686
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 113
Ffg 1939-09-28
Godkänt 1939-10-06
Levererat till F 5 1939-10-08. Motor typ WwE3 nr 15350
Märkning 5-86
Märkning 5-186 (jämlikt Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Märkning 5-95 (jämlikt go nr 248 av 1940-06-08)
F 5 verkstad 1940-10-21 för liten översyn.
Formation 1940-11-07. Motor typ WwE3 nr 15364.
Haveri 1940-12-04.
Motor typ WwE3 nr 15364
Flygförare kadett Hedberg oskadad
Orsak till haveri: Hastigt barometerfall.
Skador flygplan: Höger vingbeklädnad deformerad å framkant. Glasen till strålkastare skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 4.000:- kr
F 5 verkstad 1940-12-05 för haverireparation.
F 5 formation 1940-12-09.
Nödlandning 1941-09-08
Motor typ WwE3 nr 15364
Flygförare flygelev Bonner oskadad
Orsak till nödlandning: Felbedömning av instrumentens utslag.
Haveri 1942-04-15. Märkning 5-95
Motor typ WwE3 nr 18709
Flygförare aspirant 27 Carl-G. Torell oskadad
Orsak till haveri: Kollision med skadat gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Vänster vinge skadad.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr
Haveri 1943-04-12. Märkning 5-95
Total gångtid 1024.15 tim
Motor typ WwE3 nr 18709
Total gångtid: 389.45 tim
Flygförare aspirant Birger Öström oskadad
Orsak till haveri: Kollision med Sk 14 nr 687 på grund av fpl 686 svängning, som ej kunnat förhindras till följd av dåligt fungerande broms.
Skador flygplan: Vingspets och propeller skadad.
Skador motor: Avgasröret skadat.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:-
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1.flyläraren, att fpl typ Sk 14 nr 95 och 96 kolliderat vid ofrivillig marksväng.
Aspirant Antoni anförde i huvudsak följande:
Han hade sista passet den 12/4 haft gruppflygning med fpl nr 96 och varit 3:a i grp. Det var vänstervarv och han landade alltså efter 2:an, aspirant Öström. Efter upplösningen hade han haft normalt avstånd till framför-varande fpl nr 95, men under planén före landning hade han haft högre hastighet än nr 95, varför sålunda av-ståndet successivt minskats. Landningen ansattes minst 1 spännvidd till höger om fpl nr 95. Fpl satte sig c:a 25 m bakom. I utrullningen hade han högre fart än nr 95 och rullade förbi detta fpl. Då han passerade, gjorde fpl 95 en sväng utåt höger och då han inte hann väja, kolliderade fpl. Härvid träffades stjärtpartiet på nr 96 av propellern på nr 95.
Uppläst och vidkänt:
Helge Antoni
Aspirant.
Aspirant Öström anförde i huvudsak följande:
Han var 2:a i grp och hade fpl nr 95. I landningen gjorde fpl en sväng utåt höger c:a 50 m efter sättningen. Han hade inte kunnat förhindra svängen, emedan vänster broms inte hade tagit. Han hade trampat vänster bromspedal i botten utan verkan och då ”pumpat”, också utan resultat. Vid körningen på marken före starten hade han prövat bromsarna. Därvid hade dessa fungerat något så när tillfredsställande.
Uppläst och vidkänt:
Birger Öström
Aspirant.
Aspiranterna Hommerberg och Muchow anförde i huvudsak följande:
De hade flugit fpl nr 95 1. resp 2. passet och under körning på marken märkt att bromsarna inte hade fullt normal verkan. Dock hade de fått den uppfattningen, att felet med bromssystemet inte var så stort, att de hade bort anmäla förhållandet för avdelningsläraren. De hade endast anmält felet för fpl:smekanikerna.
Uppläst och vidkänt
Stellan Hommerberg
Aspirant.
Roy Muchow
Aspirant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Otillräcklig verkan på bromsarna.
Ljungbyhed den 19/4 1943
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av samverkande omständigheter, för vilka ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 14/5 1943.
Åge Lundström
CFKS
Överlämnat till F 16 1944-04-01. Motor typ WwE3 nr 15363
Märkning 20-13
Till CVM 1946-02-18 för stor översyn, motorbyte. Montering av noshjulsinstallation.
Anmäld klar 1946-05-04. Motor typ WwE3 nr 18713 inmonterad.
Till F 16 1946-05-04.
Överlämnat till F 9 1946-05-07.
Totalhaveri 1948-07-15 på bana 33, F 9, Säve.
Kasserat 1948-08-25. Gångtid 1802 tim. Antal flygningar 4741 st
Sk 14 nr 686
I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Sk 14 nr 686
Inlägg av Leif Fredin »
Senast redigerad av Leif Fredin den 30 aug 2016, 14:33, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Sk 14 nr 686
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Sk 14NLeif Fredin skrev: Sk 14 686
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 113
Godkänt 1939-10-06
Levererat till F 5 1939-10-08
Märkning 5-86
.....
Till SAAB för modifiering. Nosställ monterat
Överlämnat till F 9 1946-05-02
Totalhaveri 1948-07-15 på bana 33, F 9, Säve. Fpl försett med noshjulsställ
Vid landning F9 skadas nosstället, går på nosen...eld.
Märkning F9-86
Göransson var pilot och WwE3 nr. 15366 var inmonterad.
Ditskrivet:: Typen avses kasseras.
Tillägg:
Hård fart vid landningen , nosställ av , delvis brunnet (18480:-)
fur. Göransson
beteckningen var Sk 14N
Återgå till "Sk 14, North American NA 16-4M"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier