Inside B-17 Liberty Belle.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inside B-17 Liberty Belle.

Inlägg av Erik Johansson »

I found this film about the Liberty Belle this morning and want to share it with you. Quite a plane that was in those days.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7496691.stm

Visiting Boeing may years ago I was told that, in order not to get any delivery delays (like most aircraft manufacturers have today) a fitter was trained to do just two or so very minor and simple jobs. So, if a man fell out it took very little time to train a new fitter and the production rate never suffered. I can not remember the number of B-17s that were delivered per day during the peak period but I do remember being told that when the engines were started up for the first time and, providing there were no serious engine or system snags, this first engine run became the beginning of the test flight which was also the delivery flight.
Användarens profilbild
Sven O. Sjöstedt
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA
Kontakt:

Starta Direkt

Inlägg av Sven O. Sjöstedt »

Spårar ur lite, men kan inte låta bli att dela med mig av ett flygminne med direktstart.

Någon gång på 60-talet var jag som lågpristurist i det dåvarande Sovjetunionen. Jag flög bland annat inrikes från dåvarande Leningrad till Moskva. Tyvärr har jag inget minne av flygplanstyp, annat än att det i stället för bagagelådor över sittplatserna hade näthyllor, som i gamla bussar. Stolarna liknade också ganska mycket vanliga bussäten. Flygvärdinnorna var klädda i hucklen och delade ut hårda karamellar före start.

Och det är just starten som knyter an till Eriks berättelse. När alla var ombord drog en traktor ut flygplanet till banänden och vände det rätt för start innan den kopplades bort och for åt sidan. Sedan startades motorerna och utan någon som helst varmkörning drog man på fullgas och startade. Och det gick ju bra. Varför slösa flygbränsle på taxing och varmkörning? Besparningar att tänka på i dessa tider med skyhöga bensinpriser.
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"