61009, Sk 61A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
61009, Sk 61A
61009
Sk 61A
Typ: Beagle B 125 Bulldog
Tillverkad av Scottish Aviation (Bulldog) Limited,Prestwick,South Ayrshire,Storbritannien
c/n: BH 100-109
Tillverkningsår: 1971
Ex: G-AZAN
1971-11-11 Till F5 Kod F5-09
1971-11-16 Godkänd
1993-05-10 Haveri
? Kasserad,totalhaveri.
Gångtid:
? Flygkroppen till FMHS,Halmstad som undervisningsobjekt.
Sk 61A
Typ: Beagle B 125 Bulldog
Tillverkad av Scottish Aviation (Bulldog) Limited,Prestwick,South Ayrshire,Storbritannien
c/n: BH 100-109
Tillverkningsår: 1971
Ex: G-AZAN
1971-11-11 Till F5 Kod F5-09
1971-11-16 Godkänd
1993-05-10 Haveri
? Kasserad,totalhaveri.
Gångtid:
? Flygkroppen till FMHS,Halmstad som undervisningsobjekt.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 02 mar 2008, 19:46
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 61009, Sk 61A
Yes ! it is in Götene
efter att skolan i Halmstad tydligen använt den för utbildning i plåtreparationer
(tyvärr så lagade man inte haveriskadorna !?)
så skänktes den till någon yrkesskola i Göteborgstrakten , troligen var den redan då mest ett tomt skal ?
några år senare så skulle den till skroten igen ! själva flygkroppen räddades och blev stående några år igen !
när den sen definitivt skulle bort ,så hamnade den i Götene
jag har tidigare frågat om den här ?
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4426
Jag är fortfarande nyfiken på vad som hänt med den ?
hela landningstället verkar ha slitits bort ?
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... 7929581177
efter att skolan i Halmstad tydligen använt den för utbildning i plåtreparationer
(tyvärr så lagade man inte haveriskadorna !?)
så skänktes den till någon yrkesskola i Göteborgstrakten , troligen var den redan då mest ett tomt skal ?
några år senare så skulle den till skroten igen ! själva flygkroppen räddades och blev stående några år igen !
när den sen definitivt skulle bort ,så hamnade den i Götene
jag har tidigare frågat om den här ?
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4426
Jag är fortfarande nyfiken på vad som hänt med den ?
hela landningstället verkar ha slitits bort ?
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... 7929581177
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 02 mar 2008, 19:46
- Henrik Bergman
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
- Ort: Vargön
Re: 61009, Sk 61A
Den har jag övat plåtreparationer på.
Min reparation syns på kroppens kronmärke
/Henrik Bergman, Vargön
Min reparation syns på kroppens kronmärke
/Henrik Bergman, Vargön
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 61009, Sk 61A
Åren går ! men singeringen syns fortfarande !! vi får ge den utförda reparationen ett stort MVG
men som sagt ,synd man inte övade på att laga de äkta skadorna !
(Jag har nog även ett annat objekt som du kan få komma och öva på för att hålla kunskaperna vid liv ! )
men som sagt ,synd man inte övade på att laga de äkta skadorna !
(Jag har nog även ett annat objekt som du kan få komma och öva på för att hålla kunskaperna vid liv ! )
Re: 61009, Sk 61A
61009, Sk 61A
…
...FRÄD:s rapport.
"93-05-28 Las, Kr, Wb, Ejd, Mattson Q91
Lyft av en SK 61, som nödlandat två km från Ba 29 början på F5, Ljungbyhed.
Fpl var helt intakt utom en skuren motor. Lyftband var anbringade i vardera vinge samt motorinfästningen.
Vid upplyftning hängde fpl snyggt med något “nos ner“ vilket medförde en lugn hemtransport utan konstigheter.
30 m lyftband användes och vinden gjorde att rotorvinden ej påverkade hänglasten.
Fpl avlämnades utanför tekniska enheten på F5, Ljungbyhed. Flygtid, lyft 15 min. /Wb"
…
Haverit var alltså 1993-05-10
…
...FRÄD:s rapport.
"93-05-28 Las, Kr, Wb, Ejd, Mattson Q91
Lyft av en SK 61, som nödlandat två km från Ba 29 början på F5, Ljungbyhed.
Fpl var helt intakt utom en skuren motor. Lyftband var anbringade i vardera vinge samt motorinfästningen.
Vid upplyftning hängde fpl snyggt med något “nos ner“ vilket medförde en lugn hemtransport utan konstigheter.
30 m lyftband användes och vinden gjorde att rotorvinden ej påverkade hänglasten.
Fpl avlämnades utanför tekniska enheten på F5, Ljungbyhed. Flygtid, lyft 15 min. /Wb"
…
Haverit var alltså 1993-05-10
Re: 61009, Sk 61A
61009, Sk 61A
…
Om det "mindre?" haveriet med 61009, Sk 61A, 10 maj 1993 vid Svedje, 9 km söder om flottiljen , med ett flygplan SK 61 ur Jämtlands flygflottilj, F 4/Se NN
….
Haverirapp.
https://www.havkom.se/assets/reports/RM ... 61-F-4.pdf
OBServerade att planet betecknas Flygplan SK 61D nr 614009 tillhörande F 5, utlånat till F 4/Se NN.
Ja skrivfel kunde hända även då...(jag gör det ibland!)
…
""Lite om "nödlandningen" Under insväng till final på ostlig kurs blev farten låg i förhållande till vald sättpunkt och stallvarningslampan flimrade till. Föraren sänkte nosläget något och påbörjade utfällning av klaff på ca 10 m höjd under svag högersväng. Han upplevde att flygplanet ”stallade” ned i marken från ca 2 m höjd med några graders högerbankning och med en fart av 120-130 km/tim. Sättningen skedde av spåren i åkermarken att döma med höger huvudställ och vingspets varefter nosen slog i så hårt att hans huvud slungades framåt och hjälmen åkte ned över ögonbrynen. Landstället vek sig och därefter kanade flygplanet rättvänt på buken 45 m.
…
Efter haveriplatsundersökning demonterades motorn varefter bärgning av det sammanhängande flygplansskrovet skedde med hjälp av en helikopter 3. Flygplanet fördes till ett hangarutrymme på flottiljen för fortsatt undersökning.
…
misstänkt felaktiga bränslemängdregulatorn ….ja läs vidare...
…
Om det "mindre?" haveriet med 61009, Sk 61A, 10 maj 1993 vid Svedje, 9 km söder om flottiljen , med ett flygplan SK 61 ur Jämtlands flygflottilj, F 4/Se NN
….
Haverirapp.
https://www.havkom.se/assets/reports/RM ... 61-F-4.pdf
OBServerade att planet betecknas Flygplan SK 61D nr 614009 tillhörande F 5, utlånat till F 4/Se NN.
Ja skrivfel kunde hända även då...(jag gör det ibland!)
…
""Lite om "nödlandningen" Under insväng till final på ostlig kurs blev farten låg i förhållande till vald sättpunkt och stallvarningslampan flimrade till. Föraren sänkte nosläget något och påbörjade utfällning av klaff på ca 10 m höjd under svag högersväng. Han upplevde att flygplanet ”stallade” ned i marken från ca 2 m höjd med några graders högerbankning och med en fart av 120-130 km/tim. Sättningen skedde av spåren i åkermarken att döma med höger huvudställ och vingspets varefter nosen slog i så hårt att hans huvud slungades framåt och hjälmen åkte ned över ögonbrynen. Landstället vek sig och därefter kanade flygplanet rättvänt på buken 45 m.
…
Efter haveriplatsundersökning demonterades motorn varefter bärgning av det sammanhängande flygplansskrovet skedde med hjälp av en helikopter 3. Flygplanet fördes till ett hangarutrymme på flottiljen för fortsatt undersökning.
…
misstänkt felaktiga bränslemängdregulatorn ….ja läs vidare...
Re: 61009, Sk 61A
Ursäkta..
Jag skrev::OBServerade att planet betecknas Flygplan SK 61D nr 614009 tillhörande F 5...
….
4.an motsvarar ju D i serien...Glömt lite...,flyg vidare.
Jag skrev::OBServerade att planet betecknas Flygplan SK 61D nr 614009 tillhörande F 5...
….
4.an motsvarar ju D i serien...Glömt lite...,flyg vidare.