622
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw44J Stieglitz
Tillverkad av Focke Wulf Flugzeugbau
c/n: 1904
Tillverkningsår: 1937
1937 Till F5 Kod F5-80
1937-01-29 Godkänd
? kod F5-22
? Till F9 kod F9-22
1950-07-14 Kasserad. Såld till Värmlands Flygklubb.
Gångtid:
1952-08-21 Registrerad SE-BRZ på Värmlands Flygklubb.
1963-11-11 Till Halle-Hunnebergs Flygklubb
1964-06-30 Luftvärdigheten utgick.
1966-06-29 Avregistrerad.
? Till Gillstads Bilmuseum.
? Såld vidare.
2012 Såld till Storbritannien.
622, Sk 12
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 622, Sk 12
622
Har en notering från 1950-03-29 att planet då hade 475 ggt och motorn (nr.? ) 299 timmar.
Samt:: "" I mindre gott Skick""
Har en notering från 1950-03-29 att planet då hade 475 ggt och motorn (nr.? ) 299 timmar.
Samt:: "" I mindre gott Skick""
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 622, Sk 12
622
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Tillverkare: Focke-Wulf Flugzeugbau G.m.b.H., Bremen, Tyskland
Tillverkningsnummer: 1904
Godkänt 1937-01-29
F 5 formation till F 5 1937-02-01. Motor typ Sh nr 25930.
Märkning 5-80
Till CVM Fc 1937-02-24.
Återlämnat till F 5 1937-05-20
Till CVM Fc 1937-06-03
Märkning enligt fo nr 47/37 daterad 1937-05-18.
F 5 formation 1937-07-07.
Haveri 1937-07-26.
Till F 5 verkstad 1937-07-26 för reparation. Riktning av longerong. Ny stabilisator med förstärkt främre fäste monterad.
F 5 formation 1937-08-19.
Till F 5 verkstad 1937-10-25 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 25932 inmonterad.
F 5 formation 1937-11-22.
1938-09-16. Fpl divisionsnummer ändrat.
Märkning 5-22.
Till F 5 verkstad 1938-09-21 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26172 inmonterad.
F 5 formation 1938-10-10.
Märkning enligt to nr 77/39 daterad 1939-04-22. Ändrad sifferstorlek å flj - och ordningsnummer.
F 5 verkstad 1939-08-16 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26476 inmonterad.
F 5 formation 1939-09-01.
Haveri 1939-10-03 vid Rinkaby.
Till verkstad 1939-10-04 för reparation.
F 5 formation 1939-10-09.
Till F 5 verkstad 1940-06-01 (?) för liten översyn. Motor typ Sh nr 26483 inmonterad.
F 5 formation 1940-06-14.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25.
Till F 5 verkstad 1940-09-14 för utbyte av vänster undervinge.
F 5 formation 1940-09-16.
Till CVV 1941-03-29 för stor översyn. M motor typ Sh nr 28419 inmonterad.
F 5 formation 1941-08-02.
Haveri 1942-10-05 vid Bonarpsfältet. Märkning 5-22, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 2158.50 tim.
Motor: Sh nr 26173
Total gångtid: 1366 tim.
Besättningen löjtnant Per Th. Svensson (ldk), furir 75/F 3 Birger Svensson (edk) oskadad
Orsak till haveri: För hård sättning under något föregående flygpass.
Skador flygplan: Vänster landningsställsben samt övre bult skadad. Infästningarna i kroppen skeva. Vänster V-stötta skadad.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att landningsstället å fpl nr 22 skadats under övningar i landning med motor.
Löjtnant Svensson anförde i huvudsak följande:
Han var lärare i dubbelkommando sista passet den 5/10 med furiren Svensson som i elev i fpl typ Sk 12 nr 22. Övningen omfattade landning med motor på Bonarpsfältet. Han hade haft samma övning i samma fpl de föregående två passen och fpl hade icke vid något tillfälle utsatts för onormala påkänningar. Sista landningen ansattes mot en punkt c:a 25 m innanför fältgränsen. I sättningen, som var fullt normal, tog sporren mark först och fpl sjönk ned på vänster vinge och gjorde en tvär vänstersväng på marken. Vänstra landningsställsbenet av avbrutet. S. ansåg sig vara utan skuld till haveriet.
Uppläst och vidkänt:
Per Th. Svensson
Löjtnant
Furir 75/F 3 Svensson anförde i huvudsak följande:
Han vitsordade löjtnant Svenssons uppgifter beträffande sista passet.
Uppläst och vidkänt:
Birger Svensson
Furir.
Furir Järna anförde i huvudsak följande:
Under första passet, då J. var elev, hade enligt hans uppfattning någon onormal start eller landning icke gjorts.
Uppläst och vidkänt:
Rune Järna
Furir.
Furir Wijkman anförde i huvudsak följande:
Under andra passet, då W. var elev, hade enligt hans uppfattning någon onormal start eller landning icke gjorts.
Uppläst och vidkänt:
C.O. Wijkman
Furir.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Skadan synes kunna hänföras till normal förslitning. Flygläraren, löjtnanten Svensson, kan icke göras ansvarig för haveriet.
Ljungbyhed den 7/10 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har sannolikt förorsakats av för hård sättning under något föregående flygpass. Ingen kan göras ansvarig härför. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 10/12 1942
Åge Lundström
CFKS
Till F 5 verkstad för motorbyte.
Påbörjad 1944-07-24.
Klar 1944-09-16
Haveri 1944-10-04. Märkning 5-22
Överlämnat till F 9 1944-11-10 jämlikt fo B 149 daterad 1944-11-03. Motor typ Sh14A nr 26074.
Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1949-02-29. Märkning 9-22
Försålt 1950-07-14
Registrerat SE-BRZ
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Tillverkare: Focke-Wulf Flugzeugbau G.m.b.H., Bremen, Tyskland
Tillverkningsnummer: 1904
Godkänt 1937-01-29
F 5 formation till F 5 1937-02-01. Motor typ Sh nr 25930.
Märkning 5-80
Till CVM Fc 1937-02-24.
Återlämnat till F 5 1937-05-20
Till CVM Fc 1937-06-03
Märkning enligt fo nr 47/37 daterad 1937-05-18.
F 5 formation 1937-07-07.
Haveri 1937-07-26.
Till F 5 verkstad 1937-07-26 för reparation. Riktning av longerong. Ny stabilisator med förstärkt främre fäste monterad.
F 5 formation 1937-08-19.
Till F 5 verkstad 1937-10-25 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 25932 inmonterad.
F 5 formation 1937-11-22.
1938-09-16. Fpl divisionsnummer ändrat.
Märkning 5-22.
Till F 5 verkstad 1938-09-21 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26172 inmonterad.
F 5 formation 1938-10-10.
Märkning enligt to nr 77/39 daterad 1939-04-22. Ändrad sifferstorlek å flj - och ordningsnummer.
F 5 verkstad 1939-08-16 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26476 inmonterad.
F 5 formation 1939-09-01.
Haveri 1939-10-03 vid Rinkaby.
Till verkstad 1939-10-04 för reparation.
F 5 formation 1939-10-09.
Till F 5 verkstad 1940-06-01 (?) för liten översyn. Motor typ Sh nr 26483 inmonterad.
F 5 formation 1940-06-14.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25.
Till F 5 verkstad 1940-09-14 för utbyte av vänster undervinge.
F 5 formation 1940-09-16.
Till CVV 1941-03-29 för stor översyn. M motor typ Sh nr 28419 inmonterad.
F 5 formation 1941-08-02.
Haveri 1942-10-05 vid Bonarpsfältet. Märkning 5-22, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 2158.50 tim.
Motor: Sh nr 26173
Total gångtid: 1366 tim.
Besättningen löjtnant Per Th. Svensson (ldk), furir 75/F 3 Birger Svensson (edk) oskadad
Orsak till haveri: För hård sättning under något föregående flygpass.
Skador flygplan: Vänster landningsställsben samt övre bult skadad. Infästningarna i kroppen skeva. Vänster V-stötta skadad.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att landningsstället å fpl nr 22 skadats under övningar i landning med motor.
Löjtnant Svensson anförde i huvudsak följande:
Han var lärare i dubbelkommando sista passet den 5/10 med furiren Svensson som i elev i fpl typ Sk 12 nr 22. Övningen omfattade landning med motor på Bonarpsfältet. Han hade haft samma övning i samma fpl de föregående två passen och fpl hade icke vid något tillfälle utsatts för onormala påkänningar. Sista landningen ansattes mot en punkt c:a 25 m innanför fältgränsen. I sättningen, som var fullt normal, tog sporren mark först och fpl sjönk ned på vänster vinge och gjorde en tvär vänstersväng på marken. Vänstra landningsställsbenet av avbrutet. S. ansåg sig vara utan skuld till haveriet.
Uppläst och vidkänt:
Per Th. Svensson
Löjtnant
Furir 75/F 3 Svensson anförde i huvudsak följande:
Han vitsordade löjtnant Svenssons uppgifter beträffande sista passet.
Uppläst och vidkänt:
Birger Svensson
Furir.
Furir Järna anförde i huvudsak följande:
Under första passet, då J. var elev, hade enligt hans uppfattning någon onormal start eller landning icke gjorts.
Uppläst och vidkänt:
Rune Järna
Furir.
Furir Wijkman anförde i huvudsak följande:
Under andra passet, då W. var elev, hade enligt hans uppfattning någon onormal start eller landning icke gjorts.
Uppläst och vidkänt:
C.O. Wijkman
Furir.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Skadan synes kunna hänföras till normal förslitning. Flygläraren, löjtnanten Svensson, kan icke göras ansvarig för haveriet.
Ljungbyhed den 7/10 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har sannolikt förorsakats av för hård sättning under något föregående flygpass. Ingen kan göras ansvarig härför. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 10/12 1942
Åge Lundström
CFKS
Till F 5 verkstad för motorbyte.
Påbörjad 1944-07-24.
Klar 1944-09-16
Haveri 1944-10-04. Märkning 5-22
Överlämnat till F 9 1944-11-10 jämlikt fo B 149 daterad 1944-11-03. Motor typ Sh14A nr 26074.
Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1949-02-29. Märkning 9-22
Försålt 1950-07-14
Registrerat SE-BRZ
Senast redigerad av Leif Fredin den 09 jun 2016, 21:04, redigerad totalt 3 gånger.
Re: 622, Sk 12
""Registrerad 1952-08-21 Värmlands Flygklubb, Karlstad""
....
""SE-BRZ är såld till Richard Menage i England 2012.""
se:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... e8b#p28715
....
""SE-BRZ är såld till Richard Menage i England 2012.""
se:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... e8b#p28715