Ny e-artikel om Handley Page Suecia och Hampden
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mikael Olrog
Ny e-artikel om Handley Page Suecia och Hampden
För de som är intresserade så finns det en ny artikel om Handley Page HP 52 Hampden och HP 53 Suecia som baseras på min artikel på samma tema som publicerades i Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 6/2007. Denna artikel, nu på engelska, har kompletterats med ytterligare information, färgprofiler samt flera fotografier, bl.a. en serie opublicerade foton från monteringen av den Svenska Hampden i England.
http://www.airwarpublications.com/earticles
MVH
/Mikael
P.S.Hoppas jag inte bryter mot någon forum regel med detta meddelande!
http://www.airwarpublications.com/earticles
MVH
/Mikael
Re: Ny e-artikel om Handley Page Suecia och Hampden
>> i Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 6/2007. Denna artikel, nu på engelska, har kompletterats med ytterligare information, färgprofiler samt flera fotografier, bl.a. en serie opublicerade foton från monteringen av den Svenska Hampden i England. >>
>>.. is lavishly illustrated with 31 photographs. The 23-page article includes many photos, aircraft profiles, an overview map and first-hand account.>>
Till ett pris av 4 pund, på ett forum som de flesta delger sina uppgifter fritt om någon frågar !
Det är ju bra att du skriver ::
Vad tycker du själv?...Vad tycker ni andra?
Har du inte stake att informera oss andra om det du funnit, här på forumet , får du väl behålla "hemligheten " för dig själv.
Bengt Ekbladh
>>.. is lavishly illustrated with 31 photographs. The 23-page article includes many photos, aircraft profiles, an overview map and first-hand account.>>
Till ett pris av 4 pund, på ett forum som de flesta delger sina uppgifter fritt om någon frågar !
Det är ju bra att du skriver ::
Vad tycker du själv?...Vad tycker ni andra?
Har du inte stake att informera oss andra om det du funnit, här på forumet , får du väl behålla "hemligheten " för dig själv.
Bengt Ekbladh
Tack för tipset Mikael. Mycket bra artikel, kul med alla nya foton och bra att någon bemödar sig att skriva om Hampden i Svensk tjänst, det finns ju inte så mycket skrivet om den innan.
MVH Jonny
MVH Jonny
Instämmer med Jonny, som flyghistoriskt intresserad välkomnar jag alla flyghistoriska ansträngningar. Man kan ju välja själv vad man vill köpa.
MVH/ Jörgen
MVH/ Jörgen
- Mikael Olrog
Hej Johnny och Jörgen,
Kul att ni fann ämnet för artikeln intressant!
Bengt,
Jag blev ledsen när jag läste det som du skrev. Jag kan bara säga att jag själv inte får någonting i ersättning för artikeln utan att varenda penny av de fyra punden går till de två personer som driver förlaget och websidan. De gör i sin tur inte några större pengar utan använder bidraget till att finansiera arbetet med att hitta nya kanaler (läs e-artiklar) för att publicera flyghistoriska artiklar som betraktas som ”smala” så att de kan nå bredare läsekretsar. Kostnaderna täcker licenser för mjukvara, webhotel etc. Att skriva artikeln på engelska och låta den publiceras via detta förlag var ett sätt att försöka göra svensk flyghistoria tillgänglig för fler än svensk språkiga.
/Mikael
Kul att ni fann ämnet för artikeln intressant!
Bengt,
Jag blev ledsen när jag läste det som du skrev. Jag kan bara säga att jag själv inte får någonting i ersättning för artikeln utan att varenda penny av de fyra punden går till de två personer som driver förlaget och websidan. De gör i sin tur inte några större pengar utan använder bidraget till att finansiera arbetet med att hitta nya kanaler (läs e-artiklar) för att publicera flyghistoriska artiklar som betraktas som ”smala” så att de kan nå bredare läsekretsar. Kostnaderna täcker licenser för mjukvara, webhotel etc. Att skriva artikeln på engelska och låta den publiceras via detta förlag var ett sätt att försöka göra svensk flyghistoria tillgänglig för fler än svensk språkiga.
/Mikael
Var inte så ledsen., all forskning tar tid och oftast är det som driver en är "att få veta hur det var"...Mikael Olrog skrev:....
Bengt,
/Mikael
Värdefullt om du nystat upp lite/allt om just denna "affär" som skall man ju faktiskt kunna kalla lite "skum"?
(Detta sagt med att det fanns intressen för Junker , B3.)... som vann.
Det finns ju en del hel tidningsartiklar, men man kanske ibland inte kan lita helt på dem?
Priset 4 Pund är ju faktiskt överkomligt!
Mitt inlägg skall nog tillskrivas.... Jäkla... vad har jag missat....
No Harm hoppas jag?
Du har ju faktiskt" pubblat"en bild eller?
https://www.google.se/search?q=mikael+o ... B800%3B542
MVH Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Bengt: artikeln är faktiskt billigare än vad du skriver. I stället för 4 Pund Sterling (ca 43 SEK) kostar den bara 4 Euro (ca 36 SEK)
Hampden Bomber in Swedish Service
The story of the Swedish dalliance with the Handley Page Hampden bomber. With war seemingly looming in the 1930s, the Swedes underwent a search for a multi-purpose bomber. The Swedish government was very keen on the Hampden, much to the annoyance of the Swedish air force, and one example of the British bomber eventually found its way to Sweden, but it was a six-year tale of mismanagement, delays and poor decisions. The story is ably told by Swedish aviation historian Mikael Olrog, and is lavishly illustrated with 31 photographs. The 23-page article includes many photos, aircraft profiles, an overview map and first-hand account.
Price: € 4,00
Hampden Bomber in Swedish Service
The story of the Swedish dalliance with the Handley Page Hampden bomber. With war seemingly looming in the 1930s, the Swedes underwent a search for a multi-purpose bomber. The Swedish government was very keen on the Hampden, much to the annoyance of the Swedish air force, and one example of the British bomber eventually found its way to Sweden, but it was a six-year tale of mismanagement, delays and poor decisions. The story is ably told by Swedish aviation historian Mikael Olrog, and is lavishly illustrated with 31 photographs. The 23-page article includes many photos, aircraft profiles, an overview map and first-hand account.
Price: € 4,00
>>Bengt: artikeln är faktiskt billigare än vad du skriver. I stället för 4 Pund Sterling (ca 43 SEK) kostar den bara 4 Euro (ca 36 SEK)
Hampden Bomber in Swedish Service>>
Fint inga större kostnader....man måste väl "slå till" !
mvh Bengt
Hampden Bomber in Swedish Service>>
Fint inga större kostnader....man måste väl "slå till" !
mvh Bengt