29437 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29437 A/J 29B/E/F

Inlägg av Leif Fredin »

29437
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.437

Levererat till F 6 1954-05-13
Godkänt 1954-06-08
Överlämnat till E1 1955-09-09 som lån
Återlämnat till F 6 1955-12-06

Till CVV 1956-07-31. E-mod.
Påbörjad 1956-07-31, klar 1956-08-14

Till F 6 1956-08-20
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1957-04-03, klar 1957-04-06
F 12 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-05-21, klar 1957-08

Till CVM 1957-08-08. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-08-12, klar 1957-08-30
Till F 6 1957-09-02
Överlämnat till F 10 1957-11-08

Till CVV 1958-08-29. F-mod.
Påbörjad 1958-09-04, klar 1958-10-14

Till F 10 1958-10-17
F 10 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1959-05-18, klar 1959-07-01
Överlämnat till F 16 1959-06-10
Till CVV 1964-03-13.H-tillsyn. Påbörjad 1964-03-18, klar 1964-06-24
Märkning 20-03

Totalhaveri 1968-04-16 vid Läby kyrka.
Gångtid totalt 1638 tim, efter H-ts 409 tim.
Motor RM2B nr 5585
Gångtid totalt 1225 tim, efter SÖ 36 tim.
Ff kadett Lars Oscarsson räddade sig med fallskärm.
Vid marktagning i samband med fallskärmshopp erhöll föraren lätta kompressionsfrakturer på två kotor, men undkom i övrigt oskadd.

En tregrupp J 29 ur F 20 startade kl 1038 för att utföra ett attackuppdrag. Starten skedde med ebk rotevis och med fpl 3 ca 1000 m efter. Gruppchefen, kadetten Oscarsson (tot flygtid ca 425 tim, på fpl-typen ca 30 tim) tände sin ebk efter ca 50 m rullning men noterade då icke någon markerad dragkraftsökning. Flygplan 2, som tände ebk samtidigt, rullade efter ca 400 m förbi grpch. Under startförlopp har ögonvittnen observerat en gulaktig flamma från utloppsdelen i gruppchefens flygplan strax innan lättningen. Efter lättningen anmälde gruppchefen brand i zon 2 och meddelade att han avbröt för landning. Efter motoravdrag slocknade brandindikeringen efter 15-20 sek. Under flygning på medvindslinjen upptäckte föraren att höjdtrimmen ej fungerade och han övergick till att använda nödhöjdtrimmen. Han noterade vidare hög utloppstemperatur nära röda värden, rök i kabinen och dålig dragkraft trots fullgas på motorn. Strax efter upphörde skevservot att fungera varför föraren kopplade från servona. Föraren uppfattade därefter att höjdrodret blev ”sladdrigt”. Kort därefter uteblev höjdroderverkan. Vidare har konstaterats att radion på medvindslinjen upphört att fungera. Flygplanet började därefter banka vilket föraren inte kunde häva, varför han kastade huven och sköt ut sig i ca 15° rollvinkel och mellan 400 till 500 m höjd vid en fart ca 475 km/tim. Uthoppet förlöpte utan anmärkning. Vid nedslaget erhöll föraren dock en lättare kotskada.
Efter uthoppet vek sig fpl och gick i spin i marken. Ett ögonvittne, som stått någon kilometer norr om haveri-platsen, har uppgivit att han i detta skede sett en gulaktig låga vid bakdelen av vänster vinge invid flygplankroppen. Flygplanet slog ned i ett stenröse beläget 500 m västsydväst Läby kyrka och totalförstördes. Brand uppstod.

Orsaken till haveriet har varit en genombränning i bakkroppen vilken haft till följd att höjd- och sidoroderfunk-tionen uteblivit. Genombränningen har i sin tur orsakats av genombränning i turbinpartiet bakom brännkammare 2 till följd av störd lufttillförsel i denna brännkammare, sannolikt på grund av brusten ledskena i kompressorn. Med anledning av haveriet har bestämmelser utfärdats om inspektion av kompressorns diffusledskenor var 12,5 motorgångtimme (TOMT RM 2-840-506 resp RM 2B-840-507).

Kasserat 1968-05-29 med motor typ RM2B nr 5585, ebk typ 21 nr CVM-86

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"