29546 A 29B

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29546 A 29B

Inlägg av Leif Fredin »

29546
A 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.546

Levererat till F 7 1954-06-16
Godkänt 1954-06-30

Totalhaveri 1954-08-11 vid Vänersnäs.. Märkning 7-blå K.
Gångtid total 39 tim. antal flygningar 39 st
Motor typ RM2 nr 5526, gångtid total 37 tim
Ff kapten399-28-41 Håkan Swedberg omkom

Efter ett övningspass i sluten instrumentflygning med början kl 0933 för en kadett i fpl J 29 med ff i fpl 29546 som säkerhetsff rapporterade den sistnämnde ff motorstopp under väntläge för landning. Ff utförde fallskärmshopp, som misslyckades, och omkom. Fpl störtade i Vänern väste Vänersnäs och totalhavererade.

Kasserat 1954-11-27
Klas Andersson
Inlägg: 75
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 29546 A 29B

Inlägg av Klas Andersson »

skanna0040.jpg
skanna0041.jpg
skanna0042.jpg
skanna0043.jpg
skanna0044.jpg
skanna0045.jpg
Klas Andersson
Inlägg: 75
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 29546 A 29B

Inlägg av Klas Andersson »

På nåt sätt hade resten försvunnit ? :?
provar lägga in resten av rapporten igen !
skanna0046.jpg
skanna0047.jpg
skanna0048.jpg
skanna0049.jpg
skanna0050.jpg
skanna0051.jpg
skanna0052.jpg
skanna0053.jpg
skanna0054.jpg
skanna0055.jpg
Senast redigerad av Klas Andersson den 02 jan 2014, 18:54, redigerad totalt 1 gång.
Klas Andersson
Inlägg: 75
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 29546 A 29B

Inlägg av Klas Andersson »

skanna0056.jpg
skanna0057.jpg
skanna0058.jpg
skanna0059.jpg
skanna0060.jpg
skanna0061.jpg
skanna0062.jpg
skanna0063.jpg
skanna0064.jpg
skanna0065.jpg
Klas Andersson
Inlägg: 75
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 29546 A 29B

Inlägg av Klas Andersson »

skanna0066.jpg
Det verkar ju i texten som om det mesta bärgats !
Det var först nu i sommar som jag var på platsen
jag sökte av bottnen med en UV kamera ,men troligen var jag på fel ställe ! eftersom det var slät lera-grus botten på den plats som jag mätt mig fram till !
troligen är det "som vanligt" ritat i efterhand på en flygkarta ! av erfarenhet vet jag platsen kan vara totalt fel angiven då
Skriv svar

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"