Flygning över Riddarfjärden och under Västerbron

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin

Flygning över Riddarfjärden och under Västerbron

Inlägg av Lars Sundin »

Den flygintresserade som bläddrar i bokförlaget Max Ströms nyutkomna bok "Stockholm" med den kände fotografen Lennart Nilssons bilder av denna stad, hajar nog till när han ser den första bilden (mitt emot titelsidan skulle jag säga) som visar ett flygplan som startar från Riddarfjärden med Stadshuset som fond! Det är en Waco SE-AKX som just är på väg att komma upp på steget. Lennart N står väl på Riddarholmskajen.

Det roliga eller kanske t o m poetiska är bildtexten: Ett taxiflygplan lyfter från Riddarfjärden. Efter en dykning under Västerbron går färden mot skärgården.

Man kan ju misstänka att det var nödvändigt/säkrare att flyga under bron än över. Salig Dan Andersson lär ha använt detta argument eller något liknande när han förklarade en underflygning inför myndighetens frågor.

Jag gissar att bilden är tagen omkring 1947-48. Se mer om typen och SE-AKX (f d OH-AFA) på http://sv.wikipedia.org/wiki/Waco_Custom

Lars S, litet apropå den inställda Red Bull Air Race också
Senast redigerad av Lars Sundin den 12 jul 2008, 09:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

I Arthur Warensces klippsamling finns följande färggranna bilder som uttrycker den framtidsvision man hade 1932 om hur 90 år senare flyget skulle användas i undervisningen.

S k studieplan...

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"