Moderator: Sven-Erik Jönsson
Birger Petersson, också känd från Sydaero och Zenith i BorlängePär Petersson skrev:Tänk att både ATL och ATE var stationerade på Eslövsfältet
när jag var där i början av sextiotalet, då far var flygchef på Engströms.
Fredric Lagerquist skrev:Birger Petersson, också känd från Sydaero och Zenith och Tuna Aero i Borlänge.Pär Petersson skrev:Tänk att både ATL och ATE var stationerade på Eslövsfältet
när jag var där i början av sextiotalet, då far var flygchef på Engströms.
Detta med att Ahrenbergscubarna SE-ATE och -ATL, att de genom åren hängt ihop är lite anmärkningsvärt, märks om inte annat om man studerar denna forumtråden. Det första jag tänker på är att SE-ATL 1946-55 ägdes av Hälsingborgs flygklubb (sedermera namnändrat till Nordvästra Skånes flygklubb). Bilden nedan kommer via Claës Hagenfeldt.
Idag ägs SE-ATE av Helsingborgs flygklubb...
Pär Petersson skrev:Det finns mycket fina och intressanta bilder i fars samlingar!
Undra vad arbetarskyddet skulle säga om hanteringen av bekämpningsmedel
och andra substanser.
Lennart Nordström till vänster, Birger Petersson sen tror jag det är Börje Grese?
Den som har en svart skjorta är förmodligen Karl-Erik Martinsson, kullare med Birger P. Lennart Nordström är en kull senare. Betr. Grese. Kan det vara en som tidigare hade ett sonnamn, Nilsson??
Kan det varit Torleif Disen? Kan delar av SE-ASR använts i renoveringen av LN-IKJ, före detta SE-ASO. Se denna länken.Olsson skrev:Det köptes av min kompis Hasse Bergström, Frösön som tänkte renovera det. Han sålde det dock senare till Norge, och om jag minns rätt så hette köparen Deiden eller något sådant.
/Bertil
Hej,Fredric Lagerquist skrev:Föjande skanning kommer ur boken Sportflyg från 1947.
Som tidigare i tråden nämnts så gjordes inte alla Ahrensbergs-Cubar iordning hos Skåneflyg på Bulltofta. Det var några exemplar som fixades till hos Ahrenbergsflyg på Lindarängen också, SE-AWD var en och gissningsvis även SE-AUA (som fick pontoner). Var det fler?
"SE-AWL" ägdes av "Spökis" (eller rättare Jämtlands Flygskola) under 50-talet, officiellt som "övningsobjekt för flygmekar" eftersom inget officiellt luftvärdighetstillstånd innehades. Jag har alltid undrat hur ofta luftvärdighetsbeviset kontrollerades uppe i fjällvärden....Pär Petersson skrev:Gamla flygplan är häftigt, ytterligare en liten anknytning till artikeln ovan.
När familjen var med i norrland i mitten av 60 talet, när far sputade skog för sterner aero,
var vi i Vålodalen och jag fick en helikoptertur med Spökis.
pp