Sk 14
5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188
Levererat till 1941-05-08 med motor typ WwE3 nr 18716.
Godkänt 1941-05-27
Flögs ej 1941-07-01 – 1941-10-06.
Nödlandning 1941-10-23 vid Eslöv. Märkning 5-120
Motor: Ww E3 nr 18716
Ff löjtnant Silvén
Orsak till nödlandning: Motorskärning.
F 5 verkstad 1941-10-24. Motorbyte. Motor typ WwE3 nr 18721 inmonterad
F 5 formation 1941-10-29
Överlämnat till F 16 1944-04-22 med motor typ WwE3 nr 15350
Märkning 20-37
Överlämnat till F 13 1945-04-30 som lån med motor typ WwE3 nr 15350 jämlikt fo B 43/45
Återlämnat till F 20 1945-05-19
Till CVM 1945-08-03 för liten översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 15350
Anmäld klar 1945-10-15. Motor typ WwE3 nr 15348 inmonterad
Till F 16 1945-10-16
Nödlandning 1946-02-25 vid Værnäs flygplats i samband med start. Märkning 20-37
Orsak till haveri: Nödlandning. Motorstörning p g a felaktighet i vänstermagnetens fördelare.
Vänster landningsställ knäckt, vänster vingnock och skevningsroder bräckta.
Besättning: ff flygkadett A. O. Tingdahl, fs furir E. G. Frisk oskadad
Till CVM 1946-03-04 för haverireparation. Motor typ WwE3 nr 15348.
Anmäld klar 1946-05-14. Till F 16 1946-05-18.
Nödlandning 1947-03-03. Märkning 20-37
Nödlandning på grund av för hög oljetemperatur.
Besättning: ff kadett B-A Öste, mek vpl Nordstedt oskadad
Nödlandning 1947-07-02 2 km sydväst Sätersta kyrka. Märkning 20-37
Orsak till haveri: Nödlandning. Igenoljning av vindrutan.
Skadornas omfattning: Båda vingarna och mittpartiet något deformerade, landstället avslaget, undersidan av
kroppen något skadad och deformerad, avgasrör avslaget och deformerat, nedre motor-
plåtar deformerade.
Besättning ff vpl furir U. Staffenburg,, fsig furir Harald Gustavsson oskadad
Till CVM 1947-07-09 för haverireparation. Motor typ WwE3 nr 18162
Anmäld klar 1948-02-07. Motor typ WwE3 nr 18709 inmonterad.
Överlämnat till F 12 1948-02-10 jämlikt fo B 9/48.
Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 1113 tim, efter LF 131 tim, antal flygningar 3083 st. Motor typ WwE3 nr 15358, gångtid total 1325 tim, efter SM 29 tim.
Sk 14 nr 5822
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Sk 14 nr 5822
Senast redigerad av Leif Fredin den 30 sep 2015, 20:27, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: Sk 14 nr 5822
Gångtid: 1113 timmar
Re: Sk 14 nr 5822
Nödlandningen 1947-03-03 verkar inte kostat nått och vet ej var det hände.Leif Fredin skrev:Sk 14 5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188
Levererat till 1941-05-08
Godkänt 1941-05-27
Flögs ej 1941-07-01 – 1941-10-06.
------
Nödlandning 1947-03-03. Märkning 20-37
Nödlandning på grund av för hög oljetemperatur.
Besättning: ff kadett B-A Öste, mek vpl Nordstedt oskadad
....
Kasserat 1952-05-17
Motor nr. 18162 var med.
Re: Sk 14 nr 5822
Nödlandningen 1947-07-02 ...beräknades kosta 30000:-Leif Fredin skrev:Sk 14 5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188
Levererat till 1941-05-08
Godkänt 1941-05-27
.....
Nödlandning 1947-07-02 2 km sydväst Sätersta kyrka. Märkning 20-37
Orsak till haveri: Nödlandning. Igenoljning av vindrutan.
Skadornas omfattning: Båda vingarna och mittpartiet något deformerade, landstället avslaget, undersidan av
kroppen något skadad och deformerad, avgasrör avslaget och deformerat, nedre motor-
plåtar deformerade.
Besättning ff vpl furir U. Staffenburg,, fsig furir Harald Gustavsson oskadad
.....
Kasserat 1952-05-17
motor vid tillfället var nr. 18162 (956 ggt då) och planet hade 981 timmars ggt.
Re: Sk 14 nr 5822
Vid överflyttningen F16---F12 (1948-02-10) hade planet 982 ggt. och motor nr.18709 hade 854 ggt.Leif Fredin skrev:Sk 14
5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188
----
Till CVM; reparation. Påbörjad 1947-07-09, klar 1948-02-10
Överlämnat till F 12 1948-02-10
Kasserat 1952-05-17