 17110 hade 8,5 timmar.
(varit före dess inmonterad i annat plan 3,5 timmar eller ?)
Undrar vad ”den riktiga haverirapporten" säger?”
Mvh Bengt
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 17110 , B17B
17110
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 10
Till CVM/Fc 1942-05-05 med motor typ My XXIV nr 694.
Prov med bombinstallation
Haveri 1942-05-08 vid Tannefors flygfält
Motor: My XXIV nr 694
Ff löjtnant Mörne oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig utlösning av förarhuven, vilket tvingade föraren till vissa åtgärder, som till följd av den lösa marken förorsakat att flygplanet ställt sig på nosen vid start från Tannefors flygfält
Skador flygplan: Höger landningsställsben. Vagga kraftigt deformerad. Nedre stötta för indragningsmekanis-men avbruten. Bult mellan övre och nedre stötta deformerad. Smärre bucklor i landningsställsinklädnaden
Skador motor: Propeller. Ett blad kraftigt deformerat. En à två djupa sår i framkanten de två andra bladen ävensom mindre deformationer.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr
Godkänt 1942-05-19
Överlämnat till F 7 1942-06-28
Totalhaveri 1942-08-06 i Vänern vid Vilsbäcksholmen, märkning 7-10
Motor: My XXIV nr 694
Besättningen, ff furir N Bertil B. Nilsson, fsk vicekorpral K E Rune Carlsson omkom
Haveri inträffat under övning i lågbombfällning med dykning från 600-300 m höjd i 45° dykvinkel, varvid föraren furir Nilsson och vkorpral Karlsson omkom. Enligt ögonvittne utfördes övningen med större vinkel än avsett, fällningshöjden troligen understigit 300 m, lägsta höjden vid urtagningen var under 50 m och urtagningen var mycket kraftig. Under skarp stigning och högersväng har fpl rollat höger, varefter det i ett kort moment flugit i ryggläge för att sedan övergå i en rörelse liknande urgången ur en halvroll, varvid fpl efter passerandet av lodlinjen tagit vatten i omkring 45° vinkel.
Fpl var försett med modifierat, större lättroder, fpl var alltför lätt i skevningen. Trimrodret höjdes 3 mm enligt anvisning från SAAB, sedan sänkts 1 mm varefter fpl erhållit tillfredsställande flygegenskaper. Höjdes 3 mm 1/8-42, sänktes 1 mm 4/8-42
Kasserat 1942-12-28 med motor typ My XXIV nr 694
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 10
Till CVM/Fc 1942-05-05 med motor typ My XXIV nr 694.
Prov med bombinstallation
Haveri 1942-05-08 vid Tannefors flygfält
Motor: My XXIV nr 694
Ff löjtnant Mörne oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig utlösning av förarhuven, vilket tvingade föraren till vissa åtgärder, som till följd av den lösa marken förorsakat att flygplanet ställt sig på nosen vid start från Tannefors flygfält
Skador flygplan: Höger landningsställsben. Vagga kraftigt deformerad. Nedre stötta för indragningsmekanis-men avbruten. Bult mellan övre och nedre stötta deformerad. Smärre bucklor i landningsställsinklädnaden
Skador motor: Propeller. Ett blad kraftigt deformerat. En à två djupa sår i framkanten de två andra bladen ävensom mindre deformationer.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr
Godkänt 1942-05-19
Överlämnat till F 7 1942-06-28
Totalhaveri 1942-08-06 i Vänern vid Vilsbäcksholmen, märkning 7-10
Motor: My XXIV nr 694
Besättningen, ff furir N Bertil B. Nilsson, fsk vicekorpral K E Rune Carlsson omkom
Haveri inträffat under övning i lågbombfällning med dykning från 600-300 m höjd i 45° dykvinkel, varvid föraren furir Nilsson och vkorpral Karlsson omkom. Enligt ögonvittne utfördes övningen med större vinkel än avsett, fällningshöjden troligen understigit 300 m, lägsta höjden vid urtagningen var under 50 m och urtagningen var mycket kraftig. Under skarp stigning och högersväng har fpl rollat höger, varefter det i ett kort moment flugit i ryggläge för att sedan övergå i en rörelse liknande urgången ur en halvroll, varvid fpl efter passerandet av lodlinjen tagit vatten i omkring 45° vinkel.
Fpl var försett med modifierat, större lättroder, fpl var alltför lätt i skevningen. Trimrodret höjdes 3 mm enligt anvisning från SAAB, sedan sänkts 1 mm varefter fpl erhållit tillfredsställande flygegenskaper. Höjdes 3 mm 1/8-42, sänktes 1 mm 4/8-42
Kasserat 1942-12-28 med motor typ My XXIV nr 694