29473 A 29B

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29473 A 29B

Inlägg av Leif Fredin »

29473
A 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.473

Levererat till F 6 1954-02-10
Godkänt 1954-03-08
Till CVM 1955-05-26
Återlämnat till F 6 1955-06-05

Totalhaveri 1955-11-29 vid Mofalla sydost Skarpås, Hjo. Kollision i luften i trakten av Hjo med A 29B nr 29438.
Märkning 6-röd I
Total gångtid 315,1 tim, antal flygningar 465 st
Motor typ RM2 nr 5432. Total gångtid 250,1 tim, efter SM 100,1 tim
Ff fältflygare 186-6-53 Karl-Erik Crona, AFT, omkom

Under återsamling i högersväng på 1000 m höjd efter fplvis skjutning i fyrgrupp mot markmål vid Enebågen söder F 6 kolliderade fpl 2 och 3 i en 4-grp omkr kl 1007.

Övningen avsåg fplvis skjutning i fyrgrupp mot markmål vid Enebågen. Övningens utförande: Två blinddykningar, därpå ett anfall med skjutning, markering, ett anfall med skjutning, markering, skjutning med resteran-de am, markering.

Fpl 1, 2 och 4 startade kl 0945 och fpl 3, efter byte av kamera, kl 0950.
Då två blinddykningar och ett anfall med skjutning utförts, anmälde sig fpl 3 (Norell) på radio. Gruppchefen beordrade Norell att ensam utföra ett anfall med skjutning samt därefter samlas på gruppen, vilken han beordrade samlas norr Hjo, höjd 1000 m, högervarv.
Efter samling enl ovan och då målet meddelat klart för skjutning utörde gruppen ett fplvis anfall med skjutning i taktisk nummerordning och fpl i kolonn. Gruppen gick därefter i kollon på höjd 1000 m och kurs omkring 210° mot samlingsplatsen norr Hjo.
Vid samlingsplatsen påbörjade gruppchefen en jämn högersväng, som utfördes med 2-3 g belastning och fart omkring 800 km/t. Efter 130-150° sväng iakttogs fpl 2 och 3 av gruppchefen i riktning kl 5 något under och på avstånd från gruppchefen uppskattat till ”ett par hundra meter” och med inbördes avstånd c:a 100 m. Fpl 4 låg då c:a 100 m. Fpl 4 låg då c:a 500 m bakom fpl 3 och med fpl 2 och 3 i av ff i fpl 4 uppskattad målvinkel av 50-60°.
Kort därefter kolliderade fpl 2 och 3, Härvid har fpl 3 träffat fpl 2 underifrån och med vänster vinge slagit i stjärtpartiet under höjdrodret och med nosringen slagit i bakkanten av fpl 2 högervinge. Fartskillnaden i kollisionsögonblicket har varit ringa och anslagsvinkeln bedömes ha varit c:a 60° bakifrån underifrån. Fpl 3 dykbroms var i utfällt läge. Vid kollisionen torde avståndet till fpl 1 ha varit 50-100 m.
Vid och efter kollisionen ha båda fpl söndrats och störtat. Båda stolarna ha lssnat från fpl och gått genom hu-varna.
Fältflygare Crona var lossgjord och låg bredvid sin stol.

Kasserat 1955-12-21 med motor typ RM2 nr 5432

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"