Några kylslagna nostalgibilder

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Några kylslagna nostalgibilder

Inlägg av Åke Karlsson »

Tror att jag kommer ihåg rätt nu. Året var 1966. Det var VM-tävlingar i skridsko på Ullevi i Göteborg. I tidningen stod det att många åskådare, och förmodligen även tävlande, hade kommit med chartrade flygplan som stod parkerade ute på Torslanda under tiden. Gossen Åke, 15 år gammal, blev nyfiken på dessa och trampade iväg på cykeln den dryga halvmilen ut till flygplatsen medförande kameran, tvåögd spegelreflex av märket Yashica-A.

Här kommer nu resultatet av utflykten, inskannade och justerade. Det vore trevligt om någon kunde bestämma några av planen och även flygbolagen. Jag är bäst på tågfordon men Caravelle och Metropolitan tror jag att jag klarar. Andra kommentarer är också välkomna. Bild 9 är en delförstoring av bild 8.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Härliga bilder Åke!

På den tiden fanns det vintrar.

Andra får fördjupa sig i typologi och bolagsnamnfinesser. Nog ser jag DC-4:ans fen-framkant men det är nog tockna där kanadensiska varianter, med RR Merlin. Och en Eizabethan skymtar. Som väl egentligen hette något annat, Airspeed Ambassador ungefär, och som var involverad i en olycka i München där ett känt brittiskt fotbollslag drabbades svårt.

(Men tänk vad engelsmännen gjorde mycket av drottningens kröning. Vad gör man i Göteborg när man kröner en drottning i England? Apropå sympati-paraplybärning.)

Numera ser alla plan lika ut. Ju.

Lars S, som har ändrat litet i efterhand i detta inlägg.
Användarens profilbild
Tony Damberg
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön
Kontakt:

Re: Några kylslagna nostalgibilder

Inlägg av Tony Damberg »

Åke Karlsson skrev:Andra kommentarer är också välkomna.
Det är trevligt med nostalgiska bilder Åke!
Tack för att vi fick ta del av dem!

mvh
Tony Damberg, Vargön
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inlägg av Rolf Larsson »

Lars Sundin skrev: Nog ser jag DC-4:ans fen-framkant men det är nog tockna där kanadensiska varianter, med RR Merlin.
Lars S
Nja, jag vet inte riktigt vilken bild du syftar på men någon Canadair North Star (eller Argonaut som BOAC kallade maskinen) finns nog inte med på Torslandabilderna. "DC-4:an" med Merlin motorer byggdes för RCAF, Trans Canada Air Lines, CPA och BOAC men efter avslutad tjänst hos dessa operatörer spreds maskinerna till ett antal bolag, dock inte, vill jag minnas, Invicta eller Air Ferry.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tackar för dessa härliga bilder - mer sånt!

Tidpunkten är slutet av februari 1968 (ganska precis 40 år sedan i dagarna alltså) och planen på de fem sista bilderna syns parkerade på Torslandas bana 14/32.

Se också FR "Torslanda - Flygplatsen på framsidan" sidan 161.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Rolf Larsson skrev:
Lars Sundin skrev: Nog ser jag DC-4:ans fen-framkant men det är nog tockna där kanadensiska varianter, med RR Merlin.
Lars S
Nja, jag vet inte riktigt vilken bild du syftar på men någon Canadair North Star (eller Argonaut som BOAC kallade maskinen) finns nog inte med på Torslandabilderna. "DC-4:an" med Merlin motorer byggdes för RCAF, Trans Canada Air Lines, CPA och BOAC men efter avslutad tjänst hos dessa operatörer spreds maskinerna till ett antal bolag, dock inte, vill jag minnas, Invicta eller Air Ferry.
Hej Rolf (och alla)!

Fjärran vore det mig att försöka argumentera mot dig. Tycker mig kunna se G-APNO skrivet på det plan jag trodde var en DC-4 men det handlar nog om en DC-6A. Se http://replo.be/Fotogalerij/DC-6.html

MAC blev snart Martinair som jag misstänkte, se http://www.martinair.com/us_en/about/history.aspx

En trist målad Bristol Britannia ser man på sista bilden. Tillverkad i 65 ex läste jag. Kom för sent sägs det; har annars läst elaka omdömen om planets "teknik". En besvikelse för en anglofil som jag. Har bara sett planet på bild.

Johnny Nilsson hade väl haft sin bästa tid men figurerade på ett frimärke som kanske var kopplat till skridsko-VM på något sätt. http://www.tradera.com/SKRIDSKO_VM_I_GO ... n-55841053 Tydligen hölls ytterligare ett skridsko-VM på Ullevi 1971.

Tänka sig vilken väder-chansning. Här i Stockholm har vi riktigt Göteborgs-väder i dag!

Apropå "kylslaget" minns jag från tidig barndom köksbordsdiskussioner om den rätta innebörden av ordet "kylslaget". Knepigt ord som man kan få förklarat för sig på webben alldeles säkert.

Tack än en gång Åke för dessa bilder.

Pladderlasse
Senast redigerad av Lars Sundin den 01 mar 2008, 11:55, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inlägg av Rolf Larsson »

Och DC-6A G-APNO är faktiskt fortfarande i tjänst, 40 år efter det att bilden togs. Flyger för Conair i Kanada som C-GIBS som "fire-fighter". Beträffande den anonyma Britannian så ser det onekligen ut som om den varit i tjänst hos Laker, föregångaren till dagens Low Cost Carriers.
Arnold
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 mar 2008, 11:50
Ort: Skärholmen
Kontakt:

Inlägg av Arnold »

Hej!
På bild 2 skymtar Arendalsvarvets kranar. Jag jobbade där på fartygsritkontoret och bodde på Hisingen. Minns denna vinter som mycket sträng med is i hamnen och mycket snö.
Arnold
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Klarläggande om vilket år bilderna är tagna

Inlägg av Kenneth Göransson »

Hej!

Åke, tack för intressanta bilder!
För att inte halka (hehe) för långt ifrån ämnet:

Åke skriver:
Tror att jag kommer ihåg rätt nu. Året var 1966. Det var VM-tävlingar i skridsko på Ullevi i Göteborg
Fredric skriver:
Tidpunkten är slutet av februari 1968
Läser man på http://www.skridsko.org/t3.asp?p=35809 under 1961 så står det
1961 genomfördes det första VM:et på konstfrusen bana. Även nu på Ullevi i Göteborg, som också stod som arrangör 1966, 1968, 1971, 1978, 1984.
Dagens I-landsproblem: vilket år är det? Åke bör väl ha rätt, även om han inte är säker.

Förr i tiden kom ju snön som den skulle, på sportlovet i februari kunde man göra snöänglar, även här i Blekinge. Åkes bilder visar snö, liksom bilderna i Torslandaboken, med undantag av att banorna är olika sopade.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
JanneM
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av JanneM »

Uppställda på bana 14/32:
Martinair Holland DC-7C
Transavia Holland DC-6
Invicta DC-4
Air Ferry DC-4
Air Ferry DC-6
Martinair DC-7C
Dan-Air London Airspeed Ambassador
Näst borterst verkar vara LN-KLT Convair 240
http://staverton.fotopic.net/p11410369.html

Längst bort Polaris Air Transport CV-240

bild 2 är Braathens SAFE DC-6B

/JM
Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Åke Karlsson »

Jag får tacka för alla kommentarer mm, kul att bilderna uppskattas. Nu vet jag lite mer också om flygplanen. Beträffande året så blev jag själv osäker och kollade upp lite och lutar nog åt 68 faktiskt. Dom tre sista bilderna är i början på en film och direkt efter finns bilder från Tall Ships Race, och det var 1968 har jag nu kollat upp. Det verkar otroligt att filmen skulle suttit i kameran i två år utan att jag tagit en enda bild. Tyvärr noterade jag inte när och var jag fotograferade på den tiden.
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Det som slår mig mest är hur olikt Torslanda ser ut nu jämfört mot då. T.o.m ILS står kvar vid en banända.
/Christian i Trollywood
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inlägg av Rolf Larsson »

Åke Karlsson skrev:Beträffande året så blev jag själv osäker och kollade upp lite och lutar nog åt 68 faktiskt.
Det kan nog stämma då den Convair som står näst längst bort, om det nu är LN-KLT, kom till Norge under 1967 och då kan ju 1966 uteslutas!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"