29607 J 29B/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29607 J 29B/F

Inlägg av Leif Fredin »

29607
J 29B
J 29F “Bastard”
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.607

Levererat till F 3 1954-10-08
Godkänt 1954-11-01

Till SAAB 1955-08-30. F-mod. På grund av brist på motorer typ RM2B skulle fpl användas som J 29E tills motorbyte till RM2B skett. Klar 1956-01-25. Bastard

Överlämnat till F 9 1956-01-25
Till CVM 1956-07-31. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-08-02, klar 1956-08-30
Överlämnat till F 10 1957-03-07

Haveri 1957-11-25 vid F 10
Motor typ RM 2 nr 5608
Ff kadett Rissing (GFSU) oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Under övning i gruppstart, markmomentet, från högsta beredskap kom fpl in i sladd, då ff körde ut på banan. Vid försök att häva sladden körde han av banan, Då ff drog på gas för att komma upp på banan igen, sjönk noshjulet ned i den mjuka marken och gaffeln till hjulet bröts av. Vid utkörning på banan var ff uppmärksamhet splittrad mellan körningen och uppsikt på a fpl i gruppen.

Materielskadornas omfattning
Noshjulet avbrutet, mindre deformationer och intryckningar i täckplåten och spant

Beräknad repkostnad 2.000:- kr.

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av för hög fart med hänsyn till den regnhala banan.
Ff – Fe1 av GFSU – elev.
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Fpl repareras vid avd VI.

W. Wagner
fljch/
S. Hård
haveriutredare
S. Hommarberg
Tjf fljing

Till CVV 1958-11-28. Komplettering av bastardfpl till 29F.
Påbörjad 1958-12-01, klar 1959-01-14

F 10 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1962-02-18, klar 1962-03-14
Installation för rb 24 1963/64
Överlämnat till F 3 1964-04-08
Överlämnat till F 16 1966-10-12 som lån
Överlämnat till F 16 1968-05-15 redovisning
Märkning 20-25
Kasserat 1968-07-26. För brand- och räddningstjänst, F 21
Senast redigerad av Leif Fredin den 23 jul 2015, 22:12, redigerad totalt 2 gånger.
Bengt Ekbladh

Re: 29607 J 29B/F

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif Fredin skrev:29607
J 29B
J 29F “Bastard”
J 29F
.....
Till CVM 1956-07-31. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-08-02, klar 1956-08-30 .......
Just denna mod av infästningen gjordes på rätt många plan, varför ? , en förklaring finns här:

http://larssundin.ownit.nu/Tunnan_50_ar.pdf

Länken verkar ibland inte funka,
Sök på google på:
[PDF]
Min berättelse - Lars Sundin
larssundin.ownit.nu/Tunnan_50_ar.pdf‎
2 dec 2009 - J 29 Tunnan 50 år - rapport från firandet på Flygvapenmuseet 1 .... Røed berättade även om "slingerbultarna", flygplanindivider som vid högfart ...

>>Många skojiga detaljer. Hur han en gång skulle beräkna fästena för fälltankarna
och höftade till en dubblerad dimensionering med tanke på snedanblåsningen under
en pilvinge om vars storlek han inte hade mycket kunskap om.
Omöjligt att bygga så starkt sade konstruktörerna och chefen sade halvera i stället.
Sedan fick man stort besvär med att rätta till fästen som brast>>

Ja så kunde det gå till , då, inte nu väl?
Peter Liander
Inlägg: 582
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Re: 29607 J 29B/F

Inlägg av Peter Liander »

Flygplaner var märkt 10 blå eller gul N när det överfördes till F 3, sett på foto.
Skriv svar

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"