En episod har gnagt i mitt bakhuvud ganska länge. Mina minnesbilder är ganska dimmiga, kanske delvis fel, men så här minns jag det hela:
Aeroflot skulle donera en passagerarkärra (stor, troligen fyrmotorig) till ett flygmuseum i forna Östtyskland. Man ville gärna flyga maskinen till museet, men det fanns inget lämpligt fält i närheten. Två av Aeroflots stjärnpiloter på typen åtog sig att flyga dit kärran, om man bara kunde röja en tillräcklig landningsstrip. Stripen röjdes i en park, och maskinen strippades på allt löst. Med minsta tänkbara bränslelast gav man sig iväg, och efter två provinflygningar satte piloten resolut ner kärran i parken. Full reversering och maskinen försvann i ett moln av damm. När dammet lagt sig stod kärran där, alldeles hel. Dörren öppnades och ut kom två lyckligt leende piloter.
Min fråga är nu:
Vet någon något om detta?
Har det hänt?
I så fall var?
Finns det flimbilder?
Vad hände sedan?
ETC.
Tacksam för all information
Spektakulär landning i forna Östtyskland
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Flygplanet var en IL-62. Finns som allt annat på Youtube, förstås! http://www.youtube.com/watch?v=Lkl3jGxCKUI
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Även en Il-18 har gjort en sista gräs-kortlandning
Även en Il-18 har levererats till ett museum med ett litet gräsfält, 800 meter långt. Det var i november 1989 det hände; stopp efter 500 meter står det.
Fältet och hur planet nu är uppställt:
Mer att läsa på http://www.borkheide.de/flugplatz.htm . Det handlar om det museum som är inrymt i denna Il-18 vid den lilla flygplatsen vid Borkheide söder om Berlin och som hyllar minnet av den tyske pionjären Hans Grade, verksam i orten. Se även http://www.interflug.biz/ddr-ste.htm
Om Il-62:ans bedrift kanske finns att läsa på http://www.interflug.biz/index.htm, jo här ser jag. Man kan läsa även om hur det ser ut i dag; tydligen ett museum inuti som i Borkheide. Även vigselceremonier hålls här. (Segelflygplatsen nära Lilienthals kulle verkar dock ha lagts ned. Flygplan gör sig bättre på museum än i luften - däruti är miljöentusiasterna och SFF tydligen överens! ). En nostalgi-sajt; det måste väl ha känts ungefär som för Linjeflyg-folket en gång.
(Ser nu att Il-62 av ryssarna opererades med 5-mannabesättning! 4 hos Interflug.)
Lars S, som minns gamla Nätkasse-forskningar
Fältet och hur planet nu är uppställt:
Mer att läsa på http://www.borkheide.de/flugplatz.htm . Det handlar om det museum som är inrymt i denna Il-18 vid den lilla flygplatsen vid Borkheide söder om Berlin och som hyllar minnet av den tyske pionjären Hans Grade, verksam i orten. Se även http://www.interflug.biz/ddr-ste.htm
Om Il-62:ans bedrift kanske finns att läsa på http://www.interflug.biz/index.htm, jo här ser jag. Man kan läsa även om hur det ser ut i dag; tydligen ett museum inuti som i Borkheide. Även vigselceremonier hålls här. (Segelflygplatsen nära Lilienthals kulle verkar dock ha lagts ned. Flygplan gör sig bättre på museum än i luften - däruti är miljöentusiasterna och SFF tydligen överens! ). En nostalgi-sajt; det måste väl ha känts ungefär som för Linjeflyg-folket en gång.
(Ser nu att Il-62 av ryssarna opererades med 5-mannabesättning! 4 hos Interflug.)
Lars S, som minns gamla Nätkasse-forskningar
Mycket intressant video! Kul att se att den gamla tekniken med AD-bromsning även tillämpas hos paxflygplan ibland, här ihop med reversering.. ;)Christer Sidelöv skrev:Flygplanet var en IL-62. Finns som allt annat på Youtube, förstås! http://www.youtube.com/watch?v=Lkl3jGxCKUI
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag googlade litet på pilotens namn, Heinz Dieter Kallbach. Tydligen en legendarisk pilot. Lärde sig flyga i Östtyskland där familjen hamnat en gång för att undgå de allierades bombningar av Ruhr. Fick inte flyga i östtyska flygvapnet; han hade en svärmor i Västtyskland. Så det blev trafiklyg, bl a flygchef för Il-62 i Interflug
Flög även efter murens fall, klarade av ett självmordsförsök av en passagerare i cockpit på en Boeing 737, men fick senare kicken (några få dagar före pensioneringen...sägs det) när han var kritisk i ett uttalande om lågprisbolagets cockpitsarbetsförhållanden.
Fältet var ett segelflygfält, nära där Lilienthal höll på med sina flygförsök i Stölln-Rhinow. Att Il-62:an nu bär det föga tyskklingande namnet "Lady Agnes" beror på att Agnes hette Lilienthals hustru.
För de läsroade:
http://www.mdf-ag.com/media/airmail/airmail0208_en.pdf (på engelska)
http://de.wikipedia.org/wiki/Heinz-Dieter_Kallbach (på tyska; Kallbach har även en hemsida ser jag)
Jag fann vid vidare googlande litet om villkoren för landningen på http://www.schaller-lothar.gmxhome.de/interflug.htm. Man var orolig för följderna av att (nos)stället skulle gräva ned sig i marken. Därvid balanserandet på huvudstället:
… Für die Bremsung des Flugzeuges nach dem Aufsetzen in Stölln wurden pro gebremstes Rad 9 t Bremskraft ermittelt. Um ein Einbrechen der Räder in die Grasnarbe zu verringern, wurde im ersten Teil des Landeprozesses durch einen hohen Anstellwinkel des Flugzeuges die Tangentialkraft an den Rädern verringert. Somit erfolgte ein erster Geschwindigkeitsabbau von ca. 80 km/h.
Ab 150 km/h wurde das Bugrad abgesenkt und die Radbremsen eingesetzt. Dabei erfolgte das Einbrechen der Räder in die Grasnarbe mit tiefer werdender Spur. Kurz vor dem Stillstand wurden ganze Bodenschollen herausgerissen …
Lars S
Flög även efter murens fall, klarade av ett självmordsförsök av en passagerare i cockpit på en Boeing 737, men fick senare kicken (några få dagar före pensioneringen...sägs det) när han var kritisk i ett uttalande om lågprisbolagets cockpitsarbetsförhållanden.
Fältet var ett segelflygfält, nära där Lilienthal höll på med sina flygförsök i Stölln-Rhinow. Att Il-62:an nu bär det föga tyskklingande namnet "Lady Agnes" beror på att Agnes hette Lilienthals hustru.
För de läsroade:
http://www.mdf-ag.com/media/airmail/airmail0208_en.pdf (på engelska)
http://de.wikipedia.org/wiki/Heinz-Dieter_Kallbach (på tyska; Kallbach har även en hemsida ser jag)
Jag fann vid vidare googlande litet om villkoren för landningen på http://www.schaller-lothar.gmxhome.de/interflug.htm. Man var orolig för följderna av att (nos)stället skulle gräva ned sig i marken. Därvid balanserandet på huvudstället:
… Für die Bremsung des Flugzeuges nach dem Aufsetzen in Stölln wurden pro gebremstes Rad 9 t Bremskraft ermittelt. Um ein Einbrechen der Räder in die Grasnarbe zu verringern, wurde im ersten Teil des Landeprozesses durch einen hohen Anstellwinkel des Flugzeuges die Tangentialkraft an den Rädern verringert. Somit erfolgte ein erster Geschwindigkeitsabbau von ca. 80 km/h.
Ab 150 km/h wurde das Bugrad abgesenkt und die Radbremsen eingesetzt. Dabei erfolgte das Einbrechen der Räder in die Grasnarbe mit tiefer werdender Spur. Kurz vor dem Stillstand wurden ganze Bodenschollen herausgerissen …
Lars S
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
I SFF fotoarkiv finns en serie foton tagna av Lennart Arjevall på IL 62 döpt till "Lady Agnes" - utställd på ett fält vid Lilienthal-Museum i Stölln-Rhinow, vid Gollenberg där Otto Lilienthal flög och senare omkom. Registrerad DM-SEG på Interflug 1973, ändrat till DDR-SEG 1981. Heinz-Dieter Kallbach landade här 23 oktober 1989 på en 900 m lång grässtrip och hamnade därmed i Guiness rekordbok.
Bild nr 002-1038310 - 002-1038315.
/Sven-Erik
IL 62, DDR-SEG döpt till "Lady Agnes" - vid Stölln-Rhinow.
Bild nr 002-1038310 - 002-1038315.
/Sven-Erik
IL 62, DDR-SEG döpt till "Lady Agnes" - vid Stölln-Rhinow.